Bates Caprilli Dressyr

lady_vip

Trådstartare
Några åsikter?

Ska eventuellt prova ut dressyrsadel och utprovaren trodde att Caprillin kunde passa min häst.

Jag prioriterar inte dressyr, men rider gärna markarbete i dressyrsadel och vill därför inte ha nån svindyr historia. Denna har ju ett bekvämt pris, men frågan är om den uppväger det? Det är ju ett jättehopp sen till Innovan på nästan 7000 spänn, vad är stora skillnaden?

Sv: Bates Caprilli Dressyr

Allt är ju en smaksak. Jag är jättenöjd med min Caprilli bortsett från att den inte passar nya hästen. Har provridit Innovan Extend och det var ingen rolig upplevelse för mina knä och höfter.I såfall föredrar jag Isabellen för de pengarna.

Har en sådan sadel till min häst. Köpte den eftersom min häst har haft problem med ryggen och då är det bättre med luft istället för läder. Eftersom jag köpte en ny, så var den obekväm de första månaderna. Det var stel/hård, men nu efter ca ett halvår så är det jätteskön att rida i. Nakdelen med den är nog att mina ben hamnar lång bak.

Annars en bra "allround" dressyrsadel ;)

Den stora skillnaden mellan Caprilli och Innova är nog utformning på sadlarna. Det är främst knästöden som skiljer, men sitsarna är lite olika också. Innovan finns ju både med de extrema stöden och med mera normala stöd. För mig som amatör ser det ut som om Caprilli och Innova kan passa ungefär samma typ av häst d v s en med rygg åt det rakare hållet. Jag tycker att Caprillin verkar vara en vettig sadel för det priset och att man kan ändra bomvidden är ju praktiskt.

Som fred skriver finns Isabelle Werth-sadeln också. Den finns antingen som syntet för ca 8000(?) kr och i läder för ca 17000 kr. Jag tycker att Isabellen ser ut att passa ungefär samma hästtyp som de andra, men kanske bäst på en häst med lite längre rygg. Sitsen är djupare på Isabellen än vad den är på de andra. Jag har bara ridit i Caprillin och det var sådär. De andra två har jag bara suttit i i butik, men sitsarna passade mig bättre än Caprillins. Dock hatade jag Innova Extendeds knästöd, men skulle gärna vilja prova en med de normala stöden.

Liknande trådar

Utrustning Igår provred jag i dotterns Bates Caprilli hopp för första gången. Det var som att sitta i en soffa, så skön! Jag skulle behöva en...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel till min häst. Det ska gärna vara en 18" sadel och i nuläget vill jag helst inte lägga mer en ca 10 000...
Svar
17
· Visningar
2 475
Senast: fiaskrutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka