Bates/Wintec Isabell

Sv: Bates/Wintec Isabell

nja vet inte. ska ha en ny childeric eller ändra på den jag har men det lär väl ta tid så tänkte på nåt att ha mens jag väntar...

men jag tror inte 105 grader räcker, det är ungefär samma som mina nuvarande. inte säkert det funkar med kilbossorna heller iofs.. men det går inte att ta ett wwide järn och sätta i då?

mm antagligen.. eftersom dom är så himla raka /"spetsiga" i nederkant.

usch. hatar sadlar. :p

Precis sedan blir nog bommen lite fel på din häst, tyngdpunkten borde ligga längre fram..

Är den andra lite försmal den också nu? (Därav försäljningen av prestigen??) (har koll :p)

mm det är den... :( har mailat med åf. och det går kanske att göra den vidare. annars får jag väl köpa en ny.. är uteslutet att skaffa ett annat märke än childeric nu, det är ingen väg tillbaka när man först börjat rida i dom. :love:

inser att jag måste sälja leonardon, kan ju inte ha kvar den bara för att den är snygg att titta på. :p

Förstår det (speciellt efter att ha sätt Ironwills "förvandling")!

Kan du inte ha Leonardon sålänge då medan du väntar? Eller är den helfel nu?

Äh vadå! Den är ju så snygg :D

jo, om det blir så att jag ska skicka iväg childeric'en så blir det väl att jag rider i prestigen sålänge. men red med den igår och tyckte han kändes konstig, men det kan bero på att jag är så van med andra sadeln nu. :p
men om jag ska beställa en ny så är det bättre att ha kvar childeric'en tror jag. får se vad åf tycker, om det är nån ide att ändra på den eller ej.

jag fattar liksom inte hur han kan vara så bred för han Ser inte bred ut. :D

Okey, låter smidigast.

De är ju bredare än vad man tror :p Vill du ha en ny? För isf är det ju likabra att göra en nu och behålla den gamla sålänge men kvittar det för dig så blir det ju billigare att vidga den.

blir helt trött att läsa om dina sadelbekymmer som bara fortgår. :(

lastträna hästen och kör iväg till en sadelmakare där du har chans att prova många sadlar. du kan ju även där måttbeställa om det är det som är svaret. vet att du drar dig för att åka iväg men jag tror det är väl investerad tid och engagemang. :(

Håller med Mackan, hade nog också åkt iväg och provat om jag var du. Har du hunnit lastträna?

Tjorvar också fram och tillbaka med sadlar, ska iväg på utprovning om några veckor, blir ett antal mil att köra men jag orkar inte experimentera själv nå mer.

men nu är det såhär att jag vill ju ha en childeric, inte vilken som helst annan.. och det är inte ens säkert jag behöver köpa en ny, det kanske gick att ändra den jag har nämligen. och vanliga sadelutprovare ger jag inte fem öre för så till någon sådan åker jag absolut inte, och jag vill heller inte ha dom sadlar som dom erbjuder.. då skulle det va ridin isf, men jag tycker childeric är bättre än amerigo och hästen har gått kanon med sadeln, tills han breddade sig ännu mer.

att lasta är inga problem! men kör jag i många timmar och hästen tycker det blir för obehagligt så kommer han vägra åka hem. och det är inte direkt nåt som går att träna på då det är svårt att förutse hur han kommer ta en sån lång resa. inte så roligt att lämna kvar hästen i Gbg liksom... :p så nej, jag åker helst inte så långt! måste jag så måste jag, men ska prata med henne och försöka lösa det på annat sätt i förstahand.

men nu var det inte detta tråden handlade om, jag ville bara veta hur vid en isabell kunne bli..

Senast ändrad:

Fast med lastträning så menar jag ju givetvis inklusive att åka, och sen gå på igen när man ska hem. det hör ju liksom till hela poängen med det hela.

du behöver inte bli sur :(, jag plockade upp tråden för jag har en Bates, men du har ju redan fått svar. tycker bara det verkar så himla onödigt omständigt för dig med allt sadelletande och inget som passar, så jag svarade utifrån det jag ser att du inte kommer kunna undvika i vilket fall om du vill komma ngnstans med hästen - dvs att träna den på att åka. du har ju en jättefin trailer dessutom!

jag är inte sur.. och jag vet att du menar inkl åkandet. men vi har bara åkt småturer. så vet ej hur det blir att åka långt. och det kan ju hända saker, typ att man får bråbromsa etc. när man är ute på motorvägen och kör. som gör att turen blir extra jobbig.

jag förstår att du menar väl. :) men även om det går bra att åka kort så vill jag Helst inte åka långt om jag kan undvika det.

men vi får se hur det blir.

Men ärligt talat du köpte alldeles nyss den childericen, hästen har omöjligt breddat sej så mycket, då får du en elefant att rida till slut om det fortsätter:cool:

Den är kanske för smal men då var den nog det redan för några veckor sen när du köpte den. Är du säker på att den inte är något annat fel på passformen?

Jag har aldrig hört att childeric går att ändra, bara för att byta paneler får man skicka dem till Frankrike för, vilket är dyrt fick jag höra, därför jag valde bort den.
Men vad vet jag?

Childeric är ju dessutom måttade till en viss häst, som kan ha sett väldigt udda ut, vad vet man:confused: Det är väl bättre att bredda din leonardo och rid i den tills du har råd att beställa en childeric till er och kanske har du då kunnat få den att åka också:idea:

Men det är bara så jag tänker...Menar också väl för att du ska slippa lägga ut pengar i onödan hela tiden.

den var precis lagom när jag köpte den, och ligger även jättebra över ryggen. var dock inte mkt att gå på breddmässigt. tycker inte alls det är konstigt, han breddar sig jättesnabbt om det finns plats. så har det varit tidigare också när jag köpt för vid och tänkt rida med fårskinnspad, så har det tagit två veckor och så behövs ingen pad längre. :)

som sagt så har jag pratat med åf om att den är för smal och hon sa att det gick att ändra på den. jag trodde inte heller det gick att ändra på bomvidden men hon vet väl det bättre än vi. om hon bedömer att den måste breddas mer än vad som går så köper jag en ny. pengarna finns.

leonardon är redan breddad så mkt som det går så det funkar tyvärr inte. annars hade jag ju bara behållt den från början och inte köpt nån annan sadel alls. :p

se annars svar till mackan.

En liten parentes bara.
de flesta hästarna som har åkt lite vet att man ska hem:love: o är då mkt mer lättlastade- om de inte är korkade förstås:angel:

Det brukar inte alls vara problem med att ens åka i 5-6 h.
snarare tvärtom- de kommer till ro eller så:bow:

Tvärbromsa med häst gör man inte med undantag för upphoppande älg- annars håller man ett bra avstånd till framförvarande.

Jo det går att stoppa in ett ww i sadeln om du lyckas hitta ett löst sådant, de sälja ju bara ihop med ww sadeln.
Alt. är att banka ut ett vittjärn 1cm då blir det som ww smalaste.

Och nej, det skadar inte sadeln och det gör minimal skillnad på bommen. Men behöver du verkligen vidare än vit? Min hade vitt järn i Isabellen och han är ju betydligt rundare och vidare om ryggen än din.
Sedan så är ju Isabellen så pass vid i kammaren också.
Så har du möjlighet så varför inte prova en 17" så det inte blir för långt, de är ju ganska rymliga så en 16,5 kanske räcker. Man har inget att förlora på att prova, det man minst tror på kan va helt rätt.

okej, bra att veta! :)

axel; han kanske är lite korkad. :p nä men jag har ju vår 8 timmars lastning friskt i minne även om det är några år sen.. då var rädslan för att åka öht så stark att han nog inte tänkte på vart han skulle. men jag hoppas det är som du säger att det inte är värre att åka långt - det vill ju tiden visa. :angel:

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Vet någon vart man kan köpa nya sadelgjordsstroppar passande Wintec?
Svar
6
· Visningar
740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka