Bästa övningen för att få hästen rak...

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare whitetrash
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 152
W

whitetrash

Jag har precis köpt en underbart fin och lovande häst, 6 år, sparsamt tävlad upp till 110, okomplicerad att rida på hinder (finns bara en väg hos honom, och det är över hindret), klok och försiktig - han har alltså grundförutsättningarna, absolut.

Dock är han stor, nästan 170, lååånga ben, 145 i täcken, maffig nacke och stora rörelser (dock lätt att reglera, bra register). Jag är knappt 170, väger typ 5 kg och är dessutom den mjuka typen av ryttare, som inte gärna är där och pillar i onödan.

Jag har OK koll på honom på marken (ridit honom sedan i måndags), men mot hinder så är han ganska vinlig, lite som en ål nästan :p... Har ju hjälp av tränare såklart, men jag tänkte höra med er om ni har något tips på rakriktande övning som innefattar hinder, som man kan använda sig av nästan varje dag.

Även andra tips, såklart! Shoot! :bow:

Sv: Bästa övningen för att få hästen rak...

Mycket markarbete kommer att göra honom mindre vinglig så småningom. Men det tar tid och tålamod!

Studs kan vara bra att träna, och bommar på marken. Det gör att hästen får ett bättre fotarbete och reagerar lite snabbare, precis vad en vinglig häst behöver. Jag håller också med föregående talare om mycket markarbete. Hästen är helt enkelt inte tillräckligt stark än.

för att en häst sa kunna bli rak måste den först vara riktigt "igenom" och lösglord.. så man kan inte rakrikta en häst förens den är lösgjord..
Så rid MASSA markarbete.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 363
Senast: Beeboppe
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 493
Senast: KSF
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 880
Senast: Görel
·
Hoppning Hej (Nu blir långt, kan hända att de har blivit lite fel samt missat något) Hat ett sto som jag har börjat hoppa hemma(ca 2-3...
Svar
2
· Visningar
1 290
Senast: tess91a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Blandraser och renraser