Jag gillar ju att bara komma på det, springa ut på lunchen, åka 40 minuter och slänga in skidorna i förrådet igen just nu. Inte planera jättenoga att om tre dagar så ska jag åka skidormen om man bara gör det någon gång i veckan kanske det fungerar att slabba med i trädgården (och är silikon så bra för miljön alltså?)
Om det ligger med som att göra inför skidåkning i helgen bland packa barn och allting annat så skulle jag ju bara välja att det är för jobbigt med det 30-60 minuters jobbet (för två par skidor), vi kan åka skridskor eller slalom istället (och nej jag har aldrig slipat mina skridskor och brukar oftast inte valla mina slalomskidor).
Alltså, jag lät nog mer ambitiös är jag är. När jag glidvallar använder jag liquids som tar 30 sekunder per skida att dutta på. Sen när den torkat borstar jag, kanske 1 minut per skida? Så att glidvalla ett par skidor tar 3 minuter om jag inte räknar in tiden när vallan bara torkar (20 min minst). Jag äger inte ens ett vallajärn. Om jag kommer på att jag vill åka så ställer jag mig aldrig och vallar då, utan det gör jag mellan gångerna när jag har tid.Det behöver inte vara så besvärligt/noga. Jag har ett par pälsskidor som jag som sagt glidvallar en gång per säsong om det inte är något väldigt speciellt. Har inte ork att lägga tid på det och inte tid i vardagen heller om jag ska få ihop själva träningen. Insåg när jag läste @Niyamas post att jag rengjort och impregnerat pälsarna en gång sen jag skaffade skidorna för drygt två år sedan, och då har de ändå gått två öppna spår och träning för dem sen dess. (och gången de rengjordes var när jag lämnade in skidorna för vallning inför ett öppet spår)
Och då är jag ändå någon som har åkt mycket skidor och tex kan avgöra om det dåliga glidet beror på kärv snö eller på skidorna. Jag skulle säkert få lite bättre fart på skidorna om jag la ner tid på glidvallning. Men....orkar inte![]()
När det gäller hudarna har jag hört att man bör göra rent dessa var 10de mil. Just nu grejar jag mycket med mina för att jag har problem med fästet när det är riktigt kallt, men innan fick de gå lite längre än så innan jag gjorde nånting.