BE-körkortsfrågor igen!

Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Vad är det flr funktionsbskrivning ni pratar om??
har tänkt försöka ta ett e kort nu till sommare...

Om jag har förstått det här rätt så är teorin innan provet samma somför ett bkort?!
Hur får man tag på den andra infon. till uppkörningen?
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Teorin är B-delens teori OCH extrafrågor på släp.

Funktionsbeskrivning gör du innan du kör upp, i samband med uppkörningen.
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

*lanar knapp*

Oj vad det verkar skilja mellan landerna!? Jag haller ocksa pa att ta E-kort men jag behover inte ta om teorin utan bara kora upp med slap. Nagra korlektioner, sa ar det fixat... och hade jag tagit mitt b-korkort fore 1 jan 97 sa hade jag automatiskt haft e-kortet redan (men sa ar det val i Sverige ocksa?). Jag tog mitt b-korkort i Sverige men maste konvertera det till ett engelskt innan jag kor upp for e. Undrar varfor det ar sa olika mellan eu-lander :confused:
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Sunshine skrev:
Oj vad det verkar skilja mellan landerna!? Jag haller ocksa pa att ta E-kort men jag behover inte ta om teorin utan bara kora upp med slap. Nagra korlektioner, sa ar det fixat... och hade jag tagit mitt b-korkort fore 1 jan 97 sa hade jag automatiskt haft e-kortet redan (men sa ar det val i Sverige ocksa?). Jag tog mitt b-korkort i Sverige men maste konvertera det till ett engelskt innan jag kor upp for e. Undrar varfor det ar sa olika mellan eu-lander :confused:
I WISH !!! Nä jag tog mitt Bkort -92 och får inget E "gratis" här måste minsann tas enligt svenska regler...
Teoriprov, och sedan under uppkörningen så är det säkerhetskontroll, funktionsbeskrivning (kan vara på bla lastsäkring, bromsar eller va de nu kan hitta på ;) ) och sedan en manöverbana på tid PLUS att man sen ska ut i trafiken och köra... :eek:
Nån mer än jag som e orolig för att man kuggar :confused: :rofl:
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Jag tog mitt E-kort för nåt år sen nu.
Jag kuggade första uppkörningen. Gubben jag körde upp för
hade klara attitydsproblem. Han ställde konstiga frågor som man inte fattade något av och var allmänt otrevlig.
Dessutom hade släpet nyjusterade bromsar vilket gjorde att det inte gick att backa med det utom om man sakta sakta rullade i nedförsbacke annars slog det ihop och låste hjulen.
Det slutade med att han mer eller mindre tvingade mig att avbryta uppkörningen pga trasigt fordon.
Jävlar i min låda vad ledsen jag var.
Min körskollärare blev oxblodstokig när hon fick historien. Hon ringde tom upp provgubben och krävde en förklaring.
Till slut bad han om ursäkt och erkännde att han gjort fel.
Min körskola var jättesnälla och betalade min nästa uppkörning då de inte tyckte att det var mitt fel.

Sen kan jag säga till alla som är oroliga över funktionsbeskrivning
och säkerhetskontroll:
Om ni kuggar på den delen men klarar körningen så är det bara den del ni kuggar som ni behöver göra om.
I allafall var det så här när jag tog, kan ju ha ändrats.
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

HD skrev:
Sen kan jag säga till alla som är oroliga över funktionsbeskrivning och säkerhetskontroll: Om ni kuggar på den delen men klarar körningen så är det bara den del ni kuggar som ni behöver göra om. I allafall var det så här när jag tog, kan ju ha ändrats.

Det här stämmer (tyvärr?) inte. Du kommer inte vidare om du missar i någon del. Funktions- och säkerhetskontrollen ligger först i provet. Missar du där får du inte ens köra manöverprovet. Klarar man inte manöverprovet kommer man inte ut i trafiken.

Och i alla fallen: man får ta om hela provet.
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Lovisaleonora_ skrev:
Det här stämmer (tyvärr?) inte. Du kommer inte vidare om du missar i någon del. Funktions- och säkerhetskontrollen ligger först i provet. Missar du där får du inte ens köra manöverprovet. Klarar man inte manöverprovet kommer man inte ut i trafiken.

Och i alla fallen: man får ta om hela provet.

Nästan ... Missar man i säkerhetskontrollen eller Funktionsdelen så får du göra den "körbara" delen ändå... MEN missar du i Manöverbanan så får du inte köra vidare utan då missar du "kördelen"...

1 Missar funk eller säkerhetskontroll men klarar manöverprov/körprov = omprov end på funk/säk kontroll.

2 Missar funk/säk OCH manöverprov/körprov = omprov på allt

3 Klarar funk/säk MEN missar manöver/körprov = omprov på allt
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Lovisaleonora_ skrev:
Udda, det var inte det beskedet jag fick från inspektören igår...
Hemskt lessen men då vet inte jag varför din "inspektör" säger så...
Jobbar på en trafikskola och samma regler gäller även på Lastbil och Lastbil med släp. Och från de proven har jag numera 6 mån erfarenhet att boka omproven och vet vad som gäller..

Håller nu även på med att själv ta BE och jodå min nedan "skrift" gäller :)
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Hej hopp!
Ville bara berätta att jg gjort teoriprovet nu och hade bara ett fel på det! Hade inte behövt oroa mig! Skönt. Då kan man gå vidare och nöta på med det andra, så att det verkligen sitter när det är dags för uppkörning.
 
Sv: BE-körkortsfrågor igen!

Jag skrev teoriprovet igår, klarade det som tur var men var hur nervös som helst innan. Använde ett BE-program från www.korkortsteoriprogrammet.se och så repeterade jag lite på grundteorin funkade bra tycker jag klarade ju teoriprovet på 1:a :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 000
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hästmänniskan Hej! Är det någon som tagit be-körkort utan att gå via en körskola? Dom ska ju ha runt 3500kr för två lektioner och lite böcker, något...
2
Svar
21
· Visningar
4 169
Senast: ylvalill
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 132
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp