Bates elevation +

skorpannorpan

Trådstartare
Ni som har/haft en sån, varför har/har inte ni den kvar? Har läst lite gamla trådar här och var men det verkar inte vara så många..? Jag har aldrig tidigare varit i kontakt med sadlar med cair (eller flair för den delen) och är inte riktigt beredd att prova och se, fast jag vet att det är så man ska göra om man vill veta :p . Enligt utprovare är det en bra sadel för hästen men... är det större risk att nåt kommer senare med cair än mer ull? Alltså att hästen får problem i ryggen? Är det en sadel som en dressyrryttare kan hoppa i med de där läskiga korta lädrena utan att liksom bara ploppa upp ;) JAg känner att jag behöver en bra, balanserad sadel och kan allvarligt säga att i hoppsadel kan jag inte avgöra det, tycker bara jag har korta läder, ni som vet, är det en balanserad sadel, sitter man fast (om man nu gör det i en hoppsadel :angel: )? Är det en sadel som är bra? tittade på nypris på dem, är det den prisklassen den är värd (17 000)? Med läder, teknik och "hur den tar hand om hästen" och "hur den tar hand om mig som ryttare"?
Tacksam för svar :)

Sv: Bates elevation +

Jag har inte en Elevation, utan en Momentum. Dessa två ska vara uppbyggd på samma bom, dvs passa samma typ av ryggar. Dock kanske inte samma typ av ryttare då de är lite olika där. :-)

Jag älskar min, och hästen tycker oxå om den! De är den sadel jag behållt längst av alla sadlar jag ägt. Har haft den i över 1,5 år. Det är förövrigt den skönaste sadel jag suttit i. Riktigt, riktigt mjuk, som en soffa. :-D Med stora stöd!

Tack för svaret! Rider du med vanlig ullstoppning oxå? Märker du att hästen reagerar i så fall på omslaget av material?

Jag har Cair dressyrsadel sen 7 år till min häst . I övrig ridning utöver dressyr har jag ullsadel .
Jag är nöjd med båda på olika sätt .
Nackdelar finns det alltid .

Luftstoppning är i min Erf individuellt hur hästen gillar det . Endel gör det inte och det känner man direkt . För de som gillar så blir de rörelsefria och trivs .flrdelarna med luft är att det finns stor tolerans för att hästen ändrar sig lite i hull och muskulatur osv utan problem . Risken för punkttryck osv pga snedbelastning osv är mindre . Di behöver inte stoppa om den .
Nackdelen är att luft alltid blir lite längre ifrån hästen . Lite mindre close contact som jag upplever det .

Med ullen kommer du närmre på hästen i en inriden sadel .
Bekvämt och toppen när den passar .
Nackdelen är att när hästen ändrar sig eller du snedbelastar osv pressas ullen ihop och skuffas runt snabbt . Underhåll , framförhållning och koll regelbundet är viktigare .

Tack! :) håller på att landa i skallen huruvida jag ska kalla ut sadelprovare med cair sadel eller ej, tar en liten stund för mig men era åsikter hjälpte. tack!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
871
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 968
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka