Bebis med astma

Sv: Bebis med astma

*kl*

Stackars dig Cyllene! Vilken sists ni hamnat i!
:( Hoppas att det växer bort.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av barn med astma, i synnerhet inte i så tidiga år. Men ni som kan - kan långvarig förkylning som inte ger med sig och som mer är som nästäppa vara en indikation på allergi?

Jag menar, kan astma börja med förkylningssymptom?

Senast ändrad:

Jag är allergisk och har astma, fast som vuxen har den blivit mycket lindrigare. Jag kan ha katt och häst utomhus, och pudel inomhus. Som bebis hade jag inga besvär, vad jag vet. Jag vet att jag hade eksem, men vet inte om det kom redan under spädbarnstiden. Jag var 2-3 år när astman kom, som alltså är allergiutlöst.

Vår första son var sex månader när han fick åka till barnakuten och inhalera första gången, i samband med förkylning. Då blev jag förstås orolig att det var första tecknet på allergi. Det blev tre vändor till barnakuten under hans första levnadsår.

Jag frågade förstås mycket om det kunde vara så att han var allergisk, och ifall vi skulle göra oss av med våra djur. Jag fick olika svar, men de flesta tyckte ändå att vi skulle avvakta innan vi gjorde något drastiskt. Min son var oxå med i stallet när jag mockade. Det gjordes pricktest när han var två, och det visade inte på någon allergi.

Nu är han 4 år och har fortfarande astma i samband med förkylningar, oftast under vinterhalvåret. Han har inte utvecklat någon allergi än.

Som jag ser det är det stor skillnad på allergisk astma och förkylningsastma. När jag var barn och fick astma blev jag genast bättre när jag fick medicin och när jag avlägsnades från det jag var allergisk mot. Men när det gäller sonens astma så får man hålla på med medicinerna i evigheter och det märks knappt någon effekt. Jag har flera gånger ifrågasatt om medicinerna funkar, eller om han ens har astma. Men det är för att jag jämför med min egen astma. Jag har nu fattat att knepet med förkylningsastma är att börja medicinera så tidigt som möjligt, helst innan astman kommer.

När sonen var bebis och var förkyld sov han sittandes i famnen, med sitt bröst mot den vuxnes bröst, och sitt huvud med den vuxnes axel. Den vuxna halvsatt i sängen, med ryggen mot sänggaveln. Vi tog halva natten var. Om han låg ner låg vi bara och lyssnade på hans rossel och andningsuppehåll, och vågade inte sova. Det var alltid jobbigast på nätterna. På dagarna var han ibland nästan helt symtomfri, och sen började det om på natten igen.

Strax innan han fyllde tre opererades hans mandlar och en jättestor polyp bort. Efter det kan han sova ordentligt även vid förkylning och astma. Jag tror att det var mandlar och polypen som gav honom mest besvär även som bebis. Astma har han fortfarande ibland, men allt mer sällan och allt mildare form, så jag tror att även det växer bort.

Min son som fyller 2 i januari har diagnosen förkylningsastma. Vi har åkt skytteltrafik till barn när det varit som värst och varit inlagda flera gånger. Ingen av oss har astma. När jag har pratat med barnläkaren som kan astma så menar han att det inte spelar någon roll med städning, djurfritt etc. Om det gäller förkylningsastma då. Det finns inga indikationer som säger att det hjälper, och ett vanligt dagis är vad som gäller oss, fast min son har så svår astma.
50 % av barnen har inte astma i vuxen ålder, så det är bara att hoppas att man är på rätt sida. Det viktigaste enligt min erfarenhet är att sätta in airomir (bricanyl) och pulmicorten så snabbt som möjligt, gärna innan förkylningen ens har brutit ut (hur man nu ska kunna bedöma det!) och trappa ut långsamt. Jag har oroat mig för om det ska vara så nyttigt att gå på pulimcorten så länge, ibland flera månader. Men tydligen ska det inte vara så farligt. Nu har faktiskt det blivit lite bättre, senast när han var förkyld hjälpte det med medicinen hemma, vi åkte bara in och inhalerade några gånger.
Jag tycker det har varit bra att etablera en god kontakt med barnavdelningen så man vet vem som är ansvarig för ens barns sjukdom och vem kan kontakta vid frågor. För oss har det fungerat alldeles utmärkt, med täta återbesök och bedömning. Sen blir man expert på att lyssna på luftvägarna, jag har förvisso inget stetoskop, men man lär sig snabbt att se indragningar i sidan av lungorna (som de får när de får kämpa med andningen) och det typiska väsandet och pipet.
Nu är din pojke liten än, men viktigt är att alltid har med sig slemlösande som bricanyl med sig i skötväskan, jag har "blåst" min son många gånger på Öppna förskolan t ex när han har ansträngt sig lite mer än vanligt och det har börjat väsa på.
Andra saker som jag tror är viktiga är högt sängläge, vi har lagt böcker under de två främersta sängbenen och en filt under madrassen, det får inte vara för högt får då rullar de bara ner och ligger vid fotändan istället. Sova ute så mkt som möjligt har alltid vårt barn gjort.
Rätt behandlad är ju astma inte farligt, och förhoppningsvis blir det bättre!

Glömde, Mollipect tycker jag också fungerar bra vid lindrigare besvär. Betapredden har vi inte haft så bra effekt av, och den ska väl också användas i undantagsfall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka