Bästa fredagsmaten

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare tott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 15 294

tott

Trådstartare
Ni vet, man är trött efter arbetsveckan, man är sugen på nåt gott som ska gå snabbt att laga.

Vilken är er bästa fredagsmat?

Sv: Bästa fredagsmaten

Kl
Snabbt som i snabbt klart eller enkelt att göra iordning?
Jag brukar göra (lånat recept) lax med wokgrönsaker, räkor, crabsticks och danablu ost den blå castelloosten.
Lägger grönsakerna i en ugnsform, lägger frysta laxfileer ovanpå. Sen räkor o crabsticks, lite olja, sen skär jag bitar av osten och lägger på laxen och grönsakerna. In ugnen på 200grader i ca 40 min tills osten smält och laxen är klar :)

Jag köper gärna en påse räkor. Rostar bröd till, kanske lite majonnäs eller aioli, och självklart ett glas vitt, gärna mousserande.

Paj är gott och lite fredagsfestligt tycker jag. Ost- och skink- och tomat är en favorit hos mig, och så vispar jag gärna ihop äggstanningen med smaksatt crème fraîche istället för bara mjölk, det blir jättegott och klart snabbare.

Jag köper gärna en påse räkor. Rostar bröd till, kanske lite majonnäs eller aioli, och självklart ett glas vitt, gärna mousserande.

Paj är gott och lite fredagsfestligt tycker jag. Ost- och skink- och tomat är en favorit hos mig, och så vispar jag gärna ihop äggstanningen med smaksatt crème fraîche istället för bara mjölk, det blir jättegott och klart snabbare.
:d:d:d när blir jag inbjuden :)

Snabbpizza:)

Hönökaka viks ut till en cirkel. Lite ketchup eller tomatpure stryks på och lite smulad oregano/pizzakrydda på det.

"Släng på lite skivad lök, kebabkött och strö över ost. ( vill man kan man ju ta lite championer och skivad tomat på också). Eller annat pålägg, men jag älskar kebabkött.

In i ugnen tills osten smält och sen ös över massor av färdigköpt kebabsås:d

1276173_10151692198222098_656661020_o.jpg

Annars funkar det ju som sagt va med räkor och lite vitlöksbröd:d

En paj med något gott i.

Tacos

Scones och te

Potatissallad/klyftpotatis och en go köttbit/grillad kyckling med massa sallad och lite bearnaisesås till

Mmmm, vad hungrig jag blev

Gammeln, hur gör Ni med hummern? Vill gärna veta, älskar hummer på restaurang, men har aldrig vågat köpa själv då jag inte vet vad jag ska göra med den. Så, hur tillreder Ni Er frysta hummer, steg för steg? Tacksam om Ni vill skänka lite av Er långa livsvisdom och därmed kulinariska kompetens!

Skaldjursplock! Räkor, king crab och hummer (om man har råd). Till det ett gott bröd, lite ostar om man vill varva med något annat. Ev löjrom, gräddfil och hackad rödlök också.

Champagne att dricka till (ett måste om man har hummer!) eller något gott torrt vitt vin. Kiviks Astrakan torr cider fungerar med.

Så här tillagar jag fryst hummer (färdigkokt):

1. Dela hummern på mitten. Ta ut all kött, inklusive klorna. Spara halvorna.
2. Fräs lite hackad vitlök och schalottenlök i olivolja.
3. Blanda hummerköttet med lökblandningen, riven västerbottenost och persilja.
4. Lägg i blandningen i hummerskalen.
5. Strö över lite extra ost.
6. Gratinera kort på hög värme tills osten fått lite färg.
7. Ät och njut.

Hemgjord pizza gjord på hembakad deg, valfri topping o riktig mozzarella, sen färsk basilika på när det är klart. :d:d:d

Gammeln, hur gör Ni med hummern? Vill gärna veta, älskar hummer på restaurang, men har aldrig vågat köpa själv då jag inte vet vad jag ska göra med den. Så, hur tillreder Ni Er frysta hummer, steg för steg? Tacksam om Ni vill skänka lite av Er långa livsvisdom och därmed kulinariska kompetens!
:D...Gör enligt recept så här
så får du hela kittet :d:).

Funkar alltid på damer man vill impa på ;)

Åh fredagsmiddagar är väl det bästa som finns! Man är trött efter jobbveckan och får dricka vin och laga mat och känna att man har hela helgen framför sig!

Vi varierar ofta fredagsmaten. Kan bli t.e.x:

- hemmagjorda burgare. Kött, kyckling eller fisk.

- Sambons currygryta med naanbröd.

- Nåt slags kött med ungsrostade rotsaker.

- BÅTPIZZA! Kan vara den godaste pizzan i hela världen. Man gör den i stekpannan och botten blir godare än pizza från restaurang!

Vi äter i princip uteslutande hemgjord pizza på fredagar. Kavla ut degen (som man har förberedd i frysen och tog upp på morgonen innan man gick till jobbet. ;) ) på med tomatsås (vi gör sjukt snabb, blanda tomatpuré med olja, lite vatten, salt, socker och oregano), ost, valfri topping. In i ugnen. Korka upp vinflaskan under tiden - Klart.

Den där hemmagjorda pizzan måste jag prova lät väldigt bekvämt. Å jag älskar kebbabkött å den vita färdig köpta såsen :d

Själv gör jag färdiga smördegskrustader, värmer på lite räkstuvning till det och serverar med kräfftstjärtar gärna på fredagar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: __sofia__
·
Utrustning Min lilla welsh mountain ska gå Sugar Cup i fälttävlan i helgen. Hade ni broddat? Och hur skyddar jag bäst mot brodd-tramp? Boots fram...
Svar
5
· Visningar
735
Senast: Freazer
·
Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 528
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 672
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31