BB-väskan

Voeux

Trådstartare
Vad packar/packade ni? Vad tyckte ni vad viktigast och vad blev överflödigt?

Jag har tänkt senaste månaden att man inte behöver så mycket, min upplevelse från senast var att det mesta fanns på plats och i mitt operationstöcken tittade jag inte ens på hälften av sakerna. Eftersom vi åkte in tidigare än planerat så hann vi dock aldrig packa något eget att äta/snacks så det ska jag packa ner idag! Men det blir mycket mer än vad jag trodde, när jag väl tänker efter. Framför allt eftersom vi stannar minst två dygn (snitt igen). Hittills har jag packat:

- Kläder till honom att åka hem i
- Filt
- Mjuka sköna kläder till mig själv
- Amningslinne
- Bärsjal (tveksamt om det används men får följa med)
- Purelan
- Amningsnapp
- Vattenflaska (mycket vatten lindrar D-MER lite)
- Nappar (man vet aldrig..)
- Blöjor (finns ju också, men ändå)
- Parfymfri deo
- Hårborste
- Ansiktskräm och hudkräm
- Tandborste och tandkräm
- Laddningssladd till mobilen
- Bindor
- Amningsilägg
- Våtservetter
- Babyskydd
- Snacks och frukt

Hmmm… tror jag fick med allt där.
 
Jag läste i en grupp, en mamma som tipsade om ett kitt från Rituals, för tvålen på sjukhuset luktade inget, man vill ju gärna lukta gott efter en förlossning!

Jag packade inte något kitt från Rituals, tänker att min doft är den godaste för bebisarna 😅

Annars packade jag liknande som dig, stödstrumpor också! Och massa snacks/wasa sandwich och liknande! Med första barnet fick vi dålig info om köket, fick mycket bättre info denna gång.
 
Jag läste i en grupp, en mamma som tipsade om ett kitt från Rituals, för tvålen på sjukhuset luktade inget, man vill ju gärna lukta gott efter en förlossning!

Jag packade inte något kitt från Rituals, tänker att min doft är den godaste för bebisarna 😅

Annars packade jag liknande som dig, stödstrumpor också! Och massa snacks/wasa sandwich och liknande! Med första barnet fick vi dålig info om köket, fick mycket bättre info denna gång.

Oj 😅 Ja vi har varit extremt noga med att tvätta allt här hemma i parfymfritt tvättmedel, köpa parfymfria handtvålar, deo mm. Stackars liten har ju aldrig upplevt dofter innan.

Jag tyckte köket var rätt bra! Både mat och information om den. Men det är ju alltid skönt att ha lite eget. Framför allt blev det ganska enformigt efter något dygn.
 
Jag gillar din lista, hade med min bärsjal med nr2, användes faktiskt. Nu var vi precis mellan pandemi och inte pandemi, så det var lite si och så med att lämna avdelningen. Men hade det varit fritt fram hade jag varit uppe på benen mer, kanske tagit en lunch i restaurangen med bebis i sjal?

Vi verkar få räkna med upp till 3 dygns vistelse efter förlossning, och har dessutom långt så i vårat fall är det hellre för mycket med än för lite. Får man lämna avdelningen kan man ju lämna "eventuell bra att ha"-grejer i bilen? Så kan man gå ut och hämta.
 
För mig var faktiskt duschgelén jag hade med mig från Lush det jag uppskattade mest. Hela situationen var så vansinnigt stressande, sjukhusmiljö är hemskt, men doften hjälpte mig att landa lite.

Efter det så var det egen kudde på plats två.

Ja det är ju ingen hotellkänsla direkt och de flesta mår väl inte på topp efter en förlossning.

Jag har hört flera som packat ner en liten flaska bubbel att fira med efter förlossningen. Jag har dock aldrig hört om någon som öppnat den :D Någon här på Buke kanske har gjort det? Annars brukar det där med innan-förlossning-perspektivet skilja sig ganska mycket från hur det sen blir. Jag tog inte med något bubbel, men trodde absolut att vi skulle öppna en när vi kom hem. Kan säga att det sista jag ville ha i hela världen var alkohol på typ 3-4 månader. Att få i mig nåt som på något vis skulle försämra min hälsa var rätt otänkbart post-operation, mitt i sömnbrist och total upp-och-ner liv.

Den här gången ligger det dock rosé på kylning som jag sett fram emot att få avnjuta på verandan nu när solen börjar leta sig fram. Men vi får väl se ☺️
 
Ah, jag kom på en grej nu. Jag hade behövt en glas god kall juice eller ännu hellre en fruktsmoothie direkt efter.

Den där sorgliga mackan och saften man får direkt efter var 100% oätliga för mig. Vi låg inne i tre dygn och det mesta av maten var rätt äcklig. En dag fick vi silltallrik... Uäääh.
 
Jag gillar din lista, hade med min bärsjal med nr2, användes faktiskt. Nu var vi precis mellan pandemi och inte pandemi, så det var lite si och så med att lämna avdelningen. Men hade det varit fritt fram hade jag varit uppe på benen mer, kanske tagit en lunch i restaurangen med bebis i sjal?

Vi verkar få räkna med upp till 3 dygns vistelse efter förlossning, och har dessutom långt så i vårat fall är det hellre för mycket med än för lite. Får man lämna avdelningen kan man ju lämna "eventuell bra att ha"-grejer i bilen? Så kan man gå ut och hämta.

Vi fick inte lämna avdelningen alls med första, och jag och dottern fick inte lämna rummet. Maken fick dock gå till köket. Men antar att det är annorlunda denna gång! Dock tog det 24 h för mig att komma ur sängen alls och resterande 24 h vi var där kunde jag med nöd och näppe stappla till toaletten om jag hade något att stötta mig emot. Så är nog inte uppe och bär med tänker att sjalen kan ju vara mysig även i sängen? Dottern sov på mig och gled ner hela tiden så fort jag behövde använda mina händer så sjalen kanske kan vara bra bara därför. Dock minns jag att jag hade massa slangar på/i mig så jag vet inte om jag ens kan få på mig någon form av plagg. Vi får se! Annars är ju sjalen bra för maken!

Bilen kan vi inte ha dock.. kostar 1000kr/dygn på parkeringen. Så tror vi tar den in, sen får någon anhörig hämta den. Vi bor dock nära, både vi och anhöriga.
 
Ah, jag kom på en grej nu. Jag hade behövt en glas god kall juice eller ännu hellre en fruktsmoothie direkt efter.

Den där sorgliga mackan och saften man får direkt efter var 100% oätliga för mig. Vi låg inne i tre dygn och det mesta av maten var rätt äcklig. En dag fick vi silltallrik... Uäääh.

Jag fick en näringsdryck direkt, den var helt okej. Sen macka och juice på rummet efter ett par timmar i någon form av efter-operations rum. Men absolut skönt att ha med eget!

Alltså sill på BB… vafan 😅 Vi hade mest husmanskost och pasta. Lite slabbigt sådär men helt okej. Bästa var att man alltid fick glass efteråt.
 
I princip har jag packat som dig varje gång. Mjuka filtar till barnen har packats de två senaste gångerna eftersom det är så lätt att vira in dem i filten, och gjort att de inte vaknat lika lätt när de flyttats till baljan från famnen. Det jag uppskattat mest har varit mina egna hygien artiklar eftersom jag känner mig som en ny människa när jag väl kunnat duscha efter snittet.
 
Bilen kan vi inte ha dock.. kostar 1000kr/dygn på parkeringen.

:jawdrop::jawdrop::jawdrop:

Nu har vi varit inne mindre än ett dygn vid bägge förlossningarna, men det har räckt så himla långt med bara skötväskan med extra ombyte till mig typ. Laddasladd och extra batteri till telefonerna och deo och tandborste är väl det som använts.

Ser ofta duschprodukter osv på listorna, men jag hade verkligen NOLL lust att ställa mig i duschen efter förlossningen, räckte gott att få svabba av sig med handdukarna de tillhandahåller på sjukhuset. Jag har precis fött barn, låt mig vara lite sunkig tack ungefär :cautious:

Det jag tyckt varit roligt att packa har varit bebis första kläder, har ändå känts lite speciellt och har valts med omsorg. (Storasysters första body sitter inramad på väggen :love::laugh:)

Det enda jag saknat har varit ordentliga bindor att åka hem i (fick snylta några extra på förlossningen med första, med andra var vi inne en sväng på BB och fick en påse med sådana där och då hade jag ändå köpt "förlossningsbindor" från apoteket, men de var helt värdelösa, jag hade velat ha mycket bredare, dessa var bara tjocka) hade liksom inte riktigt greppat (förträngt med andra kanske :o) riktigt hur mycket man blöder och tänkte nog att typ riktigt ordentliga nattbindor skulle duga. Det gjorde det inte! (Kanske inte blir riktigt samma vid ett snitt? Men tänker om någon mer läser)
 
Bilen kan vi inte ha dock.. kostar 1000kr/dygn på parkeringen. Så tror vi tar den in, sen får någon anhörig hämta den. Vi bor dock nära, både vi och anhöriga.
Horribelt !
På mitt sjukhus kostar det 25:- /dygn max 100:- /vecka. Det är det största sjukhuset i området, ett av de största i regionen. Förvisso en mindre stad, men ändå...
 
Ah, jag kom på en grej nu. Jag hade behövt en glas god kall juice eller ännu hellre en fruktsmoothie direkt efter.

Den där sorgliga mackan och saften man får direkt efter var 100% oätliga för mig. Vi låg inne i tre dygn och det mesta av maten var rätt äcklig. En dag fick vi silltallrik... Uäääh.
Jag har aldrig i hela mitt liv varit så hungrig som efter förlossningen. Nu är jag kanske inte extremt kräsen normalt sett heller men precis ALLT hade gått ner i det läget! :D
 
Ja det är ju ingen hotellkänsla direkt och de flesta mår väl inte på topp efter en förlossning.

Jag har hört flera som packat ner en liten flaska bubbel att fira med efter förlossningen. Jag har dock aldrig hört om någon som öppnat den :D Någon här på Buke kanske har gjort det? Annars brukar det där med innan-förlossning-perspektivet skilja sig ganska mycket från hur det sen blir. Jag tog inte med något bubbel, men trodde absolut att vi skulle öppna en när vi kom hem. Kan säga att det sista jag ville ha i hela världen var alkohol på typ 3-4 månader. Att få i mig nåt som på något vis skulle försämra min hälsa var rätt otänkbart post-operation,He mitt i sömnbrist och total upp-och-ner liv.

Den här gången ligger det dock rosé på kylning som jag sett fram emot att få avnjuta på verandan nu när solen börjar leta sig fram. Men vi får väl se ☺️
Hade det blivit ett andra barn så hade det nog åkt med en flaska bubbel tror jag! Hade lätt kunnat tänka mig att dricka ett litet glas bubbel efter min förlossning. Men jag födde vaginalt, till skillnad från dig, och kände mig helt okej några timmar efteråt!
 
Jag har aldrig i hela mitt liv varit så hungrig som efter förlossningen. Nu är jag kanske inte extremt kräsen normalt sett heller men precis ALLT hade gått ner i det läget! :D

Samma här :D Nu var ju inte min förlossning så fysisk ansträngande som en vaginal förlossning, men hade fastat innan op så var rejält hungrig! Ostmackan satt riktigt fint.
 
Jag har aldrig i hela mitt liv varit så hungrig som efter förlossningen. Nu är jag kanske inte extremt kräsen normalt sett heller men precis ALLT hade gått ner i det läget! :D

Jag är inte så kräsen normalt sett, men är jag trött är konsistenser svårt (= torr macka är uteslutet), och blandsaft tycker jag alltid är glädjelöst och dricker hellre vatten. Jag hade behövt något som gjorde mig gladare och som uppmuntrade mig att få i mig så jag fick upp blodsockret. Ren fruktjuice, speciellt kall, är alltid en glad upplevelse för mig.

Tur vi hade frukt och godis med i väskan iaf.
 
Horribelt !
På mitt sjukhus kostar det 25:- /dygn max 100:- /vecka. Det är det största sjukhuset i området, ett av de största i regionen. Förvisso en mindre stad, men ändå...

Ja nej här får man planera hur man åker in även om det blir akut :D Men man blir dock ersatt för taxiresa till och från, betalar max 180 kr tror jag resten ersätts.
 
Jag hade med en brie/salami-macka med andra barnet 🙈😂 hade en liten kylväska med macka, dricka och choklad. Himla smidigt när man får en tid för snitt att veta att det kommer hålla sig fräsch i kylväskan 😅
 
:jawdrop::jawdrop::jawdrop:

Nu har vi varit inne mindre än ett dygn vid bägge förlossningarna, men det har räckt så himla långt med bara skötväskan med extra ombyte till mig typ. Laddasladd och extra batteri till telefonerna och deo och tandborste är väl det som använts.

Ser ofta duschprodukter osv på listorna, men jag hade verkligen NOLL lust att ställa mig i duschen efter förlossningen, räckte gott att få svabba av sig med handdukarna de tillhandahåller på sjukhuset. Jag har precis fött barn, låt mig vara lite sunkig tack ungefär :cautious:

Det jag tyckt varit roligt att packa har varit bebis första kläder, har ändå känts lite speciellt och har valts med omsorg. (Storasysters första body sitter inramad på väggen :love::laugh:)

Det enda jag saknat har varit ordentliga bindor att åka hem i (fick snylta några extra på förlossningen med första, med andra var vi inne en sväng på BB och fick en påse med sådana där och då hade jag ändå köpt "förlossningsbindor" från apoteket, men de var helt värdelösa, jag hade velat ha mycket bredare, dessa var bara tjocka) hade liksom inte riktigt greppat (förträngt med andra kanske :o) riktigt hur mycket man blöder och tänkte nog att typ riktigt ordentliga nattbindor skulle duga. Det gjorde det inte! (Kanske inte blir riktigt samma vid ett snitt? Men tänker om någon mer läser)

Jag köpte bindor nu som skulle vara för ”extra heavy flow” men vi får väl se hur långt de räcker 😅 Blir väl sjukhusets bindor när jag är där i varje fall. Jag blödde rätt mycket och hade avslag efteråt, men har hört att andra som haft snitt har haft mindre.
 
I princip har jag packat som dig varje gång. Mjuka filtar till barnen har packats de två senaste gångerna eftersom det är så lätt att vira in dem i filten, och gjort att de inte vaknat lika lätt när de flyttats till baljan från famnen. Det jag uppskattat mest har varit mina egna hygien artiklar eftersom jag känner mig som en ny människa när jag väl kunnat duscha efter snittet.

Ja den duschen satt fint! Hade blod och bröstmjölk över hela mig och kände mig verkligen helt sprillans ny. Jag duschade dock aldrig på BB utan hemma sen, inte ens samma dag utan tror jag duschade först på fredag kväll eller lördagen. Födde på tisdagen 😅 🙈
 

Liknande trådar

Gravid - 1år nu har jag börjat med att packa BB väskan :bump: Eller, jag började för några dagar sen men tänkte göra klart ikväll ;) Jag har...
2
Svar
29
· Visningar
2 854
Senast: Nisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp