Bästa dragbilen?

torsdag

Trådstartare
Vilken bil tycker ni är bäst som dragbil?

Gillar volvo v40 men kan de dra 600 kg halvblod med boggi släp?
 
Allt är ju relativt beroende på vad bilen ska dra... Jag skulle inte vilja dra mitt 3.5 tons släp med en tjänstevikt på nästan 2 ton med vad som helst direkt. Det ska vara enkelt och stabilt och framförallt orka dra det på ett bra sätt utan att slita för mkt på bilen. Jag drar det med en Chevrolet Tahoe V8 , inte det billigaste alternativet kanske men faktum är att bilen drar inte så jätte mkt mer soppa med släpet än utan pga bilen är så stark.
 
Vilken bil tycker ni är bäst som dragbil?

Gillar volvo v40 men kan de dra 600 kg halvblod med boggi släp?
Utan att vara påläst så tror jag du får svårt att få ihop det med en v40. Och i övrigt är det en fruktansvärt trång bil, sambons brorsa har en och man får liksom dyka ner i den och sedan kravla sig ut utan eventuell handväska, den får man vända sig om och hämta sedan.

Vi har en skoda Yeti :love: men den görs inte längre. Drömmen är en Volkswagen Tiguan men Yetins billigare pris vägde över.
 
Vilken bil tycker ni är bäst som dragbil?

Gillar volvo v40 men kan de dra 600 kg halvblod med boggi släp?

De i bekantskapskretsen som drar med V40 svär rätt mycket över otillräckligheten. Sedan kan det vara svårt att få ihop ekipaget lagligt också, har jag förstått.

Jag tröttnade på dåliga förutsättningar och tog BE-kort för att kunna använda en hygglig dragbil. Vill ha fyrhjulsdrift eller i alla fall bakhjulsdrift, tillräckligt med seg styrka (diesel) och bra komfort. Inte minst en vettig växellåda som pallar.

Drar med Mitsu L200.
 
Jag drar med en audi s6a. V8 och quattro. Suverän dragbil. Har vid vissa tillfällen dragit med min lekbil/vinterbil en trimmad Volvo 945a som är sänkt och trimmad endel, känns knappt att släpet är bakom där heller men awd är ett måste. Båda bensinare såklart.
 
Jag har en Opel Insignia sports tourer, den får dra 1900kg på BE. Jättenöjd med bilen. Går stabilt och drar inte så mycket mer disel med hästtransporten bakom.
 
Det handlar inte bara om vad den lagligt får dra, utan även att bilen kan göra det tryggt och stabilt.

Har ingen erfarenhet av V40, men spontant känns den lite liten för att jag skulle vilja dra hästsläp med den.

Finns många bra dragbilar, ofta är det de krav man har på bilen till vardags som begränsar utbudet.
 
Vilken bil tycker ni är bäst som dragbil?

Gillar volvo v40 men kan de dra 600 kg halvblod med boggi släp?

Jag har en V40 som jag verkligen gillar men den är inte rolig som dragbil (och då har jag aldrig kört hästsläp med den utan bara ordentligt lastad släpvagn). Jag skulle faktiskt inte ens överväga att dra hästsläp med den om det inte var total och akut kris.
 
Jag har en Skoda Yeti som får dra 1500, samma som en V40 av den sorten jag hyrde för ett tag sen. Jag kör lagligt med mitt BA35 från Ume, ett litet boogie-släp. Får lasta 670 i det släpet.
 
Vi drog husvagn och släpvagn med vår v40 -13 och det var inga problem. Men har inte dragit hästtransport med den så vet inte hur det skulle ha funkat, vi fick dra 1300kg med vår på B-kort. Älskade bilen men eftersom hundarna förökade sig så fick vi lov att byta, annars hade den varit kvar för den var helt underbar för oss :)
 
Vilken bil tycker ni är bäst som dragbil?

Gillar volvo v40 men kan de dra 600 kg halvblod med boggi släp?
Bäst som dragbil, om jag inte behöver ha med mig mer grejor än som ryms i hästtransportens sadelkammare, skulle jag säga att exempelvis Volvo XC70, Volvo XC90, BMW X5, Audi Q7 eller en handfull stora amerikanska pickuper är. Tunga, relativt höga släpvagnsvikter, stabil väghållning, möjlighet till 4wd och gott om motor.

Bäst som dragbil om jag behöver ha med mig en massa saker, skulle jag säga att exempelvis VW Transporter eller Crafter med 4wd är.

Men de flesta som frågar om "bästa dragbil" menar egentligen inte det - utan är egentligen mest intresserade av vilken den minsta, billigaste, bränslesnålaste bilen med lägsta skatten och högsta släpvagnsvikten är, som funkar bra att dra hästtransport med ibland. Och är en bra jobbpendlarbil och familjebil och semesterbil och allt annat sånt också mellan varven. Alltså inte alls den bästa dragbilen, utan den bästa kompromissen. Då brukar jag säga t ex VW Passat.
Volvo V40 är ärligt talat en av de sista bilar jag skulle föreslå som bästa dragbil, men den kan funka som kompromiss om andra anledningar talar för den.
 
Senast ändrad:
Bäst som dragbil, om jag inte behöver ha med mig mer grejor än som ryms i hästtransportens sadelkammare, skulle jag säga att exempelvis Volvo XC70, Volvo XC90, BMW X5, Audi Q7 eller en handfull stora amerikanska pickuper är. Tunga, relativt höga släpvagnsvikter, stabil väghållning, möjlighet till 4wd och gott om motor.

Bäst som dragbil om jag behöver ha med mig en massa saker, skulle jag säga att exempelvis VW Transporter eller Crafter med 4wd är.

Men de flesta som frågar om "bästa dragbil" menar egentligen inte det - utan är egentligen mest intresserade av vilken den minsta, billigaste, bränslesnålaste bilen med lägsta skatten och högsta släpvagnsvikten är, som funkar bra att dra hästtransport med ibland. Och är en bra jobbpendlarbil och familjebil och semesterbil och allt annat sånt också mellan varven. Alltså inte alls den bästa dragbilen, utan den bästa kompromissen. Då brukar jag säga t ex VW Passat.
Volvo V40 är ärligt talat en av de sista bilar jag skulle föreslå som bästa dragbil, men den kan funka som kompromiss om andra anledningar talar för den.
Jag tycker nog att xc70 och fyrhjulsdriven Passat spelar i samma liga?
Passaten får dessutom dra mer.
 

Liknande trådar

Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
652
Senast: lillan222
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 839
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 398
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp