Bästa släpet B- kort.

Sv: Bästa släpet B- kort.

Aha, nu förstår jag också! Frambommen sitter genom den galvade sidostolpen på min Horseliner men är inte säker på om bomfästena bara sitter i plyfan eller hur det ser ut invändigt. Måste titta närmre på mitt eget så kan jag redogöra sedan. Har alltså den billigaste varianten av Thule och den uppfyller inte de kraven du har men borde vara samma på t.ex Royal.

Fästena till själva rampen däremot sitter både i balk och plyfa, går liksom runt hörnet om man säger så. Där nere är det fyra gångjärn samt gasfjädrarna.

Jag har en Star Trailer Safir från -03
Totalvikt 1500kg och lastvikt 800kg

Är väldigt nöjd med den och den har rejäla bakbomsfästen (inte såna där snabbfästen som Thules nyare släp)

Det är nog inte de själva snabbfästet på själva bommen som TS menar är dåligt, utan att de på de billigare släpmodellerna är själva öglan där du fäster bommen i ytterväggen, bara fäst med bultar genom plyfan och inte genom en balk. Sitter med två bultar och en stor platta med bindring på utsidan.

De kunde gjort det kraftigare det medger jag också, samtidigt är frambommen så mycket viktigare enligt mig. Bakbommen är mer en säkerhet för personer som lastar/lastar av än för trafiksäkerhet för hästen. Den har ju rampen bakom också.

Snabbfästena är btw super och inte klena som man kan tro när man ser dem :) Sitter ordentligt fast och stilla men är ändå extremt enkla att få loss.

Vad trög jag känner mig men jag fattar inte riktigt...

Har varit med om en häst som gick genom bakbommen på ett Thulesläp och det såg inte ut att ta allt för mycket kraft från djuret :crazy:

Vilket fattar du inte? :)

Konstigt, har inte varit med om de eller hört om det, har dock aldrig varit utsatt för panikslagen häst i detta släpet så vet inte hur det hade funkat i en extrem situation. Har bara haft normal-fall av en som försökt pressa sig/slänga sig bakåt ordentligt, men gett upp efter 10 minuter då de insett att de inte kommit ut. Det har bommarna stått pall för utan problem.

Ingen av våra nuvarande är hästar som någonsin har slängt sig bakåt.

Senast ändrad av en moderator:

Var det teleskopbomar på Thulen ? Tycker dom ser klena ut !

Ja det är teleskopbommar i aluminium. Men du det låter inte som om Thule är något för dig. Funderat på Boj med sadelkammare? Från 820 kg tjänstevikt.

Senast ändrad:

Har en Boj 216 S som är riktigt rymlig med sadel kammare och klädkammare. Säkerhetsbommar som man kan lösa ut utifrån och innerdörrar bak. Kommer aldrig att vilja ha transport med bommar bak igen. Transporten har även aluminiumgolv och jag kan väga upp den till 2000kg om jag tar E-kort. Stabil och bra bakom bilen även om man har en häst som inte är helt stilla i den. Den väger 840kg om jag inte minns fel och lastvikten ligger på ca 680kg. Den bästa transporten som finns!:)

Fast de Boj-släp med innerdörrar som jag har sett har inte imponerat på mig, tvärtom. Dels öppnas inte dörren tillräckligt, så hästen kan komma emot den när den backar. Dels har jag inte hittat något bra ställe att fästa linor i, om man skulle behöva det.

Fast de Boj-släp med innerdörrar som jag har sett har inte imponerat på mig, tvärtom. Dels öppnas inte dörren tillräckligt, så hästen kan komma emot den när den backar. Dels har jag inte hittat något bra ställe att fästa linor i, om man skulle behöva det.

Jag håller delvis med ang dörrarna.
Fördelen är att hästen upplever det som mer "stängt" med dörrarna. Däremot är dörrarna rätt klena. Jag hade egentligen velat ha plattjärn över hela dörrens bredd och fästena till regeln i detta plattjärn. Som det är nu bågnar dörrarna nästan om hästen backar emot lite häftigt.

Jag har på allvar funderat på att sätta thules teleskopbommar med snapplås i mitt släp för att jag tyckte att det funkade så bra i min Trane (Tranen hade dock järnbommar med snabblås och dessa gick inte att ställa bredden med utan man fick köpa antingen normal+normal eller kort+lång). Det är enklare att snäppa i en bom än att få tag i två dörrar om man lastar själv. Nu har jag och pållen övat endel så det funkar att lasta själv med dörrarna så jag tror att det får vara som det är men tanken finns där ändå.

Det är också sant att dörrarna sticker in i lastutrymmet om man inte får svängt bort dem helt.

Vilka fästen du menar..

Hästen ifråga var inte panikslagen utan ville bara ut och pressade sig. Men det kan ju varit ett måndagsexemplar, men efter det har jag iaf känt att jag inte riktigt litar på dom bommarna.

TS:
Kan ju tillägga att min transport är extra bred, har sadelkammare och fronturlastning ;)

I annonsen stog det diamant, men i regpapprerna och på transporten står det Safir

Du, det låter konstigt ! Safir är typ 150 cm inv o diamanten 170 i spiltbredden ! Vad har du ?

Tycker att Boj har vissa bra saker och Thule med ! Men har inte hittat ett komplett släp som jag är nöjd med. Det verkar som jag får ta den med bäst skal o bygga på med annan inredning / utrustning.

Allt handlar om vad man kan kompromissa med, om man nu inte bygger själv (och då är det prislappen som är kompromissen).

Vi har haft en hög olika märken, men fastnade till slut för Boj Classic som har det vi tycker är viktigast. Det gäller nog att vara medveten konsument när man ska handla släp. Veta vad man behöver, kunna sålla bort säljsnacket runt detaljer som ändå inte spelar någon roll för just mig, och verkligen fokusera på vad som är viktigt och användbart.

Det är ju bara några pluppar som syns på utsidan. Vill ha en rejäl järnbit där. Har sett sånt på andra släp !

Plupparna på utsidan som du säger är M8 bultar med mutter och bricka, många andra har inte mer fastsättning av bakbommar på sina släp. Visst vissa har det igenom ramen på släpen eller att fästet sitter fastsvetsat i ramen på insidan. Sen kan det vara att THULE Royal är ett billigar alternativ och därför enklare i konstruktionen än Diamant, Excellent och Premium.

Visst kan själv till en viss del hålla med om att man kanske skulle lagt en bit plattjärn i samma storlek som fästet på insidan för att stärka det, men samtidigt har jag sett Royal där en häst fått panik och kastat sig bakåt, bommen kröktes och fästet i väggen, men det var allt.

Va tvungen att dubbelkolla. Jämför Thule Diamant med Horsliner eller Royal med bakluckefästena ! Diamant har en ram hela vägen.

Som jag skrev innan så är Horseline och Royal och även Prestige en billigare vagn än Diamanten så därför ser de lite olika ut i konstruktionen. Men den konstruktionen till baklucken är inte annorlunda än vad många andra släptillverkare använder också, THULE är inte ensamma om detta.

Googla på Thule- släpen. När du ser hur dom är vid diverse anordningar så förstår du nog vad jag menar. Dom större släpen verkar ha rejälare fästen. Vad jag förstått så har Thule övertagit vissa märken ( Star, dala, brenderup, kylinge) Men vilka har fått nya namn mot dom gamla ?

Star Trailers modeller som lever kvar i THULEs regi är:

Safir hette THULE Safir
Diamant heter numera THULE Diamant
Ringo star heter numera THULE Excellent
XR 3000 heter numera THULE Premium

Trane hette THULE Trane ett tag

THULE Horseline, THULE Prestige och THULE Royal är sprugna från Brenderups organisation.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 887
Senast: Murray
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
242
Senast: sweep
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 112
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka