BE eller B96 kort?

Jag valde att ta BE. Det är teoriprovet som tillkommer men det ger så mycket mer frihet i vilka ekipage man kan köra. Med b96 har du fortfarande ganska mycket begränsningar.

Förr var körprovet mer omfattande till BE men så är det inte längre. Den så kallade konbanan är borttagen.
 
Jag har båda. :angel:
B96: Billigt och superenkelt att ta. Kostade typ 800(?) att köra upp när jag tog det. Dock lite begränsat om man vill dra riktigt tungt/har en stor bil.
BE: Du måste skriva teori, klokt att ta en körlektion. Kostar alltså lite mer. Men du kan köra "hur tungt som helst" sen. BE har jag behov av, stor bil och tung släp. Men annars räcker B96 långt också.
 
Jag har båda. :angel:
B96: Billigt och superenkelt att ta. Kostade typ 800(?) att köra upp när jag tog det. Dock lite begränsat om man vill dra riktigt tungt/har en stor bil.
BE: Du måste skriva teori, klokt att ta en körlektion. Kostar alltså lite mer. Men du kan köra "hur tungt som helst" sen. BE har jag behov av, stor bil och tung släp. Men annars räcker B96 långt också.
Det är ju samma uppkörning, varför tänker du att man bör ta körlektion för BE men inte b96?
 
Det var en bra fråga. :laugh: Jag upplevde BE-uppkörningen, säkerhetskontrollen osv mer omfattande, men det kan ha varit en slump.
Jag har ju inte gjort båda som du har, så det kan ju stämma. Men om man läser på trafikverket vad som ingår så är det ju samma grejer 😊
Tog du BE innan eller efter de tog bort konbanan?
 
Jag har ju inte gjort båda som du har, så det kan ju stämma. Men om man läser på trafikverket vad som ingår så är det ju samma grejer 😊
Tog du BE innan eller efter de tog bort konbanan?
Jag tog med konbana. Så den var ju också "utöver". :) Sen körde jag upp med olika personer och några år mellan, så det kan vara därför jag upplevde en skillnad. Typ lite mer invecklade frågor vid säkerhetskontroll. På B96 kollade jag bara släpen och på BE gjorde jag en komplett säkerhetskontroll, både bil, släp och last.
 
Jag har BE. Såå glad att pappa tryckte på om att jag skulle ta det så fort det gick efter att jag tagit B-kortet. Så jag tog BE året efter, alltså när jag var 19 år och det är ett av de bästa beslut jag tagit.

Maken tog BE för några år sen. Han velade också mellan B96 och BE men jag rådde honom att ta BE trots att det kräver teoriprov för man får mer valmöjligheter. Han är väldigt glad att han valde BE istället för B96.
 
Jag tog med konbana. Så den var ju också "utöver". :) Sen körde jag upp med olika personer och några år mellan, så det kan vara därför jag upplevde en skillnad. Typ lite mer invecklade frågor vid säkerhetskontroll. På B96 kollade jag bara släpen och på BE gjorde jag en komplett säkerhetskontroll, både bil, släp och last.
Jag tror det beror mycket på vem man kör upp med. De är nog olika gällande hur mycket man får kolla/göra osv.
Tror därför inte man kan räkna med att b96 är mindre omfattande, allt man kan få göra på BE-uppkörningen kan man ju få göra för b96 😊
Däremot har jag förstått det som att de vid BE får ställa fram konbanan om de vill, men det görs tydligen extremt sällan.

Sen vet jag inte om just frågorna vid säkerhetskontrollen är specifikt för BE eller om det görs även vid b96? Min körskolelärare kallade det ”funktionskontroll”.. Är ju som ett litet muntligt teoriprov..
 
BE alla dagar. Jag tänkte ta BE men saker hände i livet och jag hann inte plugga. Tog B96 lite snabbt bara så jag får köra stallägarens transport med min bil, men när jag har tid och ork är målet fortfarande BE.
 
Absolut BE om du kan välja!

Jag har b96, vi bytte plötsligt bil och jag behövde nåt utökat körkort snabbt, hittade en tidig tid för uppkörning (alldeles säkert en avbokning) och slog till. 800kr. Det räcker sålänge.
Pluggade stenhårt från BE-boken och det var ju överkurs men då kändes det å andra sidan väldigt enkelt 😇🙈

BE är ju betydligt mer värt. Du slipper pappersvikter och blir inte begränsad på det.
Jag gissar att uppkörningen och säkerhetskontrollen är lite mer omfattande men ska man köra på BE måste man ju kunna grejorna så..
 
Jag har B96 och det räcker fint för mig. Har bara en häst och valde B96 för att kunna välja på fler bilar när jag uppgraderar min. Har lite svårt med teori när ämnet inte intresserar mig och jag slapp ju det så här...
 
BE alla dagar. Både för att du slipper begränsningen och för att jag av principiella skäl tycker att B96 är tveksamt. Jag tycker att körkortsteori på alla nivåer är viktigt för trafiksäkerheten och att körkort som tas utan tillhörande teori inte borde finnas.

Jag har en bil som inte får dra mer på varken B976 eller BE än vad den får på vanligt B samt en islandshäst så kan komma ganska långt utan extra behörighet men jag har fortfarande planer på att ta BE för att ha bättre möjligheter i framtiden. Jag kommer antagligen byta bil någon gång.
 
BE alla dagar. Både för att du slipper begränsningen och för att jag av principiella skäl tycker att B96 är tveksamt. Jag tycker att körkortsteori på alla nivåer är viktigt för trafiksäkerheten och att körkort som tas utan tillhörande teori inte borde finnas.

Jag har en bil som inte får dra mer på varken B976 eller BE än vad den får på vanligt B samt en islandshäst så kan komma ganska långt utan extra behörighet men jag har fortfarande planer på att ta BE för att ha bättre möjligheter i framtiden. Jag kommer antagligen byta bil någon gång.
Min bil får inte heller dra mer (eller jo, 20 kg extra) med b96 eller BE men den stora fördelen är att med BE behöver jag inte tänka på släpets totalvikt. Jag kan låna kompisarnas transporter eller köpa en ny transport och då är det skitsamma om totalvikten är 2000 kg trots att min bil bara får dra 1500 kg. Det tycker jag är guld!
 
Jag kommer bara ta 96. Jag fick, efter det att jag fick mitt vanliga körkort, en medicinsk diagnos som gör att jag kan ta 96 utan problem, men vill jag ta BE så måste jag gå på läkarundersökningar och skicka in läkarutlåtande varje år.

Inte värt det.
 
BE! Jag tog mitt nyligen och skulle inte välja b96, det ger för stor begränsning. Ska man ändå utöka så gör det ordentligt direkt.
Säkerhetskontrollen ska vara lite mer omfattande men körningen bör vara ungefär motsvarande. Teoriprovet är till största del B frågor och jag läste enkelt in det på nån vecka med körskolans körkortstester.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann satsade allt på ett kort i den prestigefyllda Grand Prix-hoppning i holländska ’s-Hertogenbosch. Satsningen såg ut...
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 946
Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 510
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp