Bästa ljuddämpande (på huvudet) för häst i box.

Bukefalos 30 år!

Cattis_E

Trådstartare
Vilken huva/öronproppar eller kombination tycker ni verkar dämpa allra mest. En som fungerar i box och siyter bra. På en fjording o box. Skulle säga att hon har något större öron än standardfjordingen om nu en sån finns..

Tyvärr är mitt kallstall lyhört då det är i byggnad med väggar som liknar en ladas.
Andra året i rad med minst en ny häst på gården vilket såklart gör det tuffare.
Det gör så ont i mig att umghästen försökte llättra ur boxen.
Som tur var hämtade hon sig så fort inte grannens j-kla lådor förde liv.
Vill främst ta tips på utrustning.

"Ångesten" jag börjar bygga upp för under nyårsafton kanske jag bör hantera med typ kbt framöver för att vara ett bättre stöd vid 12-slaget. Får suga lite på den.

Har förberett dem med fyrverkeriljud på högsta volym ett antal gånger innan medan de ätit och jag packat hö. Då är de inte alls varlt rädda.. Det tror jag hjälpte en del mot andra smällar.
Ska försöka prata med grannen, men osäker på framgången med det.

Nu när jag förhoppningvis inte får in ny häst i december nästa år känns det som mer tid att träna....

Bifogade filer

• 20251227_105252.webp
    20251227_105252.webp
    252,9 KB · Visningar: 1 704
Vilken huva/öronproppar eller kombination tycker ni verkar dämpa allra mest. En som fungerar i box och siyter bra. På en fjording o box. Skulle säga att hon har något större öron än standardfjordingen om nu en sån finns..

Tyvärr är mitt kallstall lyhört då det är i byggnad med väggar som liknar en ladas.
Andra året i rad med minst en ny häst på gården vilket såklart gör det tuffare.
Det gör så ont i mig att umghästen försökte llättra ur boxen.
Som tur var hämtade hon sig så fort inte grannens j-kla lådor förde liv.
Vill främst ta tips på utrustning.

"Ångesten" jag börjar bygga upp för under nyårsafton kanske jag bör hantera med typ kbt framöver för att vara ett bättre stöd vid 12-slaget. Får suga lite på den.

Har förberett dem med fyrverkeriljud på högsta volym ett antal gånger innan medan de ätit och jag packat hö. Då är de inte alls varlt rädda.. Det tror jag hjälpte en del mot andra smällar.
Ska försöka prata med grannen, men osäker på framgången med det.

Nu när jag förhoppningvis inte får in ny häst i december nästa år känns det som mer tid att träna....
Har inte testat själv men vet andra som haft bomull i öronen + stresshuva med vadderade öron som funkat bra

Ja.
Har en sådan med vadderade öron nånstans, den verkade dock interior göra någon jätteskillnad när min förra fick stötvåg. Men det är ju en helt annan situation.
Vet även att travet väl har en del ljuddämpande lösningar. Så hoppas någon som provat lite olika har tips.

Jag tänkte starta en likadan tråd 😁 Var för långsam med att reka modell jag ville testa så alla var slut när jag väl bestämt mig. Men jag tyckte Lamicells Titanium med öron och bollar att stoppa i öronen lät vettigt så ska kika på dem när de kommer in till butiken igen. Men vill också gärna höra erfarenheter från andra modeller! Vill också ha en som sitter på bra utan huvudlag, har oftast grimma precis vid tolvslaget men vill kunna använda luvan längre tid och oberoende.

Och ja, det låter smart med egen träning! Jag har ju haft min häst i otroligt många år och vi är lite för lika varandra. Det kändes faktiskt jätteskönt att jag detta nyår för första gången kände att jag kunde vara ett 100%-igt stöd för honom och jag tror det gör en stor skillnad för honom. I alla fall märker jag det i vardagen för han är också väldigt tydlig med när han ser jag jag jobbar på min del i vår trygghet tillsammans. Men vi har ju också många andra issues så jag har ju möjlighet att träna på det året runt + har samma problem i relationer med människor så jag kan ju alltid jobba med det utan att det belastar honom.

Mina reagerade inte heller alls på ljudträning innan det börjat skjutas mer raketer någon dag innan nyår "tyvärr".

Bomull i öronen funkar förvånansvärt bra om man får till det ordentligt, det måste verkligen packas in så långt ner i örat man kan. Brukar ta en stor tuss och rulla lite i ena änden så det blir som en ”korv”, lättare att få ner då och sen bara fortsätta trycka ner tills hela tussen sitter på plats. Vill man ha något över det så sitter nog stresshuva bäst på plats. Jag har back on tracks variant utan fodrade öron, kanske är bättre med en som har det om man vill ha maximal ljuddämpning? Jag använder min huva vid andra tillfällen också där jag vill att hästen ska kunna höra, därav vanliga öron.

Plegicil är också toppen om man kan få det på recept av en veterinär. Effekten sitter i några timmar och hästen kan fortsätta äta på en ”normal dos”, det är inte som annan sedering där de inte får äta.

Om de tolererar bomull i öronen dämpar det absolut bäst. Men stor bomullsboll och man behöver peta ner den mycket längre än man tror.

Fetvadd i öronen, smidigast är att klippa av strumpbyxor och göra proppar, slipper att det fastnar ludd i öronen och lätta att ta ut.
Sen en vadderad travhuva, de sitter bättre än en för ridning.
12716_BL-SI-1.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat