Bästa fredagsmaten

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare tott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 15 292
Sv: Bästa fredagsmaten

Plockbord! Lite parmaskinka, lite melon,lite andra goda charkuterier, lite god(a) ost(ar), en sallad och något härligt nybakat bröd. Då kan man sitta för evigt och plocka åt sig av det man vill ha, man blir skönt mätt och dessutom kräver det typ inga förberedelser! Vi brukar dock göra det lite roligare genom att lägga till rostade kastanjer, kokad kronärtskocka, ugnsrostade grönsaker eller så och då blir det ju lite "matlagning", men det kan man ju göra som man vill!

Vi äter i princip uteslutande hemgjord pizza på fredagar. Kavla ut degen (som man har förberedd i frysen och tog upp på morgonen innan man gick till jobbet. ;) ) på med tomatsås (vi gör sjukt snabb, blanda tomatpuré med olja, lite vatten, salt, socker och oregano), ost, valfri topping. In i ugnen. Korka upp vinflaskan under tiden - Klart.

Nä nä nä, degen ska göras samma kväll, så sysselsätter man sig med chips, dip o lite dryckesvaror medans den jäser ;)

Bakad potatis! Visserligen tar den sin lilla stund i ugnen men den stunden går jag och tar en lur på soffan, alternativt dricker en kopp varm choklad och drar igång elden i öppna spisen.

Plock är verkligen da shit :) det går att variera oändligt mycket, det är lätt att se till så alla får något de gillar och det går snabbt att göra iordning :up:

...fast alldeles ensam känns det lite överkurs att sitta och plocka...

Lät gott det som Mineur skrev om iaf.

Tacos
Det är fredagsmat :D

Samma här :D Känner mig såå klyschig och svensson då, men tacos är ju perfekt fredagsmat när man vill ha något gott men inte orkar laga mat. Man dukar upp på soffbordet framför en film, en glas vin och så plockar man lite här och där.

Tacos på fredagar blir väl snart lika vedertaget som kyckling på en fredag en gång i tiden var. Eller ärtsoppa på en torsdag.

Annars brukar jag i största allmänhet också köpa mycket take away på fredagar. Där jag bor finns det mycket bra matställen inom 5 min promenadavstånd. Speciellt en fiskdeli som säljer den ljuvligaste fisksoppa med saffran och massa gott i :love:

KL

Förra helgen gjorde vi en underbart god kycklingrätt! recept på ett ungefär (mycket möjligt att jag glömt nått):

3 kycklingfileér
4 dl creme fraiche
1 purjolök
1 färdig currysåskrydda
ost

Kycklingen steks med salt och peppar så den får lite färg, i med purjolöken och stek en stund. Blanda ihop currysåsen, i med creme fraichen. Kycklingfileérna och purjolöken läggs i en form, currysåsblandningen och lite ost ovanpå. In i ugnen 20-30 min och voila! supersmaskig kyckling. Till det skärde vi upp morötter och potatis som rostades med lite olivolja och salt i ugnen.

Jag har aldrig ätit fryst hummer, är det lika gott som färsk? Frysta räkor t.ex är ju inte tillnärmelsevis lika goda som färska.

PASTA!!!:d Med olivolja, köpesås (Olive), lite pesto, riven Parmesan och ett gott bröd till. och så ett rejält glas rött. Aaaaahh.............

PASTA!!!:d Med olivolja, köpesås (Olive), lite pesto, riven Parmesan och ett gott bröd till. och så ett rejält glas rött. Aaaaahh.............

Kom över en fin bit oxfilé på extrapris.
Putsar den noggrant
Den bryner jag på i hög värme runt om ngr minuter

Skär en längsgående skråra, ca 2/3 djup.

Fyller skåran med kantareller, lök och smulad ädelost.
Pressar vitlök över.
salt o peppar
Sedan in i ugnen på låg värme.

Ös ofta.

Samtidigt har jag rostat rotsaker.

En fin sallad.
En smakrik mörk sås till
ngr glas rött och några trevliga människor till bords och den fredagen blir inte alltför otrevlig

Fast det hänger ju på extrapriset vill säga....

En riktigt fin köttbit som serveras blodig, med massor av frukt och grönt till, ett glas gott att dricka och en bit choklad efteråt :banana:

Jag har aldrig ätit fryst hummer, är det lika gott som färsk? Frysta räkor t.ex är ju inte tillnärmelsevis lika goda som färska.

Nej, det är det inte. De flesta frysta humrar är väl dessutom förpackade och från Kanada eller nåt.

På min Hemköp kan man köpa dem för ca 60 kronor. Jag köper dem ibland tex till risotto, och då tycker jag att de duger väldigt bra. Skalen, trots att hummern är både kokt och fryst redan, har också väldigt mycket att ge till en god fond.

Sen kan man ju pigga upp det hela med lite färska räkor också.

Det som talar för fryst hummer är helt klart priset och så lyxkänslan i att det trots allt är hummer. Tror jag.

Jag jobbar ofta sent på fredag och har då haft ett långt arbetspass.
Inte sällan blir det en grillad kyckling, ett gott bröd , en sallad( snabbt gjord på påssallad, cocktailtomat, majs, gurka, paprika, purjo) och se en dressing till det. Kanske nån god ost eller en påse chips. I princip noll arbetsinsats och maten på bordet fort.

Jag blir avis på din fredags mat, är så bortskämd med färska räkor som gammal västkustbo att jag vägrar köpa från fiskbilarna här i värmland.
Är kanske löjlig men passar på när jag är hemma hos föräldrarna:d

Jag tycker också att lite gott plock är rätt perfekt ensammat. Det är ju mycket enklare att få till lagom mängder till en person, än det är när man faktiskt lagar mat.

Det är ju bara att uppsöka en manuell delidisk. Inga problem att få ett par skivor av lite olika sorter.

Liknande trådar

Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 481
Senast: Freazer
·
R
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
321
Senast: Raderad medlem 147980
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
697
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka