BE eller B96 kort?

Jag ska ta b96.

Valde också mellan de här men för mig tycker jag b96 räcker. Jag har idag B, vilket jag klarat mig på sedan 1991 och b96 gör att jag med min vanliga bil kan dra 300 kg mer än vad jag kan idag, vilket räcker långt för mig.

Har idag en lastvikt på mitt släp på 710 kg och skaffar jag liknande släp sedan så har jag ju tillräckligt mycket lastvikt för två ponnyer, runt 1000 kg.

Redan idag kan jag köra 2 ponnyer men då är den ena mycket liten , welsh mountain, nätt.

Köpte ny bil i vintras (eller beg) och då upplevde jag att hade jag haft b96 hade jag haft mycket mer att välja på, enbart b-kort och en transport med totalvikt 1500 då var det lite knepigare, men jag hittade en till slut.
 
Jag har B96, det täcker mitt behov just nu och jag behövde få det väldigt snabbt. Kommer att ta BE om jag skulle behöva det
 
Jag tog B96 pga enklare, nu är det dock bara teorin som skiljer.
Mitt släp har en totalvikt på 1990 kg och jag får köra det med i princip alla bilar utom de riktigt stora och tunga. Jag får bara ha koll på att jag inte lastar för tungt men det är ingen risk nu med bara en häst.
 
När jag tog BE fanns nog inte B96 (tror jag, tog det 2008.) Skulle aldrig välja annat än BE idag heller, nu har vi inte hästar längre men vi har husvagn på 2200kg i totalvikt och det är väldigt skönt att inte bli lika begränsad i bilval.
 
Jag har tänkt att ta B96 eftersom vår släpvagn inte får dras av hundbilen annars. Inte heller med vår V70. Jag har ingen häst och kommer inte heller ha så jag tänker att det borde räcka med B96. Är ett 1300 kgs släp så känns enklast med B96 då.
 
Jag hade valt BE alla dagar i veckan, att kunna vid behov sätta sig att köra åt andra om det kniper eller att kunna skaffa vilken bil eller släp som helst utan att behöva fundera.
Jag fick mitt på köpet när jag tog CE.
 
Vilket ska man satsa på? Vad har ni och varför?
BE helt klart då behöver man aldrig oroa sig för vilken max totalvikt man får dra efter bilen, så länge släpets tjänstevikt (släpets vikt i tomme) plus last inte överstiger vad bilen får dra.
Kort summerat det är inga begränsningar enbart bilen som begränsar, med b96 måste man ha koll på lite mer.

Om jag förstått det hela rätt så det som skiljer uppkörningarna åt är att BE har teori och därav många som valt B96 för det varit smidigare. Teorin är värt det i slutänden när man har kortet i handen säger jag.

Jag har själv BE och säger BE alla dar i veckan före B96.
 
Jag tog mitt BE ungefär när B96 kom och för mig var det inte ett svårt val. Det är absolut värt den mycket lilla ansträngningen att ta BE istället för att inte behöva bry sig om släpets totalvikt.
 
BE helt klart då behöver man aldrig oroa sig för vilken max totalvikt man får dra efter bilen, så länge släpets tjänstevikt (släpets vikt i tomme) plus last inte överstiger vad bilen får dra.
Kort summerat det är inga begränsningar enbart bilen som begränsar, med b96 måste man ha koll på lite mer.

Om jag förstått det hela rätt så det som skiljer uppkörningarna åt är att BE har teori och därav många som valt B96 för det varit smidigare. Teorin är värt det i slutänden när man har kortet i handen säger jag.

Jag har själv BE och säger BE alla dar i veckan före B96.

Det finns en begränsning på 3500kg för släp på BE numer (efter jan 2013 eller nåt sånt) men det har för typ 99.9% av oss som kör ingen betydelse.
 
https://betrailer.se/produkter/dragbilar/ <- här finns det bilar där "gammalt" BE är nödvändigt. Men det är himla ovanligt :D

...därför tog en CE :angel:

Skämt åsido. Jag håller med @TheRedLightning att det är oerhört sällsynt att en skulle komma upp över tillåten tågvikt på BE-ekipage. Skulle säga att begränsningen med B96 jämfört med BE är betydligt mer kännbar än begränsningen på BE taget efter gamla reglerna jämfört med nya. I vilket fall är teorin lätt värt att besvära sig med för den frihet det ger.
 
...därför tog en CE :angel:

Skämt åsido. Jag håller med @TheRedLightning att det är oerhört sällsynt att en skulle komma upp över tillåten tågvikt på BE-ekipage. Skulle säga att begränsningen med B96 jämfört med BE är betydligt mer kännbar än begränsningen på BE taget efter gamla reglerna jämfört med nya. I vilket fall är teorin lätt värt att besvära sig med för den frihet det ger.

Alltså jag skrev att det för 99.9% inte någonsin kommer vara aktuellt med släp över 3500 ton.
 
https://betrailer.se/produkter/dragbilar/ <- här finns det bilar där "gammalt" BE är nödvändigt. Men det är himla ovanligt :D
Det känns som de gjort en tankevurpa någonstans. Var tvungen att kolla upp det.

DA215C2A-E6A1-4C7B-B9E8-DFBF5579FD34.png

Hur sjutton kan man få ha en högre totalvikt med B96 än med BE? Borde va tvärtom, då BE har du tagit släpkortet fullt ut så att säga. 🙄

Kollade på min bil för skojs skull. Den har en totalvikt på 2390 och den får max dra 2000kg, vilket resulterar i 4390kg totalvikt.
Känns som de kommer behöva göra om registreringsbevisen för att totalvikterna ska stämma.
För tidigare har man fått rätt totalvikt genom att följa det dom står i regbeviset va bilen max får dra. 🧐🤔
 
Det känns som de gjort en tankevurpa någonstans. Var tvungen att kolla upp det.

Visa bifogad fil 57446
Hur sjutton kan man få ha en högre totalvikt med B96 än med BE? Borde va tvärtom, då BE har du tagit släpkortet fullt ut så att säga. 🙄

Kollade på min bil för skojs skull. Den har en totalvikt på 2390 och den får max dra 2000kg, vilket resulterar i 4390kg totalvikt.
Känns som de kommer behöva göra om registreringsbevisen för att totalvikterna ska stämma.
För tidigare har man fått rätt totalvikt genom att följa det dom står i regbeviset va bilen max får dra. 🧐🤔

Nej du vurpar ;)

Bil plus släp på b96 är 4250kg.
Bil plus släp på BE (efter 19/1 2013) är 3500+3500 (som mest).
 
Nej du vurpar ;)

Bil plus släp på b96 är 4250kg.
Bil plus släp på BE (efter 19/1 2013) är 3500+3500 (som mest).
Men varför kan de inte skriva tydligt för, så de inte blir sådana missar är nog varken den första eller sista som tolkar så. 🙄
Då är det fortfarande registreringsbevisen som styr, rätt sällsynt att en bil väger mer än 3,5 ton och ska dra ett släp som väger 3,5 ton (totala totalvikt för båda ihop 7 ton) och skulle det mot förmodan finnas bilar som överstiger det borde de få nya regbevis där det står vad man får dra på de nya reglerna osv.

Vilket tur för mig att min BE började gälla den 11/12 2012 och jag har inte blivit av med körkortet sen dess. Vet förstås inte va som händer om 2 år när jag måste förnya körkortet, stod lite luddigt om det på transportstyrelsens hemsida om hävdvunna rätter och övergångsregler.
 
Men varför kan de inte skriva tydligt för, så de inte blir sådana missar är nog varken den första eller sista som tolkar så. 🙄
Då är det fortfarande registreringsbevisen som styr, rätt sällsynt att en bil väger mer än 3,5 ton och ska dra ett släp som väger 3,5 ton (totala totalvikt för båda ihop 7 ton) och skulle det mot förmodan finnas bilar som överstiger det borde de få nya regbevis där det står vad man får dra på de nya reglerna osv.

Vilket tur för mig att min BE började gälla den 11/12 2012 och jag har inte blivit av med körkortet sen dess. Vet förstås inte va som händer om 2 år när jag måste förnya körkortet, stod lite luddigt om det på transportstyrelsens hemsida om hävdvunna rätter och övergångsregler.

Vad bilen får dra beror dels på den faktiskta vikten men tillverkaren kan sätta en lägre Max dragvikt än vad körkortsbestämmelserna medger.

Det är bättre om det står vad bilen har för tjänste- och totalvikt och tillverkarens Max dragvikt, för uppgifterna på pappret blir fel när reglerna ändras när de uppdaterar B, B96 osv.
 
Vad bilen får dra beror dels på den faktiskta vikten men tillverkaren kan sätta en lägre Max dragvikt än vad körkortsbestämmelserna medger.

Det är bättre om det står vad bilen har för tjänste- och totalvikt och tillverkarens Max dragvikt, för uppgifterna på pappret blir fel när reglerna ändras när de uppdaterar B, B96 osv.
Allt det där står ju redan i regbeviset.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann satsade allt på ett kort i den prestigefyllda Grand Prix-hoppning i holländska ’s-Hertogenbosch. Satsningen såg ut...
Svar
0
· Visningar
127
Senast: Gunnar
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 728
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 778
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp