Bästa longeringsutrustningen?

majola

Trådstartare
Jag ska eventuellt ta DLA IV ("tyska longeringsmärket nr IV") runt nyår, men har lite problemmed utrustningen så att säga.

1. Pisken
För närvarande övar jag mest med min tränares pisk. Den är dock på tok för lång för att jag ska kunna hantera den elegant. Spetsen dippar hela tiden ner i sanden, speciellt vid varvbyte och så. Och "slängen" är för lång tycker jag.

2. Linan
För enhetlighetens skull använder jag också min tränares lina. ;) Den är av textilband (lite tunnare än i vanliga tyglar) och lagom lång. Men det vrider sig lätt, jag tror att det är någon vajsing på det där "gångkjärnet"/leden som ska möjliggöra att linan vrider ut sig. Denna vrider istället in sig. :mad:

Om jag ska klara provet måste jag självklart ha utrusting som jag inte trasslar in mig själv och hästen i. Helst ska jag inte heller av misstag träffa domarna med piskslängen. :o

Vad har ni provat för olika varianter på pisk och lina, och vad (och varför) tycker ni fungerar bäst? Jag tar hemskt gärna emot tips på lämpliga produkter!

Sv: Bästa longeringsutrustningen?

Anledningen till att linan snurrar på sig är att den är förvarad ihopsnurrad. Man måste vara noga man lägger ihop sin lina om man vill ha den rak. Den får absolut inte snos, rulla upp den så fint som den var rullad i affären.

Sv: Bästa longeringsutrustningen?

Gud vilket bra tips! Det ska jag akta noga på när jag köper en ny egen lina!

Liknande trådar

Körning Kan börja med att säga att jag vet att det inte är någon lek att dra timmer och att man måste vara försiktigt osv. Sen kan jag säga att... 2
Svar
25
· Visningar
9 934
Senast: Fia-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka