Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till tråden! Hur kommer det sig att du har den här smärtan?Tänkte jag också skulle hoppa in i tråden. Började träna i början av 2015 pga en dålig rygg och håller nu på att förstärka musklerna i mage och rygg för att få bättre stabilitet runt ryggraden eftersom det är där problemet sitter. Idag blev det 45 minuters träning för framförallt magen. Även biceps och triceps fick jobba lite. Riktigt jobbigt, men det kändes väldigt bra efter träningspasset! Det var faktiskt väldigt längesen det kändes såhär bra! Märker av en rätt stor skillnad på vad jag klarar av nu jämfört med innan jag började med styrketräningen. Har ju gått hos sjukgymnast i drygt ett halvår och fått en del övningar att göra, men inget har hjälpt mot smärtan. Sjukgymnasten gav upp så ska nu få träffa en annan, fast det blir inte förrän om 5 veckor! Så har fått hitta på egna styrkeövningar att göra och testa mig fram på egen hand. Har även börjat motionssimma en gång i veckan för att hålla igång konditionen. I början fungerade det inte alls, men det går lite lättare för varje gång.
Har testat bland annat TENS mot smärtan som inte har funkat. Äter nu smärtstillande vilket gör vardagen lättare även om inte all smärta försvinner, men förhoppningarna är att det kommer minska när jag byggt mer muskler.
Mitt mål detta året är att jag ska kunna börja löpträna igen vilket jag inte gjort sen hösten 2014 då passet slutade i en katastrof. Klarade inte av att springa längre än 0,5 km innan kroppen sa ifrån.
Testade faktiskt att lugnt löpa/jogga för några dagar sen. Vi har träningsveckor i skolan och läraren tyckte jag skulle testa. Vi ska nämligen göra om samma övning vi gjorde då om 5 veckor igen. Jag skulle springa 2 km. Efter 1,2 km började jag känna av smärtan men fortsatte ändå och lyckades med mina 2 km. Kände mig verkligen såhär. Trodde aldrig att det skulle funka. Så det finns hopp att jag så småningom kan bege mig ut och iaf jogga lite kortare rundor om ett tag.
Jobbigt att det gör så ont, men fasen vad gött ändå att den är ute! @zassoo
Härligt med nedåt på vågen @cherie! Som några några skrivit, är det din hälsa som är viktigast nu, så varför gå ner så lågt som till 1200 kcal/dag? Om du inte är väldigt kort är ju inte 67 kg särskilt mycket! Ingen stress att gå ner liksom
Det där passet låter tufft @imrahil blir ju betydligt jobbigare att springa när underlaget är kasst.. Bra jobbat iaf! Jag kan lätt bli på dåligt humör om förutsättningarna för träningen är sämre än jag väntat, men du verkar inte bekymra dig om sånt
---------------
Så jag och pv kommer vara lite bofasta nu ngn månad framöver. Ska volontärjobba på ett biodynamiskt/eko/vegetariskt cafe (jobbar för mat och boende). Hjälper till i trädgården (de odlar mycket av sina egna grönsaker) och i köket med lite av varje. På övervåningen har de ett massagerum och ett yogarum och våra sovrum Så i morse var jag på ett yogapass för första gången på 6 månader typ! Var så himla nice ändå så ska verkligen, verkligen försöka komma igång med yogan under tiden här och sen hålla igång sen med. Yoga är ju eg en perfekt träningsform när vi bor i bilen då man inte behöver mer redskap än en matta och inte behöver jobba sig svettig om man inte vill!
Maten vi får här är ju helt underbar med! Vi är ju vegetarianer sen ett år tillbaka och allt här är veg, man får inte ens ta in kött i köket, mycket är helt veganskt dessutom! Sen är ALLT ekologiskt, och mycket från deras egna trädgård. Ja alltså, maten är så jäkla fin bara, passar oss perfekt
En favorit!
Igår var jag ute och gick med denna fina:
Sulorna är helt anpassade efter mig och som ni ser så har den en knöl i mitten, detta för att tvinga upp mittendelen så jag inte blir plattfotad. De har även stöd för min pronation. Har bara använt sulorna på jobbet och på promenader tidigare men invigde dem idag på löpturen och det kändes bra! Hoppas mina fotproblem försvinner nu.
Det enda negativa med sulorna är att de blir väldigt, väldigt varma och behåller värmen. Så jag svettas som aldrig förr om fötterna och det luktar sådär
Du är superfin på båda bilderna! Tycker du har en himla vettig inställning till mat och träning.
@zassoo Så konstigt, helt säker på att jag läste ett inlägg från dig förut (på jobbet) ang att jag kanske överräknar träningskalorier? Jag hittar det inte nu Men ja, det är mycket möjligt, tycker den är svår! Jag brukar minska på kalorimängden som Endomondo säger, brukar räkna att ett medeljympa-pass eller ett aorobics-pass ger ungefär 250 kcal extra. Jag har egentligen ingen aning om hur mycket man bränner på ett träningspass, kan inget om sånt.
Jag tror en annan bov är att jag tycker mig kunna uppskatta hur många gram olja/smör jag använder i pannan/brer på mackan, hur mycket en skiva ost väger etc eftersom jag kaloriräknat en del. Jag har alltså i mångt och mycket slutat väga en del småsaker för jag tror att jag kan uppskatta mängden, och många gånger underskattar jag säkert. Ska börja vara mer noggrann med sånt också Om man slarvar med energitäta livsmedel så kan det ju lätt springa iväg.