Batteriagrgigat?

R

RebeckaKihlberg

I somras byggde vi nya fina hagar,men problemet blev att vi fick skaffa batteriagrigat då det ligger en bit i från närmsta byggnad. :crazy:
Vi har ett 12v bilbatteri,men tycker vi får ladda det JÄMT....vilket jag är lagom trött på just nu. :(

Vi har tänkt köpa ett batteri till så man kan byta raktav när det behövs, vilket jag berättade för att par bekanta.
Då tipsade dom om fritidsbatteri...som tydligen används i husvagnag m.m.

Hur har ni med batteriaggrigat löst det??:confused:

//Becky
 
Jag hade skaffat en solcellsladdare som underhållsladdar batteriet hela tiden när det är ljust.
 
Vi hade två batterier...ett som stod på laddning...så att man kunde byta när det andra tog slut.Men detta var ju inte speciellt kul att hålla på med!

Jag vet inte hur bra de där solcellspanelerna funkar...funkar de bra så kan ju det kanske vara bättre?

Numera har vi bara via elnätet...det går ju även att lägga längre kablar som man gräver ner lite grann bara.
 
Problemet är det att gården vi har hästarna på är en plantskola...och där körs väldigt mycket med traktorer och lastbilar osv....så risken att kabeln slits upp är ganska så stor.
Jag frågade även en elektriker ang förlägningssladd och han sa att det var svårt att hitta kablar som inte var skarvade på över 100m...vilker vi skulle behöva *sucka*

Hade kunnat "döda" för att få tillbax elnätet...men det var bara att välja ju brahagar/jobbigt med strömmen....dåliga hagar/bra ström :confused:
 
Om du har ett friskt bilbatteri, typ 60Ah, och ett vettigt aggregat, skall det hålla i månader. Kollade min anläggning igår, och den tickar på efter mer än 2 månader sedan senaste ladning.

LIA
 
Börjar undra om batteriet är frisk?!...laddar det MINST 1gång i veckan.

Får väl göra slag i saker å köpa ett nytt!!
 
Vi använde batterier som höll ungefär 1 vecka....så vi bytte alltså efter en veckas intervall hela tiden.

Batterierna var alltså använda innan...men inte nya...men heller inte värdelösa.

Kan ni inte använda det nätdrivna och använda en så kallad "matarkabel"?...så långt det räcker och därifrån gå vidare med elstängsel?...det behöver ju inte vara en hage för att man ska sätta stolpar och eltråd!?!....så att ni leder ner strömmen dit på det viset....det räcker ju med en tråd bara för att leda ner strömmen dit.

Matarkablarna brukar vara ganska kraftiga...de går att gräva ner en bit om man vill.Finns ganska billiga sådana på Börjes.

Ska du ha två nya batterier...vilket du då behöver isåfall...för du kommer ju ändå bli tvungen att ladda...det blir bara längre emellan intervallerna...det är väl nästan 1000 kr för två batterier?

Själv tyckte jag batterieaggregaten var så opålitliga för minsta lila grej...man är ju inte direkt road av att vara oroad över stängslet.

Kom och tänka på en annan sak...eftersom du sa plantskola...det finns ingen möjlighet att fråga någon som bor närmare hagen om att ansluta dit mot en liten ersättning för strömmen?
 
Närmsta grannen är en järnväg...där finns i och för sig ganska så rejäl ström *hihi* :D

Nä,men det är så att mellan stallet och våra hagar är det typ tre större maskinhallar...och mellan den sista maskinhallen och hagen ligger som en liten väg...sen en liten damm...så det är ca 100-150m från hallen till hagen.
Tycker åxå det känns opålitligt att ha batterinät,men vad gör man??

//becky
 
Ja *hi,hi* :D...det är ju ström att tala om...har man inte sett kusarna studsa innan så...hi,hi.

Jag vet vilket bekymmer det är!!! ;)

Önskar bara att man kunde fundera ut en lösning...

...kunde du inte få använda ström ifrån den bortesta maskinhallen då...sedan ha matarkabel över vägen och en bit bort...sedan sätta stolpar och leda strömmen de sista 10 meterna via tråden...matarkabeln är väl 50 meter tror jag.

Men det kanske blir sura miner på folk?...ibland gör de livet svårt för en * suck *.
 
Det lär nog inte bli problem med rymmningar ialla fall... :D

Vad jag har fattat får vi ta ström från maskinhallen...problemet blir ju över vägen...i och med att där kör långtradare som är 12mil höga så lär man ju få gräva ner kabeln å hoppas på att den inte körs upp.
Men det var en smart ide de med att sätta stolpar från vägen till hagen sen....*tackar för tipset* :bow:

Måste väl bara fjäska in sig hos sugubben som äger 1/3 av stället...dom andra ägarna är super snälla,men han är HEMSK.
 
*he,he*...tydligen standard med en sådan "gubbe" i på varje litet ställe.... ;)

Bit ihop och fjäska...annars får du väl försöka med en "liten ersättning"...se pengar är de glada för...de "gamla tjuriga snålisarna"! ;)

Förresten...finns det inget rör rakt igenom under vägen?...sådant brukar ju finnas lite här och var...då kan man ta kabeln via den vägen!

Men det är en ganska hållbar kabel...har sett när de håller på med vägarbeten...då har de ett långt V(lågt V-format) vinklat järn tvärs över vägen som sladden ligger fast i på något vis. ;)Fast det förekommer ju att sladdarna ligger fritt också....

Jag tänker så det knakar.... ;) :D
 
Ditt batteri "sucks", för att vara modern. Innan du byter, kolla att syranivån är OK.

En sak till. Minska belastningen på aggregatet genom att vara mycket noggrann med stängselskötseln. Ingenting får ligga emot eltrådarna.

LIA
 
Jag köpte ett batteri på biltea i våras, tog det billigaste de hade, något litet som ska vara till bil egentligen. Det står på dyget runt och jag har hittills i år laddat det en gång, en laddning har räckt i ca 1,5 månad när det står igång dygnet runt. Så satsa på ett nytt batteri tycker jag och se till att det är ordentligt med vatten i det. Trog jag betalade 450:- för mitt.

/Hippo
 
Jag gillar batteriaggregat jag. Ty de fungerar även när strömmen har gått.

Jag ser 2 alternativ som jag skulle kunna få för mig att göra i ditt fall.

1. 2 nya fina fritidsbatterier och en solcellspanel. Jag kör variant 2 batterier utan solpanel, på en hage just nu. Så gör jag ofta och tycker att det fungerar bra. Det är ju inte så svårt att ta med ett batteri när man ändå går till hästarna.

2. Sätta en batteriladdare med timer i uttaget till maskinhallen och gräva ned 12Volten under vägen. Och ha batteri och aggregat på andra sidan vägen. Blir 12Volts kabeln avkörd, så dröjer det ju ändå lång tid tills att staketet blir strömlöst. Så det hinner man då laga. Och så är 12Volten inte lika farlig som vare sig 230V eller de pulser på 5000V som aggregatet kan åstadkomma. Det kan vara bra med litet elektronik som inte släpper ut strömmen bakvägen från batteriet.

Lycka till.
 
Fritidsbatterier är klart bättre och hållbarare i längden än vanliga bilbatterier. De är ju tillverkade för att tåla att laddas ur helt och sen laddas på nytt, till skillnad mot vanliga bilbatterier.

Funkar solcellsladdning även på vintern hade nog jag satsat på det för att slippa släpa tunga batterier. Har dock ingen erfarenhet om solcell klarar att ladda bara genom vinterns dagsljus, (om det nu är en hage du använder på vintern förståss ;)).
 
Det blir nog ett fritidsbatteri för vår del....har snackat med en del och dom har sagt att det nog blir lättast med det nu iallafall!!

Tack för alla tips!! :bump:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: Miljon
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 106
Senast: Shenzi
·
Skola & Jobb Skulle verkligen behöva lite stöd och råd just nu :( Har en katastofal arbetssituation och många tankar om det som jag skulle behöva...
Svar
2
· Visningar
1 529
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp