Bättre flås?

lil-sis

Trådstartare
Treåringen i stallet ska gå treårs om en månad. Men hennes flås är under all kritik.

Musklerna hon behöver kan jag fixa men det där med flåset är inte riktigt min starka sida (fast min har ett jäkla flås!).

Så, tips?

Det är ett icke färdigvuxet halvblodssto som går på lösdrift.

Långa travpass ut i skogen och intervallträning i både trav och galopp är väl saker som får hästarna att bygga upp sin kondition.

Iom lösdriften borde du ju få en del gratis sas.

Jag är lite tveksam till mkt trav o galopp med en så ung häst. Har du tid så skritta långt och länge istället (i ett bra tempo).

Skritta långt och länge, avsuttet i så fall. Anser själv och har alltid fått lära mig att man inte bör sitta så mycket på en ung häst i skritten.
Har du möjlighet att lösgaloppera hästen så är ju det bra, försök bara se till att hästen är någorlunda rastad innan så att det inte blir 10 minuter "hopp å lek" och sedan är hästen för trött för att kunna galoppera ordentligt.
Men, precis som ovanstående redan skrivit så behövs det ju egentligen inte så mycket "flås" för treårstestet.

Hon rids bara väldigt korta turer, i stort sett det som ska göras uppsuttet på treårs. Men i dagsläget känns det inte riktigt som om hon kommer ORKA både det och löshoppningen.

Du är för sent ute! För att de ska orka med 3-års och inte knäckas måste man börja i tid!
Det är en tuff dag, både för kroppen och huvudet.

Risken är att du tar henne för hårt om det är ont om tid. Är det inte ett "diplomsto" skulle jag låta bli.

Kan bara hålla med föregående...treårs..ÄR jobbigt både för kropp och huvud. Ska själv iväg om två veckor och vi är "klara" med det som behövs, nu är det vila sig i form + mat som gäller för att pållan förhoppningsvis inte skall ta slut redan efter löshoppningen.
I detta fall är det sent att börja fixa med konditionen nu
och som sagts, skippa ridprovet om det inte är ett ämne...rida hinner man ju göra resten av hästens liv förhoppningsvis.
Nin

Det är inte hennes häst..

Lil-sis: Går det att ta med henne som handhäst kanske?
Är det inte mest pga det varma vädret som hon inte orkar, nu? Eller har hon haft dålig kondis i vintras också?

Hästen ÄR arbetad regelbundet länge och är väl förberedd men har inte alls det flås den borde med tanke på arbetet. Min var också trött sist vi löshoppade på ridskolan men har hämtat sig, ngt treåringen inte har gjort.

Ägaren är bara ute tre dagar/vecka så risken att hon ska gå för hårt är inte så stor, det JAG gör är att se till att flytta dem till roligare hage = mer rörelse ett par dagar i veckan samt vid behov så galopperar jag dem lösa på banan.

Ägaren åker dit med ambitionen att rida men kommer inte göra det om hon inte orkar, naturligtvis.

Hon är så bänglig så jag vågar inte ta henne som handhäst med Patsy eller Konja, annars hade jag gjort det redan tidigare :crazy:

Det bästa är att tempoträna henne!Dvs trava i några minuter (ca5) sedan skritta i ca 4 min och sedan fortsätta. Och undan för undan öka på trav (och senare galopp) sträckorna och minska på skritten ju starkare hon blir. Då tränar hon absolut upp sin kondition!Du kan även klättra uppför och nedför branta backar. Och trava eller galoppera i långa uppförslutande backar. Det jag brukar göra på min dressyrhäst för att han ska ha lite extra kondis är att cantra.(dvs rida i en lugn arbetsgalopp i många minuter ute i skogen) Det är ju svårt på en treåring. Men du kanske inte måste ha så höga krav. Galoppera eller trava i ett lugnt tempo så länge du känner att hon orkar bära sig (utan att hon börjar att springa fortare). Du kan ju sätta på en inspänningstygel. Annars skulle jag också ha henne på lina mycket och jobba henne där, då kan du arbeta längre pass eftersom hon inte bär någon tyngd. Men tänk också på att musklerna byggs när hästen vilar!Och en treåring i alltid måste ha några dagar på sig i bland att vila och "tänka över" vad den har lärt sig!Sen brukar det oftast sitta nästa gång man provar, det är ju det som är så fascinerade med unghästar!

Och jag tycker absolut att du ska åka. Jag tror inte att hon kommer att "knäckas" bara för att hon kanske inte har det bästa flåset. Det är ju bara en ett test och en erfarenhet som ger rutin i framtiden. Självklart kommer hon att vara trött. Men det är främst i huvudet de blir trötta! och vad gör det då? Dom har fått nys om hur det är att vara på ett nytt ställe bland en massa andra hästar. Vila kan de ju göra när de kommer hem!
Lycka till på treårstestet!!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 765
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 586
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 399
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka