Bästa tyglen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Love_energy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 411
L

Love_energy

Själv använder jag hel gummitygel men nu när dessa är uppslitna (plopparna är bortskavda) har jag bestämt för att byta typ av tygel.

Jag har hört att vissa anser att hel gummitygel gör att förhållning och dylik inte går igenom lika lätt som en vävribbstygel för att den länger sig, men det är ju detta som är vitsen med gummitygel, att det länger sig. (eller:crazy:)

har några par:angel: vävribbstyglar hemma men nu när man blivit bortskämt med hel gummitygel får jag centimeter stora sår på ringfingret om jag rider 1 timme:eek: , vilket jag inte fick innan när jag anvämde dessa i yngre ålder, beror på att huden inte har förhårdnader där längre:D .

jag hade tänkte köpa hel flätade tyglar för det är så snyggt men svårt att få tag på (jag hittar inte så många iallafall:o ) men dessa kanske inte är bra?

sett att det finns vanlig tygel med två ränder gummi, men det känns som också detta skulle slitas bort efter ett tag.
Fundera även på vanliga vävribbstyglar utan dessa små läderbitar, alltså helt släta, men har man bra grepp om det reglar ute. Hade inget grepp alls med hel gummitygel när det regna iallfall.

det kanske låter som jag har beslutsångest, och det har jag med. Med tanke på att jag sak köpa nytt träns också, tidig jul i år:angel:

Vad rekommenderar/använder du? Vilket är rent skit? Sriv gärna märket också.

Sv: Bästa tyglen

som jag förstått det så ärdenprimära meningen med gummityglar att man får ett bättre grepp, ochinte att den töjer sig... det har jag faktiskt aldrig hört förut...

mina favorittyglar i hopp/terräng är antingen "hela gummityglar" med noppror (antar att det är såna du haft), OM man hittar såna som är hyfsat smala, eller lädertyglar med gummiklädd insida. dom är snygga och ger ett fantastiskt grepp...

i dressyr gillar jag släta lädertyglar (om man har ruskigt bra handskar :p ) eller flätade.. samma sak gäller där,d om måste vara mjuka ochi nte för breda!

Jag rider dressyr och har lädertyglar med gummiklädd insida tycker att de funkar perfekt, annars föredrar jag de släta lädertyglarna (som dock blir lite hala i regn).

Gillade innan gummityglar som var smala. Men nu så när jag köpte ny häst så fick jag med ett horse head träns men breda tyglar. Vävda med läder bitar på. Gillar de jätte mycket nu. Har aldrig tidigare gillar bred tygel men just den gillar jag.

Jag kan bara råda dig till att köpa de tyglar du trivs med. Själv använder jag släta lädertyglar nästan jämt. Undantaget är när det regnar för då sätter jag på gummityglarna. Får kalasgrepp med dem även om det ösregnar. Har den sorten som är gummi hela vägen (som en väv av gummitrådar).

Jag tycker precis som du allra bäst om gummityglar. Jag vill ha lite att hålla i och har en häst som är väldigt stark ute. När jag rider dressyr eller andras hästar har jag gärna kantflätade lädertyglar.

Det jag avskyr allra mest i tygelväg är vävribbtyglar med stoppar:eek: Dom gör ont i händerna! I somras vare jag ute och red med en kompis på hennes ena häst, och till slut ville jag inte ens hålla i de där läskiga tyglarna! Hade blåsor i flera dagar efteråt:mad:

håller med, vävribb är otäckt!

enda gången jag kan ha det är på medryttarhästens hackamore, men då har jag så lite i handen öht att det inte gör något...

största orsakent ill att jag inte gillar dom är dock för att man alltid hamnar vid två stoppar, och det är sällan jag sett ett par vävribbtyglar där stopparna är "jämnt" sydda, dvs. lika på båda sidor... ( = sned häst)
ska man ha det får man nog betala rätt mkt för ett par vävribbtyglar, och vem gör egentligen det?

Jag tycker att dom är obekväma för att dom är breda och stela, och för att stropparna alltid lyckas hamna på ställen där dom skaver. Jag har rätt små och smala händer och måste alltid köpa de smalaste tyglar jag hittar, annars får jag problem med att stänga handen ordentligt.

Är så irriterad på alla läskiga vävribbtyglar som följer med när man köper träns, har ett helt lager att skänka om nån vill ha;)

Jag använder en sorts tygel, ENDAST, och det är smala, släta lädertyglar (stång/bridong-'storlek') finns inga andra tyglar som passar mina små händer och som inte är ivägen med en massa stoppar hit och dit :p

jag också :D
eller ja, 2-3 par iallafall.. förstår verkligen inte vitsen med att slänga med tyglar när man köper träns. det låter kanske finare med "inklusive tyglar" som kanske dessutom matchar,men man använder dom ju inte iallafall ;)

Nej precis. Så onödigt att slänga med tyglarna, det är ju som sagt 99% vävribbtyglar i de fallen.

Har gummityglar när jag hoppar/rider ut för greppets skull, och kantflätade när jag rider dressyr. Gillar inte vävribb för tycker de är sällan som stopparna stämmer överrens med var jag vill ha händerna.

Tunnna, smala lädertyglar med stroppar är min favorit. Funkar alltid och är mjuka och sköna.

Kantflätade är väldigt snygga :d men jag tycker att det tar tid för de att bli bekväma. (dyrare märken blir sköna snabbt, billigare långsamt eller aldrig...)

Vävribb undviker jag väl helst men har ett par med loopspänne (köptes enbart därför ;) ) och de är rätt ok :) Antar att det varierar mycket.

Gummityglar red jag med när jag var mindre, men hade då rätt tunna, och älskade de (hade även lädertyglar med gummi-insida som var alldeles :love: ) men de jag varit och tittat på nu har varit jättetjocka, knappt man får nåt grepp om de ju ;)...Kanske bara jag som är van vid mina smala tyglar men det känns ju läskigt när det inte ens får plats ett spö i handen för att tygeln är så pass tjock...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka