Bästa ridstövlarna?

Sv: Bästa ridstövlarna?

TRETORN!! Jag har ett par och vill inte ha några andra. De sitter tight utan att sitta för hårt. De är supersköna och det känns inte som man har på sig stövlar. De är hållbara och snygga! Köp tretorn :D

med tanke på alla reklamationer är inte hållbara de ord jag skulle använda...
Inte klara de fukt heller med tanke på snörningen på foten.

Men jag hoppas mkt på nya modellen!

Mountainhorse-stövlar är inte sköna att gå i även om de är billigare än de dyra märkena... Tretornstövlarna är inte hållbara heller (har inga själv, men alla mina kompisar som har såna har fått reklamera dem).

Satsa på gummistövlar/kängor el dyl i stallet och vid hantering av hästen och om du vill ha billiga stövlar är Mountainhorse ett bra val. Ger bra stöd och är inte klumpiga vid ridning. Jag gillar inte att rida i stallkängor, foten blir klumpig och underskänkeln får inget stöd, men det är ju bara vad jag tycker.

huru ett par stövlar är bekväma eller inte är ju subjektivt, passar de dina fötter och ben så är de sköna, annars inte..

drygerier? *asg* Det var ett konstanterande det jag skrev inget annat.
Och nej Hööks har aldrig haft MH kläder då Hööks är ett franchiseföretag med sitt egna märke, det samma gäller Horze. Horze i Infra City har 70% Horze kläder och 30% är andra märken, numera har dem även märkes stövlar som Petrie och Königs men MH är jag osäker på då det var 2 veckor sedan jag var där samt att MH inte är något märke jag kollar nogrant efter även om de ev. kan ha någonting bra.

*KL*

Tack för er svar, jag får väl åka runt och prova och se hur olika stövlar känns och sen köpa det som passar min fot bäst - verkar ju råda så pass delade meningar om vad som är bra och inte bra osv.

Som medryttare kan det ju vara lite segt att släpa med sig massa saker var gång man ska till stallet. :grin: Själv så är jag medryttare just nu. Hästen står dock på en ren och fin anläggning där jag inte behöver ta in den från hagen eller mocka. Nu när det blivit lite kallare använder jag mina Graningestövlar, tror modellen heter Rider... De är inte snygga, men sköna och går bra att rida i, tycker jag!
På andra ställen jag har varit medryttare på, har det ibland varit så lerigt när hästar ska hämtas in från hagen, att Graningestövlar inte klarat vatten/lerdjupet pga dragkedjan. Då har jag oftast ridit med mina Aigle konstläderstövlar eller Tretorn gummistövlar, eftersom jag inte orkat bära på stövlar med, utöver hjälm och säkehetsväst.

För tillfället använder jag "Muckboots". Dom tycker jag är kanonbra.
Är det modellen Tyne? Har funderat på att skaffa dem då de både är vattentäta och varma.

Ja, precis som du säger är det. Jag orkar inte släpa på alltför mycket prylar till stallet. Vore ju en sak om man hade en egen häst + skåp för utrustning men nu är det ju inte så.

Var och provade ett par MH High Rider och de var klart bekväma men jag är lite skeptisk mot skinnet och dessutom är det ju det där med dragkedjan som sitter långt ner där bak.
Blir nog inte sådana.

Har också sneglat på Graninge - frågan är ju bara om man ska slå till på den nya modellen G104 eller ta den klassiska? G104 har ju dragkedja den med men är snyggare än G103...

ah, vilket dilemma....

Kanske blir så att jag kompletterar med ett par muckboots eller dyl. måste ändå köpa något som jag kan traska ute i skogen med när jag går med hundarna.

med tanke på alla reklamationer är inte hållbara de ord jag skulle använda...
Inte klara de fukt heller med tanke på snörningen på foten.

Men jag hoppas mkt på nya modellen!

Jag menar att de är slitstarka var det gäller själva materialet. Knapparna och dragkedjan är ju som bekant inte särskillt hållbara. De klarar fukt bra bara man inte går ner med hela foten i en vattenpöl. Och vilka stövlar förutom gummistövlar klarar det utan att bli förstörda? Och om man nu råkar gå i en djup pöl vilket jag gjorde idag så är det inte så farligt. Det kommer inte in särskilt mycket vatten (beror ju på hur hårt man spänt).

Jag rekommenderar dem ändå!! :D

Nå, vilka ridstövlar är de bästa enligt er?

Jag är ute efter ett par som funkar både att ha när man strosar runt i stallet (mockar, fodrar etc) som när man rider. Ska gärna gå att ha både höst/vinter/vår och ev. sommar. På vintern kompletterar man med en socka då naturligtvis.
Det ska vara en hållbar stövel som inte faller isär efter typ två månader.

Tips? Graninge? Carlskrona? Tretorn? Som sagt, kom med era bästa tips och förslag :)

Rekommenderar starkt ett par Aigle Euyer, de är både slitstarka, snygga, tål väta, och är rätt stadiga att rida i :)

precis som caballus skriver så är inte dom grova stövlarna bra att rida i, dom är för stora och klumpiga, ger inget stöd och risken att fastna i stigbygeln är stor. riktiga ridstövlar tål inte mockning och leriga hagar... det är ju inte så svårt att byta om, så jag skulle köpt bra stövlar att rida i och ha vanliga kängor/stövlar i stallet.

jag använder sneakers eller jodphurs på sommaren och fårskinnsfodrade höga läderstövlar på vintern. byter om precis innan jag sadlar upp och tar av mig ridstövlarna när jag sadlat av.

Var någonstans kan man köpa läderstövlar fodrade med fårskinn?

Om de ska tåla lera och vatten så är det helt klar konstläder eller gummiridstövlar som gäller:love:, visst kan ju läderstövlarna klara en del väta om de blivit riktigt infettade, men helst ska man nog ha de förstnämnda, Aigle har några mycket fina modeller som är också bra att rida i.

Som att en som har fetish för gummi kan detta? Egentligen helt fel forum för personen tror jag. :p
(menar inget illa mer än att "kunskapen" kanske inte är stor för läder utan mer för gummi och Aigle "ridstövlar").

FEL!
En fuktigtrasa för att ta bort damm och ev lerstänk som kan komma på skaften sedan är det skokräm som gäller.

FEL!
En fuktigtrasa för att ta bort damm och ev lerstänk som kan komma på skaften sedan är det skokräm som gäller.

Det med den fuktiga trasan att torka av dem med är helt riktigt, men sko krämen göre dem blanka och fina men inte vatten täta, de finns också flera typer av sko krämer, bland annat en tysk som dock innehåller fett, sprit baserade krämer har en tendens att torka ut lädret efter en tid (flera år).

Säg det då till elitryttarna, Beridna högvakten i Stockholm med flera att de gör helt fel.. :p

Kronfolket behöver inte köpa sina grejor själva och om jag kommer ihåg rätt så använder dom en vax baserad kräm + skokräm till sina stövlar och kängor.

Och köper man ett par stövlar som kostar +5000 Kr så följer det nog med en skötsel instruktion från tillverkaren misstänker jag.

Annars så finns det en tråd om lädervård här:

http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-488960.html

Ja, och instruktionen som medföljer är - efter användning, torka av stövlarna med fuktig trasa och putsa stöveln med skokräm/polish en gång i veckan. :idea:

Det är en väldig skillnad på behandling av läder som träns och sadel och läder som stövlar.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 394
Senast: skuggi
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux... 2
Svar
27
· Visningar
5 541
Senast: MattiZ
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage... 2
Svar
22
· Visningar
5 082
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 870
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈