Basutrustning.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 421

Rea

Trådstartare
Lyckliga lyckliga jag har hittat hästen med stort H, h som i hjärta, hjärna och härlig häst.
Min store brune är såld och sadelkammaren med tillhörande skåp gapar tomma... Med ny häst i storlek betydligt mindre så undrar jag nu: Vad kommer jag att behöva, vad ska jag tänka på, vad ska jag undvika, vad är absolut tabu och vad är mer än OK?

//kristel, vars 9 åriga dotter bönar om ett träns med flätade tyglar att ha till den lilla "raggsockan" ;)

Sv: Basutrustning.

Va är de för ras? :) Inte svar på frågan men ja är nyfiken :d

Ops! ja glömmde att de va på islandshäst forumet som tråden låg :angel:

Du bor i Skåne, nog finns det väl affärer med islandsgrejjer därnere? Det är ju för all del trevligare med sådana affärer där man kan diskutera vad som är mest lämpligt för islandshästen.

Enbart huvudlag räcker ju, tredelat bett eller Globus muffbett är vanligast. Flätat, ja visst varför inte, vackert o trevligt! Sadel i absolut rätt storlek, kontakta en utbildad sadelutprovare. Där kan du ta vad som helst som passar hästen, många av oss här har vanliga dressyrsadlar till hästen så en islandssadel är inte nödvändigt.

Vad som är tabu är väl hjälptyglar som martingal o dylikt!!!

Hur ser muffbett ut :confused: ?

Nä martingal är inget som denna synnerligen välridna donna kommer att behöva :idea: .

kristel skrev:
Lyckliga lyckliga jag har hittat hästen med stort H, h som i hjärta, hjärna och härlig häst.
Min store brune är såld och sadelkammaren med tillhörande skåp gapar tomma... Med ny häst i storlek betydligt mindre så undrar jag nu: Vad kommer jag att behöva, vad ska jag tänka på, vad ska jag undvika, vad är absolut tabu och vad är mer än OK?

//kristel, vars 9 åriga dotter bönar om ett träns med flätade tyglar att ha till den lilla "raggsockan" ;)
Det du ska ha koll på när det gäller träns är att pannremmen är tillräckligt lång, många islandshästar har en förhållandevis bred panna - på vintrarna dessutom uppfluffad med tjock päls...
Om du ska använda remontgrimma, så får du se upp med så att nosdelen är tillräckligt kort.
Jag köpte för ett tag sedan ett traditionellt isländskt huvudlag (har inte nosgrimma). Helt underbart i passformen. En praktiskt detalj är att längden på sidostycken justeras genom att ändra på ett spänne uppe på nacken. Det som jag har lite svårt att vänja mig vid är att spännet till hakremmen sitter på högersidan :D

Det finns några måsten till. Något verktyg att dra bort vinterpäls med, när de börjar fälla av sig sitt lurv. Jag använder en grej med gumminabbar som jag först luckrar upp pälsen med. Sen skrapar jag av det lösa med en metallskrapa. Pålle njuter av gummigrejen, det är nog som när vi får massage.

Sen, efter ett tag, så är man helt plötsligt kanske ägare till ett par snajsiga jodphursridbyxor också. Så himla sköna att rida i. Fast de är såklart inte nödvändiga alls :angel: .

OA

Senast ändrad av en moderator:

Köp inte allt, även om det är kul ;) Sadel och ett träns förstås ... T ex Ástunds träns säljs lösa, så du kan bestämma längd på nosremmen. Till skillnad från Freyja får jag se till att remmen är tillräckligt lång (!) och pannbandet är bortskuret sedan länge.

Och en bra pälsskrapa till vårfällningen - för då samlas avborstat hår i stora plastpåsar. Jag värdesätter också en klippmaskin, för lite rakning gör att hästaskrällena torkar så mycket snabbare vintertid.

Ett bra regntäcke som andas - Lillhästen i Stav säljer Källqvist Olympic Light Protector för 590,- eller utan fleecefoder några tior billigare. Och ett *bra* svettäcke efter ridpassen (lång päls blir gärna ganska blöt).

Sen tillbehör som ev skydds- eller viktboots kommer långt senare om behov eller önskemål om sånna uppstår.

Dessutom kan jag tipsa om boken "Islandshästar - skötsel, hälsa, gångarter" Författare: Åse Ericson, Rebecka Frey, Lena Lennartsson. Du hittar den för 265,- på SIFs hemsida under service ---> försäljning. Eller kanske på biblioteket?! Det står lite mera om just islänningar och deras foderstater, gångarter osv. Kan vara kul att bläddra igenom även om du har stor hästrutin.

MEN hallåååååå, den boken var ju det första min dotter tiggde till sig av sin kära mormoder när dom var på bokrea i februari :rofl: , hon är förutseende min "avkomma". Det är den som tjänar som godnattsaga numera....
Ástunds träns har jag hört om, var kan man hitta dessa?

:rofl:
Jag glömde ju att *dröm-ungen* är smart och snabb!

www.astund.is har ju hela sortimentet med prylar, där ser du muffbett etc också. I Sverige blir det http://www.islandshestbutiken.com/ - eller www.agersta.nu. Frötuna säljer också, men har inget på hemsidan. Och det FINNS matchande, flätade tyglar.

Skulle tro att några av dem (t ex islandshestbutiken) finns på plats på SM som ju går i dina trakter, så det blir till att hålla hårt i plånboken om du skall dit ;) ... sen i augusti kommer ett VM med tillhörande marknadsgata ...

Senast ändrad av en moderator:

ang skrev:
... på SM som ju går i dina trakter, så det blir till att hålla hårt i plånboken om du skall dit ;) ... sen i augusti kommer ett VM med tillhörande marknadsgata ...
Gissa vem som sääääääääkert ska till båda ställena :angel: ... Börjar på Kris och slutar på tel och hon kommer säkerligen ha Trassla innom räckhåll :banana: . Betänk att även avkomman min vill med, hon har sparat månadspeng nu i ett halv år minst och allt ska hon "bränna" på saker till lilla ponnyn :angel: .
Roligt och dyrt, sen ska vi inte glömma att Falsterbo kommer även i år :crazy: .
Jisses vad jag kommer att bli ruinerad, tur att hästen inte kommer till mig förren framåt vårkanten :rofl:

Kom bara ihåg att trots det mindre formatet så får INTE hästen plats i stallskåpen bara för att ni då varit tvungna att lagra all nyinköpt utrustning i boxen ... :angel:

ang skrev:
Kom bara ihåg att trots det mindre formatet så får INTE hästen plats i stallskåpen bara för att ni då varit tvungna att lagra all nyinköpt utrustning i boxen ... :angel:
:rofl: :rofl: :rofl: Men GUD, ett par pm och lite konversation över nätet och du KÄNNER mig redan :bow: jag är imponerad min vän :D .

Du är ju en vän av Trassla liksom mig själv och jag misstänker direkt vartåt det barkar ... :o
Och dessutom har jag just i dag fyllt på mitt egna lilla förråd. Fast vi har ju en box "över" och egen ok sadelkammare just nu så jag har gott samvete än! :cool:

Vi kanske t o m kan säga hej eller så i augusti, jag kommer tyvärr inte att åka på sm i år (vilket blir första gången sen -98...)

Jo, om det inte klarnat än så är ett muffbett ett rakt bett men mera munformat, hur jag nu ska säga....

Åh, lycka till. Under mina 15 år har jag lagt ut jag vet inte hur mycket på mina hästar o det är ingen idé räkna ut hur mycket för då går jag nog i taket....För att inte tala om alla underbara ridbyxor från Horka o Sonennreiter....

Det här med träns, glömde en sak tidigare. Personligen föredrar jag nosgrimmor som är gjorda som Ástunds är, där det finns ett litet band mellan nackrem och nosrem ovanför ringen på sidan. Denna liksom stabiliserar nosgrimman, så att nosdelen inte kan åka ner eller hamna lite hur som helst. Så, oavsett träns, ser jag till att de jag handlar har just denna lilla detalj.

Och för täcken som jag tipsade om kanske inte alls behövs hos er. Här uppe med kallare grader + kallstall för två lurvisar så blir det ett behov. För övrigt har horze.se ett bra stalltäcke som inte är lika tjockt som andra märkens. Runt 260,- billiga riksdaler, och lätt att hålla rent från spån.

Balderum, för den första hästen jag hade förde jag bok över utgifterna. Och gissa vilken post som var störst: det som hästen verkligen behövde eller det som matte ansåg viktigt?! ;)
För övrigt så har jag för lääänge sedan avslutat DET experimentet ...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka