Bebis på vintern

Sv: Bebis på vintern

Fjärrstyrd inbyggd värmare is da shit! Vi har en sån, man kan antingen sätta igång den med timer om man vet innan när man ska iväg, eller också med bilnyckeln en stund innan. Man behöver inte gå ut, den funkar genom fönstret.

Och jag kan ringa till min bil :idea: jätte bra uppvärmning faktiskt.

*kl*
Nu när vi/jag har varit ut med vårt barn så har hon haft tröja, byxa, strumpor, overall i pilé, vantar och mössa. Sedan har vi bara lagt en filt eller locket på vagnen.
 
Sv: Bebis på vintern

Okej, ja då säger min läkare annorlunda.

Men du ska inte smörja barnet innan du går ut, då många salvor är vattenbaserade (även miniderm är vattenbaserat och ska inte smörjas vid minus grader i ansiktet) eller inte absorberas av huden och bildar ett lager på huden, vilket gör att de samlas vatten mellan huden och salva och gör att barnet för fryser kinderna (enligt läkare).
Fråga ett ex antal föräldrar som gjort de misstaget, dom ångrar sig ganska mycket då deras barn för fryser kinderna hela tiden vid minsta minus nu.

Ska man smörja är det bättre att smörja på kvällen när barnen går och lägger sig eller några timmar innan man ska ut. än strax innan man ska gå ut.

Håller med helt. Vid minusgrader skulle jag aldrig smörja in någon av barnen på morgonen. En van fjällarbetare rekommenderade att överhuvudtaget inte tvätta ansiktet på morgonen vid sträng kyla för att minska förfrysningsrisken.
Även med icke vattenbaserade salvor har jag hört att det kan det bildas kondens mellan salva och hud innan den hunnit in i huden.

Vi smörjer på kvällen (om det behövs, weledas kräm tycker jag är bra) och använder istället väpnarluva el. dyl. för att skydda ansiktet mot kyla och blåst.
 
Senast ändrad:
Sv: Bebis på vintern

Vi har fårskinn, voksipåse och bomullsfilt i vagnen och då behöver inte barnet vara speciellt varmt klätt ännu. Huvud, händer och fötter klär jag varmast.
Mina barn brukar sova i bilen ibland när jag gör stallet och då har jag med filtar att lägga över, när det blir kallare får jag antagligen ta in bebin eller köra på svag motorvärmarfläkt.
 
Sv: Bebis på vintern

+1 till ..

Som flickan född i bland fjälltoppar jag är så smörjs inte ansikten in före utgång i minusgrader..
 
Sv: Bebis på vintern

Jag är också född i norraste norr, tvättar eller smörjer aldrig ansiktet på morgonen om vintrarna när jag ska vara utomhus.

Har också en fundering angående bebis på vintern. Min bebis är beräknad till början på mars, här har vi full vinter till mitten på april med temperaturer på ned till ca -15 grader. Vagnen vi har tänkt köpa är en sittvagn som vi tänkte kombinera med en mjuklift, men hur gör man då? Ryms tex Voksi-påse i en mjuklift? Eller hur har ni gjort med riktigt små bebisar på vintern?
 
Sv: Bebis på vintern

+1 till ..

Som flickan född i bland fjälltoppar jag är så smörjs inte ansikten in före utgång i minusgrader..

Jag börjar undra om smörja ansiktet på morgonen är ett påfund som kommer söderut? Som inte har lika kallt som oss?
 
Sv: Bebis på vintern

Jag är också född i norraste norr, tvättar eller smörjer aldrig ansiktet på morgonen om vintrarna när jag ska vara utomhus.

Har också en fundering angående bebis på vintern. Min bebis är beräknad till början på mars, här har vi full vinter till mitten på april med temperaturer på ned till ca -15 grader. Vagnen vi har tänkt köpa är en sittvagn som vi tänkte kombinera med en mjuklift, men hur gör man då? Ryms tex Voksi-påse i en mjuklift? Eller hur har ni gjort med riktigt små bebisar på vintern?

Jag hade inte fått ner voksipåsen i mjukliften (hade mjukliftar till tjejerna i tvillingvagnen) men det kanske är olika på olika vagnar? Minns jag rätt tog man bort plattan i mjukliften och så blev den en åkpåse?!
Vi valde liggdel till den här för att kunna ha voksipåsen direkt.
 
Sv: Bebis på vintern

Om du är en barnplågare, vad är jag då? ;) Min bebis har vanliga kläder (body, byxor, strumpor), overall och mössa. That's it. Inga tossor, inga sockar, ingen åkpåse. Det är nog olika hur frusen bebis man har.

Jag tillhör oxå den här sortens bebisplågare ;)
 
Sv: Bebis på vintern

Cyllene, jag försöker skicka ett pm till dig, men din pm-box är full.
 
Sv: Bebis på vintern

Jag måste ha mjuklift då jag bor i lägenhet och måste kunna lämna vagnen nere i trappuppgången. Men det kommer ju bara vara kallt första månaden, kanske går att lösa på annat vis än Voksipåse? Hmmm... För nästa höst/vinter är bebis 7 månader och då kanske det funkar med bara sittdelen och voksipåse?
 
Sv: Bebis på vintern

Håller med helt. Vid minusgrader skulle jag aldrig smörja in någon av barnen på morgonen. En van fjällarbetare rekommenderade att överhuvudtaget inte tvätta ansiktet på morgonen vid sträng kyla för att minska förfrysningsrisken.
Även med icke vattenbaserade salvor har jag hört att det kan det bildas kondens mellan salva och hud innan den hunnit in i huden.

Vi smörjer på kvällen (om det behövs, weledas kräm tycker jag är bra) och använder istället väpnarluva el. dyl. för att skydda ansiktet mot kyla och blåst.

Ja väpnarluva i ull är ju guld värd. Den skyddar både kinderna och halsen, är de riktigt kallt så kan man dra på en mössa som även den går ner över kinderna.

Även jag är född i norr men bott i Uppsala i 10 år, men aldrig i hela mitt liv att jag skulle tvätta ansiktet eller smörja in ansiktet på morgonen, de gör jag på kvällen....
 
Sv: Bebis på vintern

Jag måste ha mjuklift då jag bor i lägenhet och måste kunna lämna vagnen nere i trappuppgången. Men det kommer ju bara vara kallt första månaden, kanske går att lösa på annat vis än Voksipåse? Hmmm... För nästa höst/vinter är bebis 7 månader och då kanske det funkar med bara sittdelen och voksipåse?

Mjukliftarna är ganska små så en voksi ryms inte i den, eller jo men ganska knöligt blir de. Kör istället på en rejäl overall och en filt.

Om du har mjuklift får du kanske räkna med att byta till sitt del ganska tidigt, eftersom dom är små.

Annars kan jag rekommendera dig att köpa en voksipåse och deras bärplatta till. Då blir det en mjuklift, finns att köpa där de säljer voksipåsar. :idea:

Då slipper du lägga ut kostnad på mjukliften för att sedan ändå kanske byta ut den till en voksipåse, då blir de nog billigare och mindre jobb att köpa en bärplatta till voksipåsen
 
Sv: Bebis på vintern

Om du är en barnplågare, vad är jag då? ;) Min bebis har vanliga kläder (body, byxor, strumpor), overall och mössa. That's it. Inga tossor, inga sockar, ingen åkpåse. Det är nog olika hur frusen bebis man har.

Låter väl helt normalt tycker jag. Det är ju inte vinter än!
 
Sv: Bebis på vintern

Men jag behöver ju mjukliften över sommaren? Kanske går att lägga fårskinn i botten och ha overall och filtar?
 
Sv: Bebis på vintern

Bärskydd är ett suveränt tillbehör till bärsele! Bara att slängaöver,inget att klä på förutom mössa o ev tossor o vantar.
 
Sv: Bebis på vintern

Men jag behöver ju mjukliften över sommaren? Kanske går att lägga fårskinn i botten och ha overall och filtar?

Antingen kan du köpa ett sommar täcke till voksi, om du köper Classic modellen. Eller så kan du ta ur täcket som är i helt o hållet, den blir ju dock inte lika stabil men dom som gjort de har inte haft något problem med de. I voksi Classic så går de att byta till annat täcke eller ta ut täcket.

Annars tror jag barnet är tillräckligt varmt om du använder ull underställ, overall o filtar.
Sen har du kanske ett fotsackskydd oxå som isolerar.
Min son låg i endast ull underställ, tunn fleece overall o filt när de vår iaf 10 minus.

Men jag skulle satsa på ullunderställ, håller barnet varmt och torrt.
 
Sv: Bebis på vintern

Men jag behöver ju mjukliften över sommaren? Kanske går att lägga fårskinn i botten och ha overall och filtar?

Jag har faktiskt en bärsele samt sommarinnehåll (tror det är bomull?)till min ena voksipåse, har dock inte hunnit inviga den. Fårskinn under med overall och filtar borde fungera utmärkt.
Har förresten en voksipåse till salu då det blev en "enling" den här gången.
 
Sv: Bebis på vintern

Enligt min hudläkare så är det en myt att man "skämmer bort" huden eller förstör hudens naturliga fett genom att smörja in torr hud. Tvärtom mår torr hud bra av att bli insmörjd. Hon tipsade om miniderm, barnversionen av canoderm, och den använder jag på kinderna, som lätt blir lite nariga nu när det är kallt.

Cyllene: verkar omständligt mycket prylar i vagnen, kunde det funka att ha overallen då också istället? Jag har vanliga kläder, overall och mössa när vi är ute, och det har funkat bra hittills. Inga tossor eller sockar, har sån där overall där man kan vika över fötter och händer istället, det är enklare och går snabbare, tycker jag.

Jag håller med. Miniderm har varit superbra.
 

Liknande trådar

Småbarn På min dotters förskola sover barnen alltid utomhus. Vi har funderat lite över vad vi ska klä dottern i i vinter när hon sover i vagnen...
Svar
14
· Visningar
1 086
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Vet inte om det är jag som klär på mina barn för lite eller andra som klär på för mycket. Men ALLA andra barn har vanliga...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 099
Senast: Sedna
·
Gravid - 1år Jag vill ha lite tips från er som är mer vana vid långa utevistelser på vintern ute på vischan med bebis. Jag har tänkt ta med min då 5...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 819
Gravid - 1år Ja, nu börjar det bli dags för ny storlek men jag kan inte bestämma mig för vad jag ska köpa? I vagnen och selen känns det ju som att...
Svar
11
· Visningar
1 046
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp