Aliide

Trådstartare
När jag och min hund tränar använder jag ibland kommandot "Bättre." Detta oftast när han hamnar snett vid inkallning till sidan. "Bättre!" Hopp. Så hamnar han rätt.

Men har väl kanske insett att detta inte är så bra. Det vore ju att föredra om han hamnade rätt på en gång? :crazy: Om han blir ivirg så kanske han hoppar till olika lägen konstant?

Hur gör ni för att bättre er inkallning till sidan? Lite svårt att dra honom rätt själv då han uppfattar nästintill all kroppskontakt som bus :angel:

Sv: Bättre?

Prova att ta ett liiitet steg framåt precis innan hunden sätter sig, det brukar resultera i att hunden rätar upp sig och sitter bättre.

jag säger "rumpan" när jag vill ha rumpan in. tycker att sättandet blir rakare automatiskt eftersom han inte får sin belöning förän han har satt sig ordentligt. ser man att hunden är på väg att sätta sig snett kan man ge kommandot redan då så att hunden korrigerar sig i luften. vill man ha riktig snits på det hela kan man klicka in "lår mot mattes fot", men det har jag varit för lat för att ge mig in på. får jag någon gång nerdrag för snett sittande kommer jag kanske prova det.

glömde: naturligtvis börjar man med korta avstånd och helst utan sitt-stanna-hit. kommer han direkt till sidan eller går han runtom? vid runtom kan man vara snabb med vänsterhanden på hundens yttersida med en godis och alltså med en rörelse framåt-utåt med handen vrida hunden så att den sätter sig med nosen lite från dig.

oj, detta lät lite klyddigt... men det är effektivt!

Jag undviker sådana kommandon helt enkelt för att det lätt blir att hunden tror att det är så det går till, dvs först kommer man in och sitter snett och sedan är matte säger sitt kommando rättar man till sig och det är så momentet utförs.

Då tränar jag hellre enbart det som är problemet, dvs delar upp momentet.

Nackdelen med att ha ett "bättre" kommado är att en del hundar helt enkelt tror att det ingår i övningen. Först ska man komma på inkallning, sätta sig fot (dock lite snett) sedan väntar man på nästa kommando "bättre" och så får man beröm när man rättat in rumpan. Klart!

Jag tycker det är mkt bättre att verkligen jobba in det rätta sättandet direkt. Hjälpa in hunden i början och verkligen vara noga med hur man själv står. Sedan att verkligen bara belöna när hunden sitter helt korrekt.

Åh, såg inte ditt inlägg förrän nu. :o

Men precis så menade jag. Kunde bara inte få ned det i skrift.
Håller helt med!

Förslag på uppdelning önskas!! :bump:

Min äldre har lärt sig fel aldeles från början och det är inte snyggt... (Fast lite söt är hon ju...) För oss blir det när det är vändningar på stället om jag inte har huvudet och blicken exakt rätt. Jag skulle vilja att hon rättade sig efter min kropp och mitt ben och inte mitt ansikte.

Om det är inkallning så tränar jag hastigheten mot mig som en del.
Då kan jag skita i ingången helt och hållet, kanske kastar jag en boll eller kampar med hunden om den har gjort en fin accelaration. Risken är ju annars att hunden gör en jättefin satsning mot dig, hastigheten gör att den missar ingången (kanske sätter sig snett eller nått) och du håller på pillar med detta vilket gör att belöningen för den fina hastigheten försvinner helt och hållet.

När det gäller ingången/positionen så lär jag den först utan inkallning. Jag kan visa med handen eller genom att förflytta mig så att hunden kommer in rätt. När jag tror att hunden har ett hum om vilken position jag vill att den skall vara i så väntar jag ut den mer och mer de gånger den inte sätter sig rätt innan jag belönar. Dock säger jag inget utan istället gör jag om och försöker då minska risken för att misslyckande genom att tex visa eller flytta mig så att hunden automatisk kommer in rätt.

När bägge bitarna sitter bra så sätter jag ihop det till ett moment.

Jag jobbar nog på detta vis nästan alltid oavsett om det är agility, lydnad eller spår.

Jag tycker att det är viktigt att man vet VAD det är man tränar och att man ibland inser att det inte går att träna alla saker samtidigt för då kommer belöningsfrekvensen vara mycket låg (vilket oftast betyder längre inlärning) och det är väldigt svårt för hunden att sortera.

;)

Mitt problem sitter i vändningar på stället. Jag vrider mig ett kvarts varv och hon hitter testa 14 olika positioner innan jag knappt har vänt mig klart. Lugn finns liksom inte. Kanske ska testa med en godis som hon får fixera på tills hon vänder lugnt och rätt...

haha var det inte labbar som var slöa och tråkiga? min sitter tack och lov ner väldigt fort... använde koppel först så att han inte fick en chans att studsa för mycket. men han sitter ofta med tassen i vädret. får man avdrag på sånt? och i så fall, hur mycket?

Jag har det in tränat på min hund så att hon följer mina kropps signaler när hon skall korrigeras Skulle hon komma in å sätta sig snett så skulle ja bara dra tillbax min axel lite och minsta möjliga av min överkropp å det uppfattar hon å då korrigerar hon sigsjälv utan att jag har sagt något till henne.
Det kräver väldigt mycket kontakt övningar tex med mat skål å vid alla tillfällen man kan hitta på ...
Det har gett mig väldigt mycket goda resultat i övrig träning oxå!!

Hade jag varit du så hade jag lagt bort själva inkallningen och bara tränat på kontakten och själva fotingången och bara träna på det innan ni kopplar ihop dom två sakerna !
Pröva med att ha en godis bit munnen och att du har ett tydligt kroppsspråk med din hund !
Det viktigaste är ju kontakten å har man en hund med bra kontakt så gör han allt du säger med kroppen !

Problemet är ju att det är det hon gör... Och hon är supersnabbt. Hon testar alla positioner utefter min kropp på alla vis. Vrider jag halkan lite så flyttar hon sig, vrider jag tillbaka så hinner hon flytta sig igen. Vrider jag lite på kroppen så flyttar hon för 100:a gången typ...

Jag vill inte ha nått sätta om, hon ska direkt ta rätt position, och jag måste lyckas förmedla till henne att hon ska titta på nått som är mer statiskt. Typ fötterna eller nått :D

Tja nog kan du får avdrag för att han sitter man tassen uppe. Men inte så mycket i de lägre klasserna. I Eliten svider det nog mer, men innan ni är där så har nu hunnit lägga ned många timmar och då har det kanske försvunnit :) Men jag har aldrig råkat ut för det på tävling så jag har ingen aning om hur mycket de skulle dra.

Vi har tassen uppe ibland, men det är ju bara när hon är som ivrigast.

Mmm jag funderar på att fästa nån slags blyväst på henne för att få henne lite lugnare. Den andra (yngre) hunden är dock lite mer sävlig som en Labrador!

cillamuffins skrev:
han sitter ofta med tassen i vädret. får man avdrag på sånt? och i så fall, hur mycket?

Det händer även att min stora dalmatiner gör det, ofta när han kommit lite för nära mig då lyfter han upp högertassen...

Har dessvärre oxå märkt att lilltjejen börjat göra likadant (undrar om hon lärt sig av brorsan ;) ) Det är ju svårt att träna bort, men försöka går ju...

va händer om du säger till henne en gång på skarpen att hon inte får hålla på å studsa som hon gör ..fast den får inte vara för skarpt heller ! Va gör hon då ...stuntar hon i dig eller lyder hon ??

Ja bra fråga. Om jag skulle lyckas förmedla precis vad jag "bannar" så skulle det fungera. Så vek är hon inte så att hon inte tål en korrigering. Hon är heller ingen nybörjare utan har tränat ett par år.

Ska fundera på det. Har nu börjat att lägga fritt följ sist i passen för att hon inte ska vara 100% ivrig. Kanske bara 98%...

He he jo det är jobbigt när man har en för ivrig hund !! Tro mig jag vet ...har själv haft en å annan som hellre löper en hel bana än att gå frittfölj med mig !!*ler'
Men jag gör som så att jag kan säga till min hund på skarpen om hon inte sätter sig korrekt ...
Nu är min hund så gammal så det sitter ju 100% men visst finns det stunder hon inte riktigt "känner" för att sätta sig rätt på en gång å då blir det en å annan korrigering.
Men nu är hon pensionerad så nu blir det bara lite lek å skoj på apellplan....
Lycka till å fråga gärna om det är något annat du vill ha hjälp med !

Liknande trådar

Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 574
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
839
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 621
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka