Bästa grejerna

Sv: Bästa grejerna

Träns: Weaver
Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i):
Ett brunrutigt ifrån Event. Skitsnyggt, bra passform, bogveck, halvhög hals, snabbspännen osv - jag älskar det! Är ofodrat.
Vintertäcke: Hmm, har många. Gillar b la Capriati.
Stalltäcke (termo): Hööks svarta stalltäcke (Horse Power?) har jag bland annat, och det sitter jättebra.
Fleecetäcke: Shires! Har ett som har hållt i evigheter, och det är fortfarande väldigt fint, trots flitig användning.
Ridskor: Jag har ett par svarta ifrån Hööks, som liknar gympadojjor i modellen. Dom har hållt väldigt länge, men nu börjar de dessvärre ramla sönder lite...
Ridjacka: Min älskade Mountain horse jacka! Den är superbra! En med reflexmönster... :love: :)

Svarar inte på allt, för jag använder inte en del grejer...

Träns: har 4 träns alla olika märken, alla bra
Sadel: wintec
Strykkappor: använder inte
Senskydd: använder inte
Bakbensskydd: använder inte
Schabrak: spelar ingen roll på märke
Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i): Horseware
Vintertäcke: Horseware
Stalltäcke (termo): använder inte
Fleecetäcke: jacson
Svettäcke: cabejo
Säkerhetsväst: ingen aning
Ridhjälm: champion
Ridstövlar: använder inte
Ridskor: mountain horse
Shortchaps: mountain horse
Ridjacka: mira

Träns: Handsytt & måttanpassat, gjort av favoritgarveriet Sedgewicks, läder :love:
Sadel:Albion, Passier, Stübben samt KN
Strykkappor:Eskadron
Senskydd: -"-
Bakbensskydd: -"-
Schabrak: Albions
Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i): Masta - fleecefodrat
Vintertäcke: Masta - med avtagbar hals
Stalltäcke (termo): Har aldrig haft något, men de äkta Golden stripe-täckena i ull har en klart ledande ställning hos mig. Tänker inte upprepa vad jag hävde ur mig när jag upptäckte att råttorna fått tag i mitt :mad:
Fleecetäcke: Har bara haft ett, från Hööks, och det är jag inte jättenöjd med.
Svettäcke: Nättäcke (ja, jag tillhör den gamla skolan) alt ylle har inga märken på nättäckena.
Säkerhetsväst: Har glömt märket och orkar inte klättra upp till vinden för att kolla...
Ridhjälm:Charles Owen och Champion Showrings lättare modeller
Ridstövlar:Cavallo läder har hållt i en halv evighet och har inga töntiga dragkedjor :devil:
Ridskor: Försvarsmaktens m/90 känga har tjänsgjort sedan -96 till detta och jag ser fortfarande inte framför mig att jag kommer iväg och köper ett par "riktiga" :angel:
Shortchaps:Hade ett par Jackson tills jag tappade bort dem
Ridjacka:Min långa oljerock från Sherwood som är sydd som en kuskrock med stort klockat ok över axlarna :love: :love: :love:

Apo

Träns: Hemmasytt träns med snabbknäppe för bettet. Supermjukt läder! Sytt av en vännina. (Jaghar lånat det. Annars rider jag i börjes billigaste modell med fodrat pannband och nosgrimma. Börjes-modellen har hållt i sju år.
Sadel: Pinto allround, ok sadel med supermjuktsäte och väldigt billig! Inköpt på Börjesför 7 år sen. Ser fortfarande ny ut.
Strykkappor:-
Senskydd:-
Bakbensskydd: Märkeslösa i läder. Håller hur länge som helst om man sköter om dem. Lite klumpiga kanske. Passar tyvärr inte alla typer av hästar.
Schabrak: Inköpt från Lidl. Teddy närmast hästryggen!!! (Övre delen på insdian) Tycker dock inte om de billigaste (vojlockarna) på Börjes då de inte ligger still utan glider bakåt. Jaghar fått sy om öglorna på min vojlock.
Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i):Har ett allväderstäcke från Börjes. Vet ej märket.
Vintertäcke: Har inte vintertäcke till våra hästar.
Stalltäcke (termo):-
Fleecetäcke: Inget speciellt märke men jag tycker om när det är lite hals på dem. (Har ett från ullared, de var billigt men lite dålig kvalite. De duger som svetttäcke men klarar inte att ligga på hästen över natten.
Svettäcke: En vanlig filt av fleece duger för min del.
Säkerhetsväst: Shire. Bra passform, formar sig efter kroppen när den blir varm. Ta på medan man sadlar så har man glömt den när man sitter upp!!! Jag vägrar rida utan min efter en ordentlig avåkning!
Ridhjälm: Tuff rider! Den skyddade iaf mitt huvud när jag åkte av. Vill gärna ha en ny!
Ridstövlar: Nej tack, bara om jag måste!
Ridskor: Vanliga vinterskor (lite smalare modell) går bra i vinter. Annars gäller Fristads skyddsko (stålhätta)
Shortchaps: Jacson (kommer inte ihåg exakt namn men de är i läder)
Ridjacka: Fristads arbetsjacka

//Lillan

Senast ändrad:

_Runaway_ skrev:
Skriv en eller två på varje. Vad är den bästa modellen/märket du använt hittills? Inte vad du hört av andra, utan vad DU har erfarenhet av. Gärna motivering.

Träns: Islandsträns från island (vet dock inte märket, älskar lädret iaf)Sadel:Stubben (desvääre så kom dom ut med min bomvid någon gång i våras så jag köpte en prestige istället :()
Strykkappor: Ingen anning, men troligtvis hampa där
Senskydd:Hampa
Bakbensskydd:Hampa
Schabrak: Hööks tycker jag funkar bra, aldrig provat något annat
Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i):Letar fortfarande, ska prova horse saver med mera denna säsong
Vintertäcke: Ska prova ett nytt märke denna vinter, annars sitter faktiskt termo masters helt okej, näör det gäller vintertäcket jag har, annars så duger dom inte allsStalltäcke (termo): ingen anning
Fleecetäcke: Pollux :angel:
Svettäcke: ingen anning
Säkerhetsväst:Cross skydd, mjukt å följamst :love:
Ridhjälm: CRW hjälmen, passar tack å lov, trots mitt lilla huvud
Ridstövlar:Ingen anning
Ridskor: Vanliga från granngården
Shortchaps:Hm, har ett par med fransar, mountain Horse
Ridjacka:hm, ska prova nya i höst å vinter

Fasiken vad man har shoppat i år :angel:

......................

Senast ändrad av en moderator:

...................................

Träns: Morris & Nolan
Sadel: Prestige :love:
Strykkappor: Eskadron
Senskydd: Veredus
Bakbensskydd: Är inte det samma sak som strykkappor :confused:
Schabrak: Equiline
Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i): Domani
Vintertäcke: Shires
Stalltäcke (termo): Domani
Fleecetäcke: RG :love:
Svettäcke: RG
Säkerhetsväst: Tipperary eller vad dom heter :p
Ridhjälm: John Whitaker
Ridstövlar: Brogini
Ridskor: Vet inte..
Shortchaps: Dyon
Ridjacka: kingsland

GÅ IN PÅ MSN LOVISA!!!

_Runaway_ skrev:
Skriv en eller två på varje. Vad är den bästa modellen/märket du använt hittills? Inte vad du hört av andra, utan vad DU har erfarenhet av. Gärna motivering.

Träns: Frank Baines -underbart läder som håller hurlänge som helst :) Sadel: Eduipe -den skönaste ,mjukaste sadel min bak nånsin beträdit
Strykkappor: Eskadron flexisoft -inte för att flexisoft är bättre men de är snyggare iaf i brunt
Senskydd: Samma som ovan, eller vad är skillnaden på senskydd och strykkappor?
Bakbensskydd: Eskadron
Schabrak: Vet inte det finns så många brak...
Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i): Horseware och domani är outstanding även fast jag själv har ett Shires
Vintertäcke: Horseware -hållbart till tusen
Stalltäcke (termo): Horseware -samma som föregående
Fleecetäcke: Hmm, vet inte riktigt..
Svettäcke: Äger ett från H**ks som håller ihop än så länge..
Säkerhetsväst: Vet inte vad den heter men den ser ut som ett sköld padde skal och är figursydd med korsett snörning i sidan.
Ridhjälm: JW eller GPA -ett svårt val... Båda är lika snygga
Ridstövlar: SARM Hippique -mjukt skinn som är everlastning
Ridskor: Blundstones jodpur -klarar sig bra utan ngn som helst vård på flera år. Inte som MH:s skor som spricker direkt o dessutom väger ett ton
Shortchaps: Dyon, Dyon ,Dyon!! :love:Mjukt skinn bra passform,snygga
Ridjacka:Kingsland är ju vädigt bra och snygga men även musto är en favorit.. De tål vatten och är hållbara
Det var väl allt..

Träns:Prestige
Sadel:Prestige Paris K
Strykkappor:Dyon läderskydd
Senskydd: " "
Bakbensskydd:
Schabrak:RG
Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i): Amigo, inget
Vintertäcke:Mark Tood
Stalltäcke (termo):Jacson
Fleecetäcke:Mark Tood
Svettäcke:RG
Säkerhetsväst:Hmm Man ser ut som en sköldpadda i den :P
Ridhjälm:John Whitiker
Ridstövlar:Cavallo
Ridskor:Cavallo
Shortchaps:Dyon
Ridjacka:La martina

Träns: Nyligen upptäckt GLOBUS. Snyggt, verkar vara av bra kvalite och inte så farligt dyrt. Eftersom jag anser att träns är en förbrukningsvara så ska de inte vara så dyra.

Sadel: STÜBBEN. Hållbara sadlar för ett rimligt pris.

Strykkappor: gillar inte strykkappor, men får säga ESKADRON då. Hade ett par såna som var helt okej, men hästen gillade dom inte och hade sönder dom. :mad:

Senskydd: ESKADRON - oslagbart tycker jag. Flexisoft är ju bara för bra.

Bakbensskydd: ESKADRON här med.

Schabrak: Equiline eller vad dom heter. Snygga, ligger still, hållbara.

Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i): BUCAS eller något jag köpte från Sverigetäcket eller vad det heter. Superbra.

Vintertäcke: Hade ett superbra från HORSEPOWER en gång. Underbart verkligen.

Stalltäcke (termo): inte hittat något bra.

Fleecetäcke: Från sverigetäcket. Hållbart, snygg passform.

Svettäcke: Folksamtäcket :p Nämen vet inte vad det är för märke. Har ett likadant fast vitt från någon hästaffär också (också vinsttäcke).

Säkerhetsväst: har inte testat så många.

Ridhjälm: Trivs bra i min JACSON som jag har nu. Så jag får säga den då, den passade ju mig! :D

Ridstövlar: har inga. har aldrig haft.

Ridskor: jodphurs från stenbergs läder. Jättesköna, billiga.

Shortchaps: gillar inte dom.

Ridjacka: min klubbjacka. Vet inte vad det är för märke.

Jag var tvungen att ta en arbetspaus och vad passar då bättre att rensa hjärnan med än Buke... :p

Träns: McLellans sidepull - makalös kvalitet för en som inte smörjer alltför ofta av ren lathet/tidsbrist. Har haft mitt i 6-7 år och det har bara mörknat lite, annars ser allt tipptopp ut.
Sadel: Hm, jag har ju bytt lite ofta för att kunna utvärdera under längre tid, men jag gillar verkligen min Big Horn Arabian Light, snygg, lätt och urskön att rida i. Nu har jag en ST Comfort som jag också tycker om men än är det för tidigt att jämföra med westernsadeln.
Strykkappor: Använder ej. Men istället kan jag skriva om mina benskydd, hela som går över kotan med kardborreband, blåa i neopren, vet inte vad de heter men förstår kanske vilka jag menar? Köpta från Hööks och har fått vara med en hel del, används runtom och haft i flera år. Nu först börjar kardborren bli lite utsliten men det är inte förvånande.
Senskydd: Har några billiga från Hööks eller Börjes? Svarta med lite rutat mönster i. Ganska mjuka med neoprenstoppning och traditionell kardborrefästning. Mjuka, lätt och hållbara.
Bakbensskydd: Använder nästan inte alls.
Schabrak: Har några från Källquist vilket har fungerat bra. Dock är favoriten renskinn, mjukt, sitter kvar bra, och ger absolut skavfritt.
Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i): Olympic Protector Light - helt outstanding av billiga täcken. Läcker aldrig och håller superbra. Dock är det fleece-foder i så det är fullt av hästhår jämt...
Vintertäcke: Thermo Master från Hööks, blått med halvhals. Köpte förra vintern men jag ser att det är med nu i katalogen också. Supertjockt för min frusna häst! Behöver nu bara ett täcke istället för en massa lager förut. Verkar hålla bra och håller definitivt emot väta.
Stalltäcke (termo): Äger inget sånt.
Fleecetäcke: Ett blått från Kaupre som går ända upp till öronen och är i fleece som ser ut som mjuk frotté, Spirre ser ut som om han har morgonrock på sig!
Svettäcke: Äger inget, använder fleecetäcken och vit militärfilt.
Säkerhetsväst: Äger ej.
Ridhjälm: Har ingen bra, men bäst är distanshjälmen, som dock lätt spricker i plasten. Dags att skaffa ny!
Ridstövlar: Använder inte men äger ett par Soubirac som är skitsnygga och sköna men dock till salu då jag aldrig använder dem.
Ridskor: Graninges vinterkängor. Har slitit ut ett par fullständigt och har nu köpt ett nytt par. Stabila, lagomt varma och supersköna. Bra kvalitet, de i tyg höll även de i många år, nu har jag helt i skinn och de ska få hålla länge, länge... När det är riktigt kallt har jag ett par arbetskängor, Ranger, med stålhätt och halvhögt skaft. Superbra! Sula som inte slits någonting och inte är hal.
Shortchaps: Har ett par sköna från Hööks, kommer inte ihåg märket men det är en blå lapp med guldtext och de har ett spänne längst upp.
Ridjacka: Vintertid - Fristads blåa arbetsjacka. I övrigt ingen speciell, rider mest i Fristads tjocka tröja med väst om det är lite kallare.

Träns: Ett Cavaletti ocg nått märkeslöst.
Sadel: Lewa!
Strykkappor: Använder ej
Senskydd: Börjes läderskydd
Bakbensskydd: Använder ej
Schabrak: Mias, Horze, Cavaletti
Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i): Svea, TM
Vintertäcke: Vet ej märket men det har hållt i flera år.
Stalltäcke (termo): Anväder ylletäcke..
Fleecetäcke: Börjes (specialbeställt)
Svettäcke: Hansbo kombitäcke
Säkerhetsväst: Granngårdens
Ridhjälm: CRW hjälmen otroligt skön!
Ridstövlar: Använder ej.
Ridskor: Granninge
Shortchaps: Mountainhorse
Ridjacka: Kingston short

Träns: Frank Baines, Morris&Nolan
Sadel: Frank Baines, Passier
Senskydd: Eskadron, Veredus
Bakbensskydd: Eskadron, Veredus
Schabrak: Equiline, Mia's, Hansbo, JW
Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i): Horseware Rambo (ofodrat), Macpro (ofodrat)
Vintertäcke: Horseware Rambo & Rhino, Macpro/Horseguard
Stalltäcke (termo): Horseware Rambo & Rhino
Fleecetäcke: JW
Svettäcke: Horseware Rambo Cotton Cooler, Hansbo combitäcke
Säkerhetsväst: ---
Ridhjälm: Charles Owen Showjumper
Ridstövlar: Tampa
Ridskor: Dom dyrare som Börjes hade innan
Shortchaps: Jacson m svinnappa
Ridjacka: JW korta jackan m nätfoder, Equiline kort jacka m fleecefoder, Börjes Kingston kort jacka m fleecefoder

Alla grejer för att dom har bra kvalitet, är snygga o håller länge!

Träns: Knights Leather. Har ett King Richard och ett King Arthur.
Sadel:County Competitor
Strykkappor:FTE och Racing Tack
Senskydd:Är fula och används inte... :p
Bakbensskydd:Har bara haft Börjes Märkeslösa, och de funkar och håller bra!
Schabrak:J Hölscher!
Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i): MacPro! Med bara tunnt bomullstyg i , inget märkvärdigt alls. Har 2 modeller.
Vintertäcke: Börjes RS Vinter, det gråa. Otroligt bra passform och funktion, prisvärt som 17.

Stalltäcke (termo): Även där Börjes billiga. Har sett kompisens gröna, har själv ett vinrött och tänker skaffa 2 av årets blåa. :love:
Fleecetäcke:Fleece blir äckligt statiskt och töjer sig, används inte! ;)
Svettäcke:Ylletäcken! Har dock ett med ganska dålig passform just nu, Horse Power.
Säkerhetsväst:Vet inte märket, men den passade perfekt och finns inte längre att köpa... :mad:
Ridhjälm:CRW Ventilationshjälm. Snygg, billig och skön.
Ridstövlar:Ridstövlar är dyra och stela och används därför inte!
Ridskor:Lite grövre CRW-modell.
Shortchaps:Hööks nappachaps!
Ridjacka:CRW Storm, vinterjacka.

Träns: Dy'on, super kvalité, snygga
Sadel: Gillar min Pessoa, superskön och hållbar
Senskydd: Eskadron till vardags/uteritter, tävling har jag Veredus & Dy'on, alla bra passform och lätta att sköta
Bakbensskydd: Samma som senskydd
Schabrak: Equiline, JW till tävling, snyggaste. Mias till vardags
Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i): Har ett Horseware Rhino. deras passform är oslagbar!! mkt slitstarkt oxå
Vintertäcke: Horseware Rambo Original Turnout. samma som föreg.
Stalltäcke (termo): Mark Todd, Horseware
Fleecetäcke: Har ett Sverigetäcke hemma, andas bra och okej passform, skulle behöva ett snyggare till tävling.
Svettäcke: Horseware Cotton Cooler andas super
Säkerhetsväst: Har inte haft så många. men den jag har nu, Jack Ellis är väl okej. har den typ aldrig
Ridhjälm: JW helt klart bäst och skönast! :love:
Ridstövlar: Vet inte. Har ett par Sarm Hippique men dom e sönder
Ridskor: Mountain Horse, sköna
Shortchaps: Dy'on helt klart!! :love:
Ridjacka: JW, Kingsland. snygga och sköna!

Träns: Dyonträns, superkvalité
Sadel: Min förra Devoucoux
Senskydd: Veredus
Bakbensskydd: veredus
Schabrak: Equiline, outstanding
Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i): Kimberly utan innerfoder
Vintertäcke: Ett äldre från Börjes :o
Stalltäcke (termo): Equiline
Fleecetäcke:Equiline
Svettäcke: Equiline
Ridhjälm: John Whitaker
Ridskor: MH
Shortchaps: Dyon
Ridjacka:Kingsland o Equiline

Träns: hmm... HG tränset är jättefint, Dyontränset är också bra - men tyglarna gick sönder lite för snabbt...
Sadel: Älskar min Prestige/Apaloosa - Sidney delvis i kalvskinn, otroligt snygg och mkt skön
Strykkappor: änvänder Equilines lindor istället
Senskydd: Tror Dyon i skinn, annars Veredus med skinn insida
Bakbensskydd: Dyon igen.. Eller Veredus
Schabrak: RG regerar - mkt bra "våfflad" insida - jättesnygga
Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i): Horseware - inget foder...
Vintertäcke: Horseware, vet inte hur mkt stoppning - men jättetjockt
Stalltäcke (termo): Horseware insulator, det tjockaste - grym kvalite
Fleecetäcke: JW med fläta för att de e så snyggt elr Equilines av samma anledning.... :love:
Svettäcke:Horseware cotton cooler - grym kvalite + mkt tunt
Säkerhetsväst: hmmm använder inte....
Ridhjälm: Snyggast och skönast... inte svårt! JW
Ridstövlar: svarta sergio grasso med snörning och dragkedja. Håller sig i ett jättefint skick, är mjuka från början och väääldigt snygga
Ridskor: Ariat rödbruna :love: :love:
Shortchaps: Dyon lite hårdare stövelskaft - rödbruna över skorna, ger lagom stöd, håller (än så länge) öch är såå snygga
Ridjacka: Musto eller Equline älskar båda!

Svarar bara på de jag har använt flera märken av :smirk:

Träns: En tidigare hööksmodell, den med aachennosgrimma och runda mässingspännen. De har samma träns i pullarmodell nu. Ett och samma träns har hållit i fem år för mig, för dryga 300 spänn. Helt underbart!

Senskydd: Har erfarenhet av två olika: Börjes och Eskardons. Är helnöjd med Börjed framförallt. Har haft mina i två år, och det är bara resåren som börjar bli lite luddig i kanterna, annars ser de jättefina ut! Eskardons tycker jag håller ungefär samma standard, men kostar typ 5 gånger så mycket :crazy:

Bakbensskydd: Samma som ovan.

Ridstövlar: Har hört mycket negativt om dom, men jag är helnöjd med mina Mountain High Rider-stövlar! Är varma och sköna på vintern, och inte överdrivet varma på sommaren. De är hela, sköna att gå i och "lagom tunga".

Träns: Hubertus classik, otroligt fint läder! Kvalité :love:
Sadel: Måste säga att jag gillat alla sadlar jag haft: Hubertus flexline, Albion & Torsion dressyr. Kanske ett + på den sista då det är den enda som varit bra för pållan ;)
Strykkappor: Aldrig använt
Senskydd: Börjes Protec, bra för det priset!
Bakbensskydd: none
Schabrak: Ett jag köpte på Falsterbo, mörkblått dressyr med silverkant :love: Satt perfekt. Minns tyvärr inte märket.
Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i): Har aldrig haft ett bra regntäcke.
Vintertäcke: Horseware Rhino / Hööks Thermomaster frost
Svettäcke: Randigt ylletäcke från Eqiline, oslagbart!
Ridhjälm: Olymp?
Ridstövlar: Graninge :D :angel:
Ridjacka: Källqvists! :love:

Liknande trådar

Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 797
Senast: Mimsan_
·
Utrustning Jag är nyfiken på hur mkt utrustning (täcken, träns, sadel, schabrak etc) ni har till era hästar? Jag får väl börja... :) 1... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 996
Senast: Hæst
·
Hästmänniskan Har läst så många trådar om hur man kan spara pengar genom att dra ner på hästens saker. Tex man kanske inte behöver 8 olika... 2 3
Svar
45
· Visningar
7 623
Senast: McMarco
·
Utrustning Såhär i extra krävande täckestider så vore det intressant med lite olika täckeserfarenheter. De täcken som utmärkt sig lite extra... 2
Svar
20
· Visningar
2 651
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vad har ni för klösträd?
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?