Bastäcken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Thes69
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 940
T

Thes69

Alla täcken som vår ponny har är dåliga, en del är från förra ponnyn (redan då begagnade), ett regntäcke fick vi med när vi köpte henne, men det känns för stort och är dessutom trasigt på flera ställen. Vi har köpt ett nytt fleesetäckt till henne och det är det enda som är fräscht just nu.

Jag ska snart till Ullared och planerar att förnya täckesförrådet och tänkte höra med er vad ni anser vara en bra basgarderob, finns ju en uppsjö av olika täckesmodeller.

Ponnyn är en connemara, lite extra hull just nu, halvklippt för tillfället, inga eksem osv

Sv: Bastäcken

Nu gillar inte jag när mina täcken blir jätteleriga så detta har jag i min basgarderob till min häst:
3 ofodrade regntäcken (ett med löstagbar tillhörande hals)
1 övergångs utetäcke 200 gr med löstagbar ofodrad hals
1 tjockt vintertäcke 350 gr med 150 gr fodrad löstagbar hals

Sen har jag stalltäcken att kunna ha under om det skulle behövas (min häst står i utebox) och då har jag 150, 200 och 300 gram i dessa och även något med hel hals.
En hel del fleecetäcken har jag också så att jag kan lägga på henne efter jobb så att hon torkar snabbare.
Ridtäcken har jag en del också.

Man får nog helt enkelt se till individen - en del behöver inte alls så mycket täcken medans andra behöver det. Sen är det ju också beroende lite på om ni ska raka hästen till nästa vinter eller ej.

Min tjej är en connemara/fullblodskorsning som svettas jättemycket vid ridning så henne har jag valt att helraka och därför har jag täcken därefter.

Jag tycker det är bra att ha:

1 fleecetäcke, gärna med hals
1 ulltäcke som är lite tjockare
2 ofodrade regntäcken
2 fleecefodrade regntäcken
2 vintertäcken

Det jag använder mest till min häst är fleece eller ulltäcket i transporten efter träning och sen det fleecefodrade regntäcket ute både efter träning när hästen är svettig eller när det är äckelväder typ regn/blötsnö osv

Det ofodrade regntäcket använder jag nästan aldrig, för om det är så varmt regn att hästen inte behöver ett fodrat regntäcke så behöver hästen så gott som aldrig täcket heller, då blir den ju bara blöt och inte blöt och kall och det tål en normal häst.
Då lägger jag bara på det ofodrade regntäcket om jag ska på träning eller tävling och verkligen vill ha en torr häst.

Vintertäckena använder jag bara när det är hysteriskt kallt eller kallt i kombination med blöt/svettig häst.

Jag gillar inte att använda täcken i onödan men det är bra att ha vissa ggr :)
Sen gillar jag inte att lägga på dubbla täcken heller men det är bra att kunna OM det skulle behövas :)

En connemara här med :D En varm typ som inte helklipptes förrän på våren i år (rättare sagt i lördags 3/4), innan dess spårklippt under vintern och täckesklippt i typ februari. Hans garderob känns ganska komplett och den består av:

200 g med halvhals: Utetäcke om helklippt på vintern.
100 g: Utetäcke på vintern om oklippt/spår/täckesklipp
0 g halvhals: Utetäcke vår/höst om kall nederbörd ner till ca -5 om ej helklippt.
Tjockt ulltäcke med kryssgjordar: Att lägga på om svettig och ut i hagen innan fodring på vintern eller vid intag om hästen är blöt och blivit kall.

150 g stalltäcke inne om helklippt på vintern, annars alltid naken.

Stoooor ullfilt: i transport om helklippt på vintern
Ulltäcke: i transport, tjockaste som behövs om ej helklippt.
Tjockt fleecetäcke: transport
Tunnare fleecetäcke: transport
Cotton cooler: transport
Net cooler: transport även i de varmaste väder - mot flygfän

Ulländtäcke, tunt: räcker som helklippt
Fleeceländtäcke, nån gammal vinst

Förutom dessa har jag tre fleecetäcken till, ett vinsttäcke som är lite stort, ett från unghästtiden som är lite litet och ett med hals som är super efter tvätt. Dessa åker på om han kommer in blöt och ska ridas, har badat eller liknande.

Det enda jag liiiite saknar är ett stadigt och bra fleecetäcke med kryssgjordar att ha på ut i hagen om han är varm efter ridning. Men numera klipper jag istället lagom mycket att det går lika bra att lägga ett utetäcke direkt på, dvs inte en massa blöt päls.

Jag har valt att köpa riktiga kvalitetstäcken, helt enkelt för att jag vill att det ska sitta bra och inte ge skav, hålla tätt, inte gå sönder (Trasiga sömmar, foder som flyttar på sig etc. Inget fleece - eller bomullsfoder utan det ska vara nylon inuti HELA täcket så att pälsen inte blir ruggad.

Jag har till min d-ponny:

1 RAMBO Supreme regntäcke
1 RAMBO Supreme vintertäcke 370 g.
1 RAMBO Duo m 100 g fyllning som man kan sätta i extra foder.

De två översta har jag visserligen köpt på rea men dessa är alla täcken jag räknar med att behöva de närmsta åren så jag tycker att det är väl investerade pengar.

Till transport etc har jag nåt fleecetäcke och ett ylletäcke. Har även ett AMIGO innetäcke men numera har hästen samma täcke ute och inne så det ligger bara på hyllan tilsammans med de två utetäckena från HÖÖKS.

På utetäcken ska du hitta med så höga D siffror som möjligt. 600 denier räcker inte med busiga ponnys. Ju högre siffra ju starkare tyg.
// Linda

En basgarderob för en häst är enligt mig:
-Fleecetäcke med hals
-Fleecetäcke eller bomullstäcke utan hals
-Ylletäcke
-Tunnare typ av stalltäcke
-Tjockt stalltäcke
-2 vintertäcken/utetäcken så man kan byta mellan rent och smutsigt
-Ett regntäcke
-Skritt eller ländtäcke att ha vid ridning på vintern.

Vill det sig illa kan man kombinera täcken. På riktigt kalla och blåsiga dagar kan jag sätta på ylletäcket under och sedan ett tjockt vintertäcke över det. Eller det tunnare stalltäcket under regntäcket ifall båda vintertäckena är smutsiga eller så blöta att de måste torka extra, etc.

Jag klarar mig utmärkt med följande:

*1 st ulltäcke. (Har iofs två, ett som är kvar efter min förra häst, men det är lite för litet.)
*1 st ofodrat regntäcke.
*1 st vintertäcke, 100-150 g.
*1 st fleecefodrat skrittäcke.

Har även ett "supervintertäcke" på ca 350 g, men det används ytterst sällan. Nu i vinter har det använts när det vanliga varit trasigt ett par vändor. :angel:

Min häst (varmblod) är antingen oklippt eller delklippt på någt vis, och har bara täcke på vid nederbörd eller hård blåst vintertid. Hade hon haft täcke på sig oftare hade jag skaffat ett extra ofodrat regntäcke, så att de hinner torka ordentligt mellan användningarna.

Inget fleece - eller bomullsfoder utan det ska vara nylon inuti HELA täcket så att pälsen inte blir ruggad.

:bow:

Tycker så synd om hästar med skavd, elektrisk päls och täcket stramande över bogarna och/eller "upphakat" bakom manken för att fleecen vandrat bakåt... :crazy:

Förr om åren var jag alltid sist i stallet, oftast var ingen kvar ens när jag kom dit. De hästar med fleecetäcke som innetäcke hade redan då, ett par timmar efter att ägaren lagt på täcket och åkt hem, ett täcke som satt riktigt illa.
Och då skulle det ligga så illa hela natten, hela nästa dag under ett utetäcke, ända tills eftermiddagen då ägaren kom och red...

En del verkar inte tänka på att hästarnas liv pågår även de många timmar när de själva inte är där.

Det beror ju såklart på hästen, om den är frusen, har mycket päls, klipps osv. Men en generell basgarderob tycker jag innefattar:

-Ett ulltäcke
-Ett regntäcke med tunnare foder (t ex fleece)
-Ett tjockare vintertäcke

Ofodrade regntäcken är onödiga. De är värdelösa att använda utan något under (släpper inte in luft och kan göra att hästen fryser eller får hudproblem) och flera lager med täcken vill man gärna undvika.

Det beror ju såklart på hästen, om den är frusen, har mycket päls, klipps osv. Men en generell basgarderob tycker jag innefattar:

-Ett ulltäcke
-Ett regntäcke med tunnare foder (t ex fleece)
-Ett tjockare vintertäcke

Ofodrade regntäcken är onödiga. De är värdelösa att använda utan något under (släpper inte in luft och kan göra att hästen fryser eller får hudproblem) och flera lager med täcken vill man gärna undvika.

Det sista ang ofodrat håller jag inte med om faktiskt. Min häst har sitt ofodrade ner till ca -5 utan problem om man vill hålla honom ren till träning när det är lerigt eller om det blåser/regnar. Dvs hela hösten och hela våren, den tiden hade han blivit på tok för varm i ett 100 g täcke, som fungerar som vintertäcke för honom så länge han har pälsen kvar över ryggen. Så det beror nog mer på häst tror jag :)

Håller dock helt med om att dubbla täcken, spec i hagen, bör undvikas!

Har man tur så går det bra, men den gången hästen får hudproblem kommer man att förbanna sig själv. Been there done that. Det är helt enkelt onödigt. Är hästen varm men fryser i regn kan man hellre ta ett regntäcke med nät- eller bomullsfoder.

Har man tur så går det bra, men den gången hästen får hudproblem kommer man att förbanna sig själv. Been there done that. Det är helt enkelt onödigt. Är hästen varm men fryser i regn kan man hellre ta ett regntäcke med nät- eller bomullsfoder.

Hur skulle nät eller bomullsfoder göra någon skillnad?

Ett regntäcke med bomullsfoder är ofodrat precis som om det hade varit nylon eller nät på insidan. Eller menar du att det finns täcken som bara består av yttertyget?

Fast för mig innebär "ofodrat" att täcket saknar fyllning eller annat värmande mellanlager. Ett tunnt innertyg i bomull eller liknande tillför ju ingen värme, men gör täcket lite luftigare mot huden, sas. :)

Har aldrig sett ett regntäcke helt utan något slags innertyg, men kan tänka mig att det i så fall borde kallas skaltäcke och vara avsett att användas tillsammans med ett anant täcke?

Har heller aldrig haft problem med att ha enbart dessa regntäcken, och kan använda det såväl kallare, blåsiga och regniga sommardagar som nedåt nollan om det behövs.

Senast ändrad:

Varför skulle den få hudproblem? De andas ju lika bra som tjocka, du menar att det inte inte finns någon fyllning som luften cirkulerar i eller?

Edit: om det är det du menar så vill jag nog påstå att täcket är lite väl "slimmat" om det hänger tätt intill hästen hela tiden. Det gör mitt inte ens när det är blött. Och blåser det så fungerar det jättebra som "vindstopper" och hästen håller sig varm mha just vindskyddet och luften som ligger mellan häst och täcke (såvida det inte är skitkallt såklart :D).

Senast ändrad:

Två regntäcken - ett ofodrat och ett med fleece t.ex
Två vintertäcken , beror på hur känslig den är, om du ska klippa, t.ex om du vill ha hals eller hur tjockt fodrat
Stalltäcke/termotäcke
Fleece/ulltäcke
Ridtäcke

Ofodrat = inget foder öht, bara yttertyg. Ja det blir för tätt om det inte finns något innertyg som ger ett luftlager, oavsett passformen. Pälsen kan inte resa sig, huden kan inte andas tillräckligt => hudproblem.

Helt ofodrade regntäcken (skaltäcken) är vanliga vad jag har sett. Och används flitigt! Gärna som skydd mot smuts. Jag har t o m sett hästar som haft det på sig i stallet. :crazy:

Senast ändrad:

Ofodrat = inget foder öht, bara yttertyg. Ja det blir för tätt om det inte finns något innertyg som ger ett luftlager, oavsett passformen. Pälsen kan inte resa sig, huden kan inte andas tillräckligt => hudproblem.

Helt ofodrade regntäcken (skaltäcken) är vanliga vad jag har sett. Och används flitigt! Gärna som skydd mot smuts. Jag har t o m sett hästar som haft det på sig i stallet. :crazy:

Hm, vi får nog kanske ha en omröstning om vad "ofodrat" betyder... :confused:

Vad kallar du de normala regntäckena som inte värmer något, men fortfarande har ett tunnt innertyg?;)

- 1 yllefilt (bra som stalltäcke och bra efter ridturer, även svalt på sommaren, oftast mycket bra kvalité, ligger mycket mer stilla än fleece)
- ett regntäcke (regniga men inte så kalla dagar)
- ett halvtjockt vintertäcke (200g? när det blir kallare)
- ett tjock, fluffigt vintertäcke (3-400g för dom riktigt kalla dagarna! snåltblåst och snö huu.. då behöver man heller aldrig täcka med mer än ett täcke åt gången, utan detta är varmt så det räcker!)

Min häst har ett sådant supertäcke på vintern med halvhals, det är jättebra, lösa halsar sitter mycket sällan bra! Man får vara noga bara med halvhalsar att det är bra skärning så den inte 'äter upp' manen...

Ridtäcke använder jag ytterst ytterst sällan, då har jag ett reflexländtäcke som tål lite regn. (regniga höstdagar)

ang. fodringen så håller jag med om att fleecefodring är inte bra, det kryper runt och har sig. En yta som pälsen 'glider' på är bra (blankt material), inget skav och ingen ful päls.

En favoritdetalj som jag mycket sällan ser är dom täckena som har 'fast' svanslapp, som sitter fast längs med hela sidan, dessa tycker jag om! Då kan det inte dra kallt in och under täcket (och magen). Har ett Mark Todd-täcke som har det.

Liknande trådar

Utrustning En ny häst är på intågande, och till denna kommer en helt ny utrustning köpas då jag inte vill använda min gamla hästs grejer, de är... 2
Svar
24
· Visningar
2 966
Senast: SaraB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka