Begagnad sadel...

Glamoroza ox

Trådstartare
Jag funderar på en massa grejer & här är ännu en fundering..:angel:

Ni som har köpt / tänker köpa en begagnad sadel..
Stoppar ni om sadeln innan ni börjar använda den eller rider ni med den som den är ??

Tänkte mest på att det är en del sadlar som är snesuttna och så, de är inte speciellt trevligt att rida i dessa & jag förmodar att de inte är så himlans bra för hästens rygg heller !

Sv: Begagnad sadel...

Tja, jag har bara köpt sadlar som varit bra i stoppningen och skulle inte köpa en som inte var det. Svårt att prova in en sadel som inte är OK.

Har köpt begagnad sadel testad av sadelprovare.
Helt problemfri sadel :)

Ska man köpa en begagnad sadel som behöver stoppas om skulle jag faktiskt lika gärna köpa en ny eller leta vidare efter en hel begagnad sadel (om det inte är världens drömsadel dvs)!

Jag brukar stoppa om dom efter ett litet tag. Men sadeln måste ju vara okej i stoppningen när man provar den, är den klumpig i stoppningen eller snedsutten så kan det vara att hästen inte gillar sadeln pga det. Och då är det rätt onödigt att provrida..

Jag har köpt 2 begannade sadlar som nästan inte har varit använda. Jag är väldigt nöjd med båda, de är knappt använda och billiga.

Ja, alla sadlar med ull eller syntetullstoppning måste stoppas om med jämna mellanrum. Sen så ska man alltid stoppa om sadeln om stoppningen ahr klumpat sig eller om den har blivit sned.

Jag funderar på en massa grejer & här är ännu en fundering..:angel:

Ni som har köpt / tänker köpa en begagnad sadel..
Stoppar ni om sadeln innan ni börjar använda den eller rider ni med den som den är ??

Tänkte mest på att det är en del sadlar som är snesuttna och så, de är inte speciellt trevligt att rida i dessa & jag förmodar att de inte är så himlans bra för hästens rygg heller !

Jag har alltid stoppat om sadlar jag köpt begagnade, men några har redan varit omstoppade. Runt 800 kr kostar det att stoppa om sadeln... Brukar göra det varannat år ungefär med de sadlar jag haft.

Ett sätt att "länga omstoppningens liv" är att inte sitta upp i stigbygeln utan klättra upp från något högt ler bli uppkastad. Att alltid gå upp i stigbygeln för sadeln sned.

Den begagnade vi köpte ägdes tidigare av en ryttare med *suverän* sits. Funkade bra ett tag men blev sen omstoppad av sadelmakare som kollade både häst och sadel innan hon skred till verket - och därmed har vår tillfälliga lösning tyckt permanentat sig för "unghästen". Varför byta när det passar bra?!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 158
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
326
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka