Bästa täcket för häst med hudproblem

sassiball

Trådstartare
Med hudproblem menar jag sadelstadsknutor som min häst får återkommande mer eller mindre hela tiden. Hon är behandlad av veterinär ett par gånger och nästa vecka ska vi in igen.

Men jag har funderat på det här med täcken, vilket täcke är det som andas "bäst" eller vad man ska säg. Jag försöker skifta täcke emellanåt och när hon blivit svettig och tvättas i sadelområdet så får hon stå med fleecetäcke en stund innan jag byter till varmare stalltäcke. Jag låter henne heller inte stå med fuktiga täcken. Hennes nuvarande vintertäcke är märkeslöst och funkar nog bäst bara som stalltäcke, tycker inte det håller tätt för regn och rusk.

Så då tänkte jag försöka hitta ett täcke med lite kvalitet, tips önskas :)

Sv: Bästa täcket för häst med hudproblem

Dom flesta täcken andas bra tycker jag. Det viktigaste för dig är nog att se till att hästen hela tiden har rena och fräscha täcken. Kanske skulle satsa på horseware eller något annat märke som har "liner"system på sina täcken? Enklare att tvätta då.

Ett rent ulltäcke inomhus alla gånger. Finns inget som slår det, alltid lagom varm, excellenta andningsegenskaper och ger ingen statisk elektricitet.

Bra att vara noga med att helt nya täcken tvättas innan användning (innetäcken och undertäcken), nya textilier kryllar av kemikalier. Använda parfymfritt tvättmedel och inget sköljmedel.

ett rent ulltäcke? du kan inte ge något exempel på var man kan köpa det?

gulkiwi; har funderat på horseware, det verkar som om många är nöjda med de täckena.

Överallt? :p

Jag har jättefina ulltäcken från Charlies tex. Men skulle inte använda det som stalltäcke, allt fastnar och de är ju inte direkt lätta att tvätta! Dessutom tunga.

Jag hade haft ett bomullstäcke, tex Amigo, under ett luftigt thermotäcke, så kan du tvätta bomullstäcket ofta.

Haha, jo jag hittade några ställen sen, tänkte mer om det var något särskilt ulltäcke (märke) man skulle leta efter.

Amigo bomullstäcke, är det då en variant av horseware? jag har faktiskt ett horseware regntäcke som hon bara har på sommmaren när det regnar och det är riktigt bra, ligger bra på hästen och verkar bekvämt.

Ulltäcken / ylletäcken finns hos de flesta stora hästvaruhusen och de flesta stora hästutrustningamärkena saluför ett eller flera ylletäcken. Googla ylletäcke eller ulltäcke plus häst så lär du få många träffar. Även gekås har alltid minst ett ulltäcke i sitt sortiment.

Ulltäcket ska skötas lite annorlunda mot tex andra innetäckena. Ullfibern är självrenande i kontakt med syret i uteluften, så vädrar/skakar du ditt ylletäcke varje dag så håller det sig fräscht en hel vinter utan vattentvätt, lite beroende på bruk, så klart. Visst fastnar lite spån och halm på utsidan men det faller hyfsat lätt av närn man skakar täcket utomhus tycker jag.

Du tvättar ditt ulltäcke på ullprogram (jag kör faktiskt mina på fintvättsprogram 40 grader också) och använd absolut inte vanligt tvättmedel som innehåller enzymer. Enzymerna bryter ner ullfibern och gör den spröd och torr. Använd fintvättmedel, tex Grumme fintvätt, Neutral fintvätt eller outdoor, Änglamark fintvätt eller ett renodlat ulltvättmedel. Vill man lyxa till det så återfettar man ulltäcket med ullkur efter tvätt så behålls ullens fenomenala egenskaper bättre.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 581
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag har alltid försökt undvika att använda täcke på mina hästar, vill inte att dom ska behöva ha det i onödan och gå och bli varma och...
Svar
2
· Visningar
1 035
Hästvård Jag har en häst med björnpäls, kommer att klippa henne framöver men lämna på rygg och kors för att slippa täcka inne. Hon har lite... 2
Svar
21
· Visningar
2 889
L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 716
Senast: Em3li3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka