Begagnade hjälmar. Vad gör man med dom ?

Ehh dags för en ny alltså... Skit :) Men tack!

Jag tror dock det går att slira betydligt mer på att byta väst jmf med att byta hjälm. Västen skyddar ju oavsett så länge materialet inte ät alldeles sprött. Men du har inte samma skydd som när den var ny. Men troligen har du fullt tillräckligt skydd för normala aktiviteter.

När jag bytte väst (då 7 år gammal) var det mest för att jag började fundera på hur mycket jag egentligen svettats i den genom åren :S

Ångrar inte att jag köpte ny - det har hänt en hel del på 7 år och den nya är extremt mycket skönare och följsammare (outlyne).

Äh, racesafarna ser väl ut som de alltid har gjort :p
Faktiskt inte ;), de nya är inte lika bekväma :p. Dvs säkrare med tjockare och bredare platta över axeln och sidorna är Ihop sydda och har även de en bredare och tjockare platta.
annat material på insidan också.

Tänker att man bör byta väst efter ca 10 år om man inte använder den dagligen och inte tävlar aktivt i den. (Hade jag tävlar ft så hade jag bytt ganska ofta, men då jag bara har den lite då och då så tycker jag att den får klara 9 år till :).)

Faktiskt inte ;), de nya är inte lika bekväma :p. Dvs säkrare med tjockare och bredare platta över axeln och sidorna är Ihop sydda och har även de en bredare och tjockare platta.
annat material på insidan också.

Men vad fasen :mad:
Säkerhet i all ära men västar som är bekväma och används är ändå säkrare än de supersäkra som ligger kvar i stallet..

Nä jag byter inte heller ut mina hjälmar.. tyvärr. Men det blir ju ett måste ändå nästa år då dom inte är godkända längre efter dom nya reglerna. Dessutom vågar jag inte köpa någon ny innan..

Jag byter efter 4-5 år, tidigare om jag ramlar av och jag bedömer att den skadats på något sätt. Har just nu en 3 år gammal hjälm så nästa gång på Göteborg horse show tror jag blir lagom att köpa en ny. Kasserar den gamla hjälmen, skänker aldrig vidare eller så.

Nä jag byter inte heller ut mina hjälmar.. tyvärr. Men det blir ju ett måste ändå nästa år då dom inte är godkända längre efter dom nya reglerna. Dessutom vågar jag inte köpa någon ny innan..
Jag struntar i det och har köpt en ny icke godkänd. Tävlar ju så sällan och att lägga några tusen på en hjälm som inte passar och som är så pass varm som de nu godkända är känns inte befogat då man är iväg och tävlar 2-3ggr om året.
Kommer att köpa en godkänd då de tar fram en rimligt pris satt välventilerad hjälm för ovala huvud.

Håller med dig till 100%. Och racesafe är fortfarande väldigt bekväm :). Har en 2011 och är nöjd med den ^_^.

Det är visserligen subjektivt men jag köpte min första väst någonsin förra månaden och testade alla de hade i butiken för att hitta den bekvämaste. Jag fattar inte hur man ens kan komma upp på hästen i en Racesafe, så vansinnigt obekvämt kändes den. Jag köpte en Outlyne, gillade den bäst av de jag testade.

Liknande trådar

Småbarn Ville skriva mindre, men det gäller bara längden, inte vikten eller något, så fick bli kortare. 🙈😅 Hur som, vi var hos BVC i går, på 6...
Svar
14
· Visningar
1 379
Senast: Araminta
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 026
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 132
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka