Bukefalos 28 år!

Begränsa spörappen?

Men det måste väl ändå koka ner i hårdheten på spöanvändningen, inte hur många gånger spöet används? Att rappa/slå/spöa hästen ska inte vara accepterat ens en gång. Att kittla hästen med spetsen av spöet kan man gott och väl göra 30 gånger utan att åsmaka någon skada. Dessvärre är det mycket svårare att både diskutera och bedöma hårdhet än antal. Vad som är ett pet, slag, rapp, what ever skiljer sig från person till person. Det går liksom inte att mäta på ett vettigt sätt, parametrarna är för många.

Därför är det ju bättre att inte få använda spö alls.

Sen tvivlar jag på att en ft-häst under terrängen ens märker om ryttaren bara "petar" med spöet, att det ger effekt sitter nog mer i ryttarens huvud i så fall.
 
Ja, det är en bra idé. Djur, tävling och pengar bör inte blandas ihop då det är uppenbart att hästens bästa inte kommer i första hand. Det lär dock inte hända så jag fokuserar mer på vad som är ok/inte ok inom sporten.

Vilken konstig inställning att ha när man hänger på ett tävlingsforum? Enligt ditt sätt att se är vi ju alla utan undantag djurplågare.
 
Vilken konstig inställning att ha när man hänger på ett tävlingsforum? Enligt ditt sätt att se är vi ju alla utan undantag djurplågare.

Nu brukar jag inte hänga på något tävlingsforum, det sker i princip bara kring större tävlingar eller då jag snubblar över en tråd jag tycker är intressant.

Vad du fick det sista ifrån vet jag inte, det hittade du på själv.
 
Vilken konstig inställning att ha när man hänger på ett tävlingsforum?
Det finns ju tävlingsdiscipliner där spö öht inte förekommer. I den här tråden uppfattar jag däremot tydligt inställningen att fälttävlan inte är möjligt att utöva utan spö. Och så är det kanske.
 
Jag reagerade starkt på irländaren (?), där handlade det om rena straffrapp och dessutom mot en bromsande hand.

Missade den publiken buade. Men såg även jag en del spödrivning på transportsträckor. Dock inte så jag reagerade - kraften var ungefär som jag tycker den typiska hopphästen får för att "vakna" inför hinder eller ta i över en vattengrav/längdhinder. Jag kan önska de inte fanns - såklart, men gör mig inte illusionen att det nånsin blir så. Och har mer ont i hjärtat av hackande sporrar och genomfallna kandarstänger.
 
Jag tycker Montgomery rappade upp sin häst fult men satt i relation till nivån på hästen och ryttaren och hur den betett sig tidigare under banan 100 gånger mer befogat än fulrappen Johan Lundin delade ut i Danmark tidigare i somras.

Däremot blir jag personligen mer upprörd över hästarnas välfärd när de tvingas ut på banor det inte är mogna för och ryttare - oftast på lägre nivåer - som inte vet hur man använder vare sig pisk eller sporrar..
 
Sen en helt annan sak jag tänkt på som fälttävlansfolket kanske kan svara på.Tror ni kortare läder i terrängmomentet skulle minska rotationskador hos ryttarna?Tänker att det blir lättare för ryttaren komma ifrån hästen i fallet.I galoppen sker sällan rotationskador.Nu menar jag inte att fälttävlansryttarna ska ha jockeyläder men jag tror kortare läder hjälpt.
 
Sen en helt annan sak jag tänkt på som fälttävlansfolket kanske kan svara på.Tror ni kortare läder i terrängmomentet skulle minska rotationskador hos ryttarna?Tänker att det blir lättare för ryttaren komma ifrån hästen i fallet.I galoppen sker sällan rotationskador.Nu menar jag inte att fälttävlansryttarna ska ha jockeyläder men jag tror kortare läder hjälpt.

Det är redan en anledning till att man har korta läder vad jag fått lära mig iaf. Det finns ju dock en gräns för hur kort man kan rida och ändå behålla så mycket inverkan som man måste ha med de tekniska svårigheterna som banorna idag innehåller.

Om man kan korta mer generellt får någon mer insatt svara på dock :)
 
Sen en helt annan sak jag tänkt på som fälttävlansfolket kanske kan svara på.Tror ni kortare läder i terrängmomentet skulle minska rotationskador hos ryttarna?Tänker att det blir lättare för ryttaren komma ifrån hästen i fallet.I galoppen sker sällan rotationskador.Nu menar jag inte att fälttävlansryttarna ska ha jockeyläder men jag tror kortare läder hjälpt.

Nej. Det finns studier som visar vilken reaktionstid ryttaren har att komma undan rotationsfall. Och att tiden är för kort för att det ska vara möjligt.
För att minska skaderisken vid rotationsfall måste man minska rotationsfallen.

I galoppen finns väl inte hinder som går rotera runt?
 
Nej. Det finns studier som visar vilken reaktionstid ryttaren har att komma undan rotationsfall. Och att tiden är för kort för att det ska vara möjligt.
För att minska skaderisken vid rotationsfall måste man minska rotationsfallen.

I galoppen finns väl inte hinder som går rotera runt?
Går det inte att fastna i häckarna?
 
Nej. Det finns studier som visar vilken reaktionstid ryttaren har att komma undan rotationsfall. Och att tiden är för kort för att det ska vara möjligt.
För att minska skaderisken vid rotationsfall måste man minska rotationsfallen.

I galoppen finns väl inte hinder som går rotera runt?
Jo i galoppen är det en fast del sen ris.Tex i häcklöpen är den fasta delen ca 1m sen 15-20 cm ris.Slår hästen i den fasta delen speciellt i slutet då hästen är trött kan hästen slår runt.Har själv gått omkull med en häst i kurva men tack vare korta läder fastnade jag inte under då jag lättare fick sparkat ur fötterna o gled på nått sätt från hästen.Tänker även att rent allmänt kommer man lättare från hästen vid olika fall när man har kortare läder.Vid min omkullridning var läderna korta men inte "jockeykorta"
 
Går det inte att fastna i häckarna?

Jag vet inte om det är något i häckarna? Men riset kan inte orsaka rotationsfall. Krävs ett solitt fast hinder för det. Där hästen inte får över frambenen/frambenet eller hakar i. Att frambenen inte kan "vecklas ut" och hästen därför roterar runt/över hindret. Man får alltså inte rotationsfall på alla typer av hinder.

Så om det inte finns något i riset som hästens framben kan slå/ta i så de inte kan räta ut dem så orsakar riset inga rotationsfall. Och jag har iaf trott att "lådan" riset är i är låg och därför de inte slår i.
 
Rent rotationsfall har jag inte sett i Sverige men utomlands där hindren är större.Men de slår runt även här på dessa häckar om de slår i rejält.Men sällan hamnar någon del av jockeyn under hästen de rullar oftast från hästen vad jag tror beror på korta läder o farten.Men jag tänker att vid alla fall kan korta läder hjälpa mot att fastna med någon del av kroppen under hästen.
 
Rent rotationsfall har jag inte sett i Sverige men utomlands där hindren är större.Men de slår runt även här på dessa häckar om de slår i rejält.Men sällan hamnar någon del av jockeyn under hästen de rullar oftast från hästen vad jag tror beror på korta läder o farten.Men jag tänker att vid alla fall kan korta läder hjälpa mot att fastna med någon del av kroppen under hästen.

Fast det är skillnad på gå omkull över hinder och rotationsfall. "Vanligt" gå omkull/krascha över hinder tror jag absolut att de korta lädren som gör att jockeyn katapultas iväg hjälper. Men inte just för de regelrätta rotationsfallen. Tyvärr.
 
Jag skulle säga att stiglädrens längd har noll och intet med saken att göra, anledningen till att jockeys inte hamnar under hästen beror på hastigheten.

Man brukar säga att fart dödar - ja, fart dödar hästar men människor (ryttare) dör när det går aningen för långsamt.

Det går inte att komma ifrån att rotationsfallen ökat sen vi fick ett större säkerhetsmedvetande inom sporten - ju försiktigare vi tar oss an hinder, desto större risk är det på just det sättet. Å andra sidan dör färre hästar och jag föredrar nog att ryttarna dör, vi har ju ändå valt att delta.
 
Jag upplever själv om jag sitter i korta läder i mindre sadel kommer jag lättare ifrån hästen än om jag skulle sitta i en dressyrsadel med långa läder.Klart farten hjälpen men ju högre upp på hästen jag sitter ju lättare kan jag själv rulla från hästen samt sparka ur stigbyglarna
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp