Bästa borsten för att få bort mkt stöv

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare diny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 607
D

diny

Har en hel hög borstar men är inte nöjd med någon när det gäller att få bort mkt av stövet utan lång tid av rykt.

Vad är din favoritborste för finjobben?
Skriv gärna vart du köpt den

Sv: Bästa borsten för att få bort mkt stöv

Jadu, måste ut och kolla.
Men över lag tycker jag att en borste med medelmjuka borst och inte helt tät är bäst.
Sedan beror det ju lite på pälskvalitéen oxå.
För att komma igenom en vinterpäls krävs det ju lite mer stadga i stråna.

Min favvo för att rykta blankt och rent fort har mellanlånga strån som sitter ganska tätt men inte helt, så stråna kommer ner i pälsen och "vispar" med sig stövet.
För hårda borstar får ju inte med sig smutsen o dammet och för mjuka bara glider ovanpå och putsar på ytan. De ska ju nå ner på huden.

Ska kolla märke, min är ganska olyxig, plastborste, stråna vet jag inte om de är tagel. Återkommer..

Lite oT. Ryktade en vbltravare idag som ska stå här hemma. Den har förmodligen aldrig sett annat än dush och piggborstar tidigare. Gud va kul när stövet bara rasar av dom och pälsen går från grådassig till blänkande! Rykt är som meditation!
Stövet föll ur skrapan under tiden jag borstade och det bara rök ljusgrått. O fram kom en brun häst, inte grå!

Köpte en jättebra borste förra veckan!

Naturborst med hårda strån i mitten av borsten och lite mjukare strån runt om.
Vet inte märket men 49 kr var den helt klart värd!
Den är just nu den enda borsten jag använder.

På min pålle som har lång päls fast inte sådär "ullig" utan tunna strån funkar det bäst med rykt förstås ;)men om jag har lite bråttom andvänder jag en viska med riktigt långa, medelmjuka strån som liksom sprätter bort smutsen och sedan en med mjuka strån. att torka med en mjuk, torr eller fuktig handduk är oxå bra.:)

På min pålle som har lång päls fast inte sådär "ullig" utan tunna strån funkar det bäst med rykt förstås ;)men om jag har lite bråttom andvänder jag en viska med riktigt långa, medelmjuka strån som liksom sprätter bort smutsen och sedan en med mjuka strån. att torka med en mjuk, torr eller fuktig handduk är oxå bra.:)

Fast fuktig handduk döljer väl bara. Tar väl inte direkt bort. ;)

Jag tycker att en riktigt bra (och dyr) ryktborste i naturmaterial, t ex gethår, är det överlägset bästa. Tycker tyvärr att man ser så mkt 'skitborstar' i affärerna, typ hårda grova ryktborstar i plast. blä.

Har bra borstar för att ta bort det grova och värsta. Har en som funkar ok för att få bort stöv men är för lång i borsten.

Tänkte investera i en eller två till riktigt bra borstar. En rykt (den jag har funkar så där på sommaren annars inte alls) och sedan en med halvlång borst som även funkar med lite vinterpäls.

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 735
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
761
Senast: MiaMia
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 293
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 271
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka