BB-väskan

Ja den duschen satt fint! Hade blod och bröstmjölk över hela mig och kände mig verkligen helt sprillans ny. Jag duschade dock aldrig på BB utan hemma sen, inte ens samma dag utan tror jag duschade först på fredag kväll eller lördagen. Födde på tisdagen 😅 🙈

Nej samma dag som snitt är det nog få personer som kommit in i duschen 🙈. Jag har som tidigast kommit in i duschen dagen efter, först då har jag kommit ur sängen. Men då har jag inte varit så smärtpåverkad den första tiden.
 
Vi blev inlagda nästan direkt efter förlossningen och fick åka hem efter nio dygn. Det blev några turer fram och tillbaka till hemmet (hela familjen bodde på sjukhuset). Jag uppskattade helt klart mina hygienartiklar mest och xylocainesalvan som jag av någon märklig anledning tagit med var helt jäkla himmelskt att smärtlindra klippet med. Vad som saknades under förlossningen var helt klart något att äta (jag gick på saft och nyponsoppa i ca 24 timmar). Så blir det mot all förmodan en nästa gång så är någon typ av mat nästan prio. En sjuk sak som jag saknade men som sambon sedan åkte och hämtade var träningsgummiband så att jag kunde träna lite som tidsfördriv när bebis sov. Trots att vi stannade bra mycket längre än beräknat så hade vi klarat oss på väldigt lite saker.

Saker vi hade med som vi inte använde (förresten): Varma filtar till bebis, ombyten till bebis, stora varma tröjor att amma i (allt detta gick fetbort på neo eftersom det var tropisk värme där 😆). Blöjor, våtservetter, bröstpump, nappflaskor, napp, bärsjal och bärsele flyttade vi bara runt på i väskan 🙈
 
Senast ändrad:
Vad packar/packade ni? Vad tyckte ni vad viktigast och vad blev överflödigt?

Jag har tänkt senaste månaden att man inte behöver så mycket, min upplevelse från senast var att det mesta fanns på plats och i mitt operationstöcken tittade jag inte ens på hälften av sakerna. Eftersom vi åkte in tidigare än planerat så hann vi dock aldrig packa något eget att äta/snacks så det ska jag packa ner idag! Men det blir mycket mer än vad jag trodde, när jag väl tänker efter. Framför allt eftersom vi stannar minst två dygn (snitt igen). Hittills har jag packat:

- Kläder till honom att åka hem i
- Filt
- Mjuka sköna kläder till mig själv
- Amningslinne
- Bärsjal (tveksamt om det används men får följa med)
- Purelan
- Amningsnapp
- Vattenflaska (mycket vatten lindrar D-MER lite)
- Nappar (man vet aldrig..)
- Blöjor (finns ju också, men ändå)
- Parfymfri deo
- Hårborste
- Ansiktskräm och hudkräm
- Tandborste och tandkräm
- Laddningssladd till mobilen
- Bindor
- Amningsilägg
- Våtservetter
- Babyskydd
- Snacks och frukt

Hmmm… tror jag fick med allt där.
Vi packade ungefär som du men fick tipset att tänka lite extra på kaffe och snacks till medföljande/partner. Min sambo fick i sig minst 3 Starbucks triple espresso shots samt x antal koppar kaffe under de 12 h vi var på förlossningen. Sen på bb fick han gå ut och köpa mat, det som serveras var på mitt sjukhus endast för den födande! Vi hade också minst 10 flapjacks i väskan och tror att alla gick åt, lätt att få i sig när man har svårt att äta.

Inneskor/tofflor är rätt trevligt också!
 
Fick tom med flera av sjukhusets bindor hem, så det och blöjor hade jag nog skippat, sen använde vi faktiskt babynestet på BB mer än jag trodde. Alla salvor osv fick vi med, så det kändes onödigt att packa. Jag trodde dock hon skulle vara större när hon kom, så vi hade knappt med oss kläder som passade, så rekommenderar lite olika storlekar i kläder till bebis.

Det jag tyckte vr bra och som vi använde:

Kläder till bebis
Sköna kläder till mig
AmnigsBH / linne
laddare
godis
vattenflaska/dricka
Filtar
deo, schampo
 
Vi packade ungefär som du men fick tipset att tänka lite extra på kaffe och snacks till medföljande/partner. Min sambo fick i sig minst 3 Starbucks triple espresso shots samt x antal koppar kaffe under de 12 h vi var på förlossningen. Sen på bb fick han gå ut och köpa mat, det som serveras var på mitt sjukhus endast för den födande! Vi hade också minst 10 flapjacks i väskan och tror att alla gick åt, lätt att få i sig när man har svårt att äta.

Inneskor/tofflor är rätt trevligt också!
Min man fick samma mat som mig på sjukhuset, men fick betala för den :)
 
Jag börjar planera BBväska och typ dey enda jag känner är måste att packa med är sambons mediciner, laddare till telefonerna, kläder till bebis och tandborste/tandkräm. Så himla skönt att läsa vad ni andra har med er.

Edit: kan jag utan att skämmas packa ner en brietårta och typ 4 liter kaffe? För det är det enda jag saknat som gravid... :D
 
Jag börjar planera BBväska och typ dey enda jag känner är måste att packa med är sambons mediciner, laddare till telefonerna, kläder till bebis och tandborste/tandkräm. Så himla skönt att läsa vad ni andra har med er.

Edit: kan jag utan att skämmas packa ner en brietårta och typ 4 liter kaffe? För det är det enda jag saknat som gravid... :D

Självklart kan du det 👌 Vi hade dock fri tillgång till kaffe och te.
 
Vi packade ungefär som du men fick tipset att tänka lite extra på kaffe och snacks till medföljande/partner. Min sambo fick i sig minst 3 Starbucks triple espresso shots samt x antal koppar kaffe under de 12 h vi var på förlossningen. Sen på bb fick han gå ut och köpa mat, det som serveras var på mitt sjukhus endast för den födande! Vi hade också minst 10 flapjacks i väskan och tror att alla gick åt, lätt att få i sig när man har svårt att äta.

Inneskor/tofflor är rätt trevligt också!

Just ja, tofflor är skönt! Det minns jag att de till och med rekommenderande i den operationsförberedande informationen.
 
Nu blir det ju off topic men vad fan? 1000 kr per dygn vid ett sjukhus! Man borde ju få p-tillstånd eller (rimlig) dygnshyra som inlagd.

Ja det är sjukt, åker man in akut oavsett om det är till förlossning eller annan mottagning så kanske man inte alltid hinner beställa taxi eller tänka så mycket. Men tror att det är för att de har hemsk platsbrist för parkeringar så de försöker väl styra folk till att komma in på andra sätt, genom att exempelvis ersätta taxi.
 
Skarvsladd var bra första gången, då var jag inlagd några dagar innan och så var vi kvar två dygn efteråt. Om man vill kunna ladda mobil eller dator medan man använder dem :)

Schampo och balsam var också guld värt när jag till slut duschade av mig.

Andra gången gick det så himla snabbt så vi var bara på sjukhuset 11 timmar totalt tror jag varav 25 minuter innan födsel. Så där behövdes typ ingenting förutom ett klädombyte till mig och barnet. Så det beror verkligen på hur allt blir och det kan man sällan veta.
 
Det enda vi typ använde var
kläder hem till bebis + mig
kläder till pappan
Tandborste, deo.


Blöjor, bindor osv fick vi där.

Allt annat var total överkurs. Jag svimmade i duschen efter förlossningen så den blev ingen lång skön historia och jag åt maten på BB.
 
Jag var tacksam över ett ombyte sköna kläder till mig att åka hem i, eftersom vattnet gick i de kläder jag åkte in i. Annars var det bara laddaren till plattan jag var särskilt nöjd med att den kom med. Ett par tofflor hade jag velat ha, men godis och sånt fick min man gå och köpa till oss. Varken jag eller bebisen hade behov av några kläder under de två dygn vi fick hänga på BB, det var så jäkla varmt att jag bara hängde runt i sjukhussärken och bebisen i blöjan. Min man var nöjd med att ha en tunn skjorta med sig så att han kunde knäppa upp den och ha bebisen hud mot hud utan att behöva ta av sig helt.

Nu hängde vi bara på förlossningen i 20 min så hade inget behov av grejer där, så vet inte om jag hade saknat något i vår spartanska packning om det hade blivit mer utdraget.
 
Nässpray och läppbalsam vill jag lägga till! Så torr luft på sjukhus, så jag blir både täppt och torr 🙈

Sjukt hur dyrt det är att parkera vid sjukhuset, första gången vi var där så hämtade min syster bilen efter 4 dagar. Kostade 750 kr/dag på Danderyd då, så 3000 kr… Denna gång fick vi skjuts in - såååå skönt att slippa tänka på bilen och att få åka med en trygg person in.
 
Jag var tacksam över ett ombyte sköna kläder till mig att åka hem i, eftersom vattnet gick i de kläder jag åkte in i. Annars var det bara laddaren till plattan jag var särskilt nöjd med att den kom med. Ett par tofflor hade jag velat ha, men godis och sånt fick min man gå och köpa till oss. Varken jag eller bebisen hade behov av några kläder under de två dygn vi fick hänga på BB, det var så jäkla varmt att jag bara hängde runt i sjukhussärken och bebisen i blöjan. Min man var nöjd med att ha en tunn skjorta med sig så att han kunde knäppa upp den och ha bebisen hud mot hud utan att behöva ta av sig helt.

Nu hängde vi bara på förlossningen i 20 min så hade inget behov av grejer där, så vet inte om jag hade saknat något i vår spartanska packning om det hade blivit mer utdraget.

Vi hade också tropisk värme så det var bara blöja och sjukhussärk här med 😅 Dock vore det väldigt skönt med något plagg denna gång. Brösten läckte så det blev blött och kladdigt hela tiden, så hoppas på att kunna få på mig amningslinnet denna gång så det går att ha lite amningsilägg.
 
Mina bästa var raggsockor, locobase salva till läpparna (lustgas är verkligen döden för huden på läpparna) och deo eftersom jag svettas så mycket efter förlossning.

Gott godis och snacks för att fylla på energireserver. Öronproppar för att jag inte kan sova annars, och speciellt inte på sjukhus.

Minns jag rätt hade jag även med mig egna trosor som jag bytte till ganska omgående, jag tillhör nämligen den minoritet (?) som hatar nättrosorna man får.

Vad mer? Bärsjal som användes när vi åkte hem, mobilladdare såklart. Mat till pappan (på vårt bb fick bara mamman mat), leggings och linne+kofta. Babynest och en liten filt hade vi till tvåan och hon använde det nog faktiskt litegrann. Jag var också dödligt sugen på brieost efter förlossningen så sambon fick knata och köpa en på sjukhusets cafe ganska omgående. 😁
 
Jag tyckte eget schampo och duschkräm gjorde under med mitt humör när jag äntligen tog en dusch 😅. Sen var det skönt att ha med sig egna kläder av samma anledning, och tofflor även om mina fötter svullnade upp så efter förlossningen att jag inte kom i mina utan fick sno min sambos. En egen kudde hade jag med också, den var värd mycket!

Vi var på bb i fyra dagar tror jag, mitt under pandemin så jag upplevde det tyvärr som fruktansvärt. Vi fick inte lämna rummet alls. Jag tror att jag hade kunnat trivas rätt bra på bb annars så det är lite en sorg,
 

Liknande trådar

Gravid - 1år nu har jag börjat med att packa BB väskan :bump: Eller, jag började för några dagar sen men tänkte göra klart ikväll ;) Jag har...
2
Svar
29
· Visningar
2 854
Senast: Nisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp