Bastäcken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Thes69
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 940
Sv: Bastäcken

Håller dock helt med om att dubbla täcken, spec i hagen, bör undvikas!
Varför då?

Jag har haft nästan enbart unghästar i snart 15 års tid nu och jag har ofta dubbla täcken på dem, speciellt när jag har flera och inte vill köpa nya täcken till alla som kanske säljs snart igen i alla fall. Det har aldrig varit några problem eller skador för det.

Jag har även haft dubbla täcken på äldre hästar och heller aldrig där har det skett någonting.

Det är väl rätt självklart att det blir sämre passform?

Sedan hur stor skillnaden blir är nog väldigt individuellt. Det kanske egentligen inte är ett dugg skadligt/obekvämt för hästen? Verkar ju så på din erfarenhet :) Vad har du för täcken du brukar kombinera?

Som jag skrev innan så har jag inte så stor erfarenhet av täcken men på håll ser man måååånga täcken som glidit snett och sitter tajt som attan runt bogen. Kompletterat med ett innetäcke under som åkt åt andra hållet torde problemet inte direkt bli mindre.

Om jag bara jämför rakt av med mina två första vintertäcken och mina nuvarande så var stalltäcket Tungt och hade bomullstyg mot hästen. Vet inte om hästen velat gå många meter i det ens. Utetäcket med halvhals var bättre. Båda gled snett hur man än spände/inte spände. Båda hade i grunden bra passform och satt väl uppe över bogarna osv. Nuvarande täcken väger knappt något och är glatta både på in och utsida och ligger rakt över utan bensnören tom.

De första två hade nog inte varit så kul att busa med i hage, lite a la tvångtröja. De senare två hade säkert gått jättebra, kanske tom bättre än ett av de första täckena.

Men måste jag inte så undviker jag ändå att lägga på två, precis som jag undviker den första sortens täcken. I grunden tror jag själva täckets utformning är betydligt viktigare än om man har ett eller två.

Jag håller absolut med om att man bara använder ett täcke i taget! Dels för att det sällan ligger bra men dels för att det blir alldeles för tungt, tätt och inte kan släppa igenom något. (som luft eller fukt).

Jag var tvungen att byta ut hela mitt täckesförråd i vintras när jag köpte ny häst. De täcken som jag införskaffade var : (till en frusen men oklippt fullblodskorsning)

*Vintertäcke Amigo 350 g med hals
* Fleecetäcke
* Övergångstäcke 200 g
* Fleecefodrat regntäcke med halvhals
*Jacson stalltäcke 150 g
* Ofodrat regntäcke amigo med hals

Detta klarar jag mig bra på + ridtäcke.

Men nödvändigt anser jag är:
2 fleecetäcken ( behöver kunna bytas om hästen är väldigt blöt)
Vintertäcke
fleecefodrat regntäcke alt 100 g fodrat täcke
ofodrat regntäcke
+ ev ridtäcke

Ofodrat = inget foder öht, bara yttertyg. Ja det blir för tätt om det inte finns något innertyg som ger ett luftlager, oavsett passformen. Pälsen kan inte resa sig, huden kan inte andas tillräckligt => hudproblem.

Helt ofodrade regntäcken (skaltäcken) är vanliga vad jag har sett. Och används flitigt! Gärna som skydd mot smuts. Jag har t o m sett hästar som haft det på sig i stallet. :crazy:

Du får gärna visa på ett regntäcke som endast består av yttertyg för nåt sånt har då jag aldrig sett, eller ens hört talas om....

Ett ofodrat täcke är nog för de flesta ett täcke som inte har någon värmande fyllning, dvs har bara har ett innertyg av bomull, polyester, nylon eller nät.

Googla "regntäcke utan foder" så får du t ex upp: http://www.hastprodukter.se/products.asp?catid=11&artnr=40605-S Förvisso ett billigt (skit?)täcke men ändå. Själv har jag ägt ett från Jacson (vill jag minnas).

Foder är ju tyget på insidan, oavsett tjocklek.

Sedan är frågan hur mycket ett supertunt polyesterfoder hjälper. Personligen vill jag ha lite mer än så.

Senast ändrad:

Googla "regntäcke utan foder" så får du t ex upp: http://www.hastprodukter.se/products.asp?catid=11&artnr=40605-S Förvisso ett billigt (skit?)täcke men ändå. Själv har jag ägt ett från Jacson (vill jag minnas).

Foder är ju tyget på insidan, oavsett tjocklek.

Sedan är frågan hur mycket ett supertunt polyesterfoder hjälper. Personligen vill jag ha lite mer än så.

Ja det verkar som att det finns ändå, fast jag kunde inte hitta mer än detta iofs...

Här är tex ett täcke som är ofodrat enligt överskriften, men i det finstilta är det ändå fodrat.

http://www.riderscorner.se/product.html/regntacke-med-avtagbar-hals-jos-lansink

Visst är fodret tyget på insidan men jag tror de flesta anser att ett fodrat täcke är ett täcke som har mer än ett tunt tyg på insidan, speciellt som helt ofodrade utetäcken är extremt ovanliga, jag hade iallafall aldrig sett något innan du länkade.

Jag tycker att ett tunt nylonfoder är utmärkt i ett regntäcke (bättre än något annat faktiskt). HW RAMBO har det tex och jag tror nog att folk som betalar mer än 2000 kr för ett regntäcke skulle ha klagat om hästarna fick hudbesvär...

Vad har du för täcken du brukar kombinera?
Det beror ju på vad det är för väder och hur kallt det är. Är det riktigt kallt inne kan hästarna få dubbla stalltäcken. Ett tag hade vi uteboxar och då behövdes det ifall det var kallt.

Jag kan även kombinera ett ulltäcke eller ett stalltäcke och sedan lägga ett regntäcke över det ifall det regnar och är så kallt att hästen behöver isolering, tex höst och vår. Hästarna har alltid varit helklippta. Jag kan även ha haft ett stalltäcke under ett vintertäcke ifall det är riktigt kallt ute på vintern. Har jag ont om täcken och många hästar kan jag ha ett stalltäcke under ett tunnare regntäcke så att det liksom blir till ett vintertäcke.

Det är sällan täckena har glidit åt sidan eller sitter tight i bogarna. Jag sätter ju bara på täcken som passar.

*1 st ulltäcke.
*1 st ofodrat regntäcke.
*1 st vintertäcke, 220(?) g. (den frusna ponnyn har hals för att det inte ska komma in regn, vilket hon faktiskt tycker om!)
*1 st fleecefodrat reflexskrittäcke.

Redigerade lite :D

Det övre är vad jag använder till mina ponnyer. Och på sommaren så har den ena flugtäcke. Mer än så används faktiskt inte. Sen kan det inte hjälpas att när man var yngre köpte på sig lite andra täcken som ligger kvar och skräpar eftersom de är hela men använda och ingen som vill ha dom.

Varför inte bara lägga på ett fodrat regntäcke?
Jag handlade med hästar tidigare. Jag köpte inte nya täcken för varje häst som kom in. Vissa hästar stannade i en dag, medan andra stannade i ett år. Det lönar sig inte att köpa egna täcken till alla i alla olika storlekar. Var det så att jag hade många hästar som hade samma storlek så tog en variant slut. Och för att alla hästarna skulle må bra och inte frysa så fick det kombineras.

Det räcker under majoriteten av tiden med att ha 10 st utetäcken i storlek 145. Har man då 13 st hästar med storlek 145 så får man hitta på någonting annat under den perioden som de finns där.

Nu när jag bara har en eller två hästar så kan jag göra samma sak ibland. Om ett täcke lagas eller tvättas så kan jag kombinera täcken för att slippa köpa ett extra. Det är ingen idé att köpa täcken som ligger på hyllan 360 dagar om året när en kombination av två täcken fungerar lika bra. Och jag släpper ut mina hästar även om det är riktigt kallt ute, så ifall hästarna är helklippta så blir det dubbla täcken ifall det blåser och är -20 ute.

Senast ändrad:

basgarderob täcken tycker jag består av ett ylletäcke, ett ofodrat/tunnfodrat regntäcke och ett vinterfodrat regntäcke.

Liknande trådar

Utrustning En ny häst är på intågande, och till denna kommer en helt ny utrustning köpas då jag inte vill använda min gamla hästs grejer, de är... 2
Svar
24
· Visningar
2 966
Senast: SaraB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka