Sv: Beauceron
Alla hundar är ju olika oavsett ras. Kan bara prata genom min egen buse. En beauceronhane på snart 1 år. Jadu vad säger man. Han kan vara världens uppkäftigaste tonåring och sekunden efter bli en stor kelgris. Han föredrar att vara i knät och med sina 42 kilo är det kanske inte så mysigt
Väldigt lättlärd, otroligt lojal mot familj och vänner. Dock lyssnar han nästan enbart på sin matte. MYCKET energi. Har nog bara sett min hund trött ett fåtal ggr. Man bör vara väldigt konsekvent. Han testar mina gränser dagligen.
Inga tendeneser till aggresivitet gentemot andra hundar. Något reserverad för främlingar. Säger kanske hej men inte mer. Kommer det någon han ser som vän blir det kaos. Han blir överlycklig! Och med en svängradie på 20 meter kan det hända att en vas eller två flyger i golvet.
Just nu är han lite okoncentrerad. Just pga könsmognad och tonåren. Men annars väldigt följsam och VILL vara till lags i träning. Allmänlydnaden är väl det man bör jobba på mest

På planen är han klockren.
Sen har han en på och av knapp. Ifrån att varit i taket vid bus kan han på en sekund stänga av och lugna ner sig när jag ber om det. Dock lugnar han väl kanske inte ner sig utan mammas tillsägelse
Kan inte säga så mkt. Önskade ibland att jag haft en aning mer hundkunskaper innan jag skaffade denna ras då det varit tufft i vissa situationer. Men jag har lärt mig. VI har lärt oss ihop.
En hund som älskar att vara ute i naturen. Han går för det mesta lös och kommer 9/10 ggr till mattes sida vid inkallning. Dvs om han inte stöter på en tikfläck på vägen. Att gräva tunnlar i snön är bland det roligaste som finns. Eller skutta i vattenpölar
Väldigt mkt vakt i min vovve. Men till en kontrollerbar grad. Går bra ihop med alla djur och även med andra hundar. Aldrig varit några problem tillsammans med hanar eller tikar.
Nu skriver jag som sagt om MIN hund.