båtlack till stallinredning?

LinnK

Trådstartare
funkar det bra? båtlack borde man väl med fördel kunna använda till tex. boxväggar o dyl. då det är hållbarare än vanlig lack? vad har ni användt för lack i era inredningar? :confused:
 
Var för flera år sedan på besök hos de som har HorseGuard och de hade använt båtlack i sitt stall.

Det var kanonfint. Har för mig att han sa att de lagt 17 lager, men jag kanske missminner mig.

Ta kontakt med dom och hör efter.
 
Jag har båtlackat min bok och ek i stallet. Skitfint men troligtvis inte ogiftigt. Tuggar hästen gärna på inredningen hade jag avstått båtlack, men LUCKY ME!!!

Oljar man först allt träet så räcker det med 2-3 lager båtlack.
 
Har man ett mkt hårt träslag i stallet så går det bra med båtlack enligt den färg"experten" jag pratade med. Har man som jag gran eller fur så är risken att lacken spricker vid kraftiga temperaturväxlingar eftersom träet sväller.
Båtlacken är inte giftigare än nån annan färg, man är väl rädd om havet och firrarna! :)
Min kompis har båtlack i sitt stall och oljade först en gång sedan strök hon två lager med båtlack, det har hållt sig jättefint nu i tio år!
 
Om jag vore du skulle jag noga kolla upp vad det är för färg/lack. Om det verkligen gäller båtlack, som ska användas ovanför vattenytan, så är den troligen relativt ofarlig.

Om det är bottenfärg så är det en helt annan sak. Förrut användes mycket giftiga båtbottenfärger. Detta för att havstulpaner och andra smådjur skulle förgiftas och dö om de satte sig på båtskrovet. Färgen släppte långsamt och förgiftade vattnet närmast båten så att smådjuren skadades. I dag är dessa färger förbjuda att sälja, men de går fortfarande att komma över. Dagens bottenfärger ska ha en lägre gifthalt, men istället har man upptäckt att de har en mycket hög halt av skadliga konserveringsmedel och är på så vis giftiga i alla falll...bästa att kolla upp alltså...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 480
Senast: Krumben
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 342
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
220
Senast: Enya
·
Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp