Bukefalos 28 år!

Begränsa spörappen?

Jag upplever själv om jag sitter i korta läder i mindre sadel kommer jag lättare ifrån hästen än om jag skulle sitta i en dressyrsadel med långa läder.Klart farten hjälpen men ju högre upp på hästen jag sitter ju lättare kan jag själv rulla från hästen samt sparka ur stigbyglarna

Jo men som sagt det GÅR INTE att jämföra galopp och hinderlöp med fälttävlan! När någonsin är ni nere i 350m tempo för att hoppa igenom en svår och kort kombination? Typ never! Har du verkligen ridit ft som du påstår?
 
Jo men som sagt det GÅR INTE att jämföra galopp och hinderlöp med fälttävlan! När någonsin är ni nere i 350m tempo för att hoppa igenom en svår och kort kombination? Typ never! Har du verkligen ridit ft som du påstår?
Men vad fan!Vill du inte dela olika erfarenheter så man kan lära sig av olika sporter!Ja jag har ridit fälttävlan!Jag har galopperat både långsamt o riktigt fort!Men fortfarande upplever JAG att om jag sitter i korta läder kommer jag lättare ifrån hästen oavsett tempo!Sen har du verkligen hakat upp dig på kombinationer!Terrängen består väl inte bara av kombinationer!Jag diskuterar inte specifika hinder i terränger!Jag vill belysa ett sätt att kunna undvika svåra olyckor för er Fältävlansryttare!
 
Jag har lärt mig av båda grenarna o jag är ödmjuk nog o inse att man kan ta olika delar av olika sporter o använda kunskapen från.Borde någon som rider 3 dicipliner i en o samma gren kanske förstå!
 
Fast @Karoliten du HINNER inte sparka ur stigbyglarna och kasta dig av. Tittade du på bilden jag länkade?

Så de kortare lädren är inte något som gör att rotationsfallen undviks. Tyvärr.
 
Jag såg bilden.Men jag säger inte att man kastar sig av.Det jag menar är att de korta läderna gör ju automatiskt iatt du redan är lite ovan hästen i fallet.Den håller jag med att rena rotationsfall är svåra o undvika i er sport pga farten.Men i andra olycksfall som jag skrev tidigare låt oss säga hästen hakar i trillar åt sidan i fallet även där borde de korta lädren KUNNA undvika skador.Jag säger inte att korta läder är botet mot olika fallolyckor men jag har konstaterat att när jag ser fälttävlan o hinderlöp skadar sig fälttävlansryttaren sig oftare av sin egen häst.Klart farten spelar in men som sagt jag har själv klarat mig bättre i en olycka när jag haft kortare läder.Så jag tänkte det kunde hjälpa er .
 
Två gånger hade jag ex en jäst när han rev fick han bommen mellan frambenen.Inget du som ryttare känner förräns du ligger på marken för det blir tvärstopp!Båda gångerna slog denne häst runt i långsam fart.Båda gångerna rullades jag lyckligtvis ifrån honom.
 
Jag såg bilden.Men jag säger inte att man kastar sig av.Det jag menar är att de korta läderna gör ju automatiskt iatt du redan är lite ovan hästen i fallet.Den håller jag med att rena rotationsfall är svåra o undvika i er sport pga farten.Men i andra olycksfall som jag skrev tidigare låt oss säga hästen hakar i trillar åt sidan i fallet även där borde de korta lädren KUNNA undvika skador.Jag säger inte att korta läder är botet mot olika fallolyckor men jag har konstaterat att när jag ser fälttävlan o hinderlöp skadar sig fälttävlansryttaren sig oftare av sin egen häst.Klart farten spelar in men som sagt jag har själv klarat mig bättre i en olycka när jag haft kortare läder.Så jag tänkte det kunde hjälpa er .

Fast du började prata om rotationsfallen. Och har pratat om att det kan göra att ryttarna undviker allvarliga olyckor. De allvarligaste olyckorna FT har är rotationsfallen. Det är de som dödar.

Sen så med de kortare lädren kommer avfallningsrisken öka. Galoppen har inte de nedhopp FT har tex. Alltför korta läder där och vi kommer få ekipage som faller pga obalans där osv.

OM två hål kortare läder Vore svaret så skulle varenda FT-ryttare ha det. Du kan i te jämföra galopplöp, inte ens hinderlöp, med FT. Det är två helt olika saker med helt olika utföranden och olika risker.
 
Fast du började prata om rotationsfallen. Och har pratat om att det kan göra att ryttarna undviker allvarliga olyckor. De allvarligaste olyckorna FT har är rotationsfallen. Det är de som dödar.

Sen så med de kortare lädren kommer avfallningsrisken öka. Galoppen har inte de nedhopp FT har tex. Alltför korta läder där och vi kommer få ekipage som faller pga obalans där osv.

OM två hål kortare läder Vore svaret så skulle varenda FT-ryttare ha det. Du kan i te jämföra galopplöp, inte ens hinderlöp, med FT. Det är två helt olika saker med helt olika utföranden och olika risker.
Vi tänker olika helt enkelt.Tråkig inställning här .Jag förstår ur resultatmässig vinkel vill ni ha längre läder så ni kan hålla om bättre men jag tror kortare läder hjälpt er i fall.Man kan visst ta olika saker från olika sporter hur tror ni utveckling går framåt.Jag upplever/upplevt båda sporter.Hade varit kul om fler lärt sig mer om hinderlöp också så hade kunskaper ;)utbytas.Ha d gott!Tänker inte lägga mer tid på detta jag ska ut till stallet nu
 
Vi tänker olika helt enkelt.Tråkig inställning här .Jag förstår ur resultatmässig vinkel vill ni ha längre läder så ni kan hålla om bättre men jag tror kortare läder hjälpt er i fall.Man kan visst ta olika saker från olika sporter hur tror ni utveckling går framåt.Jag upplever/upplevt båda sporter.Hade varit kul om fler lärt sig mer om hinderlöp också så hade kunskaper ;)utbytas.Ha d gott!Tänker inte lägga mer tid på detta jag ska ut till stallet nu

Jag vet inte om du inkluderar mig i "ni". Men jag tror ingenting med än att vi har en FT-elit i världen som är angelägna om att maxa chansen för överlevnad, pågående forskning hur man minskar de svåra olyckorna och rotationsfallen och om kortare läder var svaret hade vi sett det redan på nämnda elit.

I övrigt anser jag du jämför äpplen med päron och undrar om du vet och förstår hur rotationsfallen går till och vad man idag vet om dem? Du säger tex att farten dödar. Många rotationsfall sker i låg hastighet, så låg att hästen inte med fart roterar över hindret utan långsammare välter framåt över hindret.

Och nedhopp med kortare läder, hur tänker du ryttaren ska ha en sportkepa att balansera och inte störa hästen?
 
Jag vet inte om du inkluderar mig i "ni". Men jag tror ingenting med än att vi har en FT-elit i världen som är angelägna om att maxa chansen för överlevnad, pågående forskning hur man minskar de svåra olyckorna och rotationsfallen och om kortare läder var svaret hade vi sett det redan på nämnda elit.

I övrigt anser jag du jämför äpplen med päron och undrar om du vet och förstår hur rotationsfallen går till och vad man idag vet om dem? Du säger tex att farten dödar. Många rotationsfall sker i låg hastighet, så låg att hästen inte med fart roterar över hindret utan långsammare välter framåt över hindret.

Och nedhopp med kortare läder, hur tänker du ryttaren ska ha en sportkepa att balansera och inte störa hästen?
Jag vill bara tillägga att jag har sagt att det korta läder hjälper i alla tempo.Aldrig sagt att fart dödar (fast det gör det på sätt o viss ibland med)Du bör nog läsa vad jag skriver.Jag började skriva om rotationsfall men la till att jag menar alla olika typer av fall.Tack o hej!
 
Jag vill bara tillägga att jag har sagt att det korta läder hjälper i alla tempo.Aldrig sagt att fart dödar (fast det gör det på sätt o viss ibland med)Du bör nog läsa vad jag skriver.Jag började skriva om rotationsfall men la till att jag menar alla olika typer av fall.Tack o hej!

Nej du skrev inte det om farten, mitt misstag. Men nu skriver du igen - vid alla typer av fall. Men du svarar tex inte på hur ryttaren ska balansera ett nedhopp med kortare läder? Du kanske får bort en sorts skada från en sorts fall, men ökar antalet ekipage som störtar i nedhopp. Vilket - gissar jag - är en av de mer riskfyllda fallen.

Så ditt förslag känns helt enkelt inte genomtänkt. Det känns som en fråga från början, som du fick svaret nej på, men sen av någon anledning inte riktigt ville acceptera eftersom du anser att din erfarenhet säger att det visst skulle hjälpa. Men du kan inte "backa upp" det.

Jag tycker frågan från början var vettig och bra, om det skulle kunna hjälpa om. Men nu svär du, är mest otrevlig och aggressiv. Vilket är tråkigt.
 
Den här bilden visar ganska tydligt hur liten reaktionstid man har (för liten).
När ryttaren om en tiondels sekund inser att det här går åt helvete, då har de liksom redan gjort det. Så kortare läder kan säkert innebära den extra "tur" man behöver vissa gånger men inte som någon mer generell lösning.

https://thumbs.dreamstime.com/x/eventing-possible-start-rotational-fall-11013682.jpg

Jag är inte makaber, utan jag vet verkligen inte.
Hur kommer hästen på bilden "fortsätta"? Nosen ned i backen med bringan i hindret,
eller nosen in i hindret och landa på rygg? Eller kommer den projektila snett fram ned
i backen?
Vilken obehaglig bild, min respekt/beundran för fälttävlansryttare växer lite till, om DET
DÄR är vad man (medvetet) riskerar. Blä...
 
Vi tänker olika helt enkelt.Tråkig inställning här .Jag förstår ur resultatmässig vinkel vill ni ha längre läder så ni kan hålla om bättre men jag tror kortare läder hjälpt er i fall.Man kan visst ta olika saker från olika sporter hur tror ni utveckling går framåt.Jag upplever/upplevt båda sporter.Hade varit kul om fler lärt sig mer om hinderlöp också så hade kunskaper ;)utbytas.Ha d gott!Tänker inte lägga mer tid på detta jag ska ut till stallet nu
Det är absolut så att man kan ha stort utbyte genom att jämföra olika grenar inom hästsporten och jag är rätt övertygad om att det görs, både på lägre och högre nivå.

Däremot handlar det inte om arrogans när flera av oss tillbakavisar dina idéer utan om att det dels finns forskningsresultat (som @Alexandra_W hänvisar till) och dels våra egna upplevelser som ju har lika om inte större värde i sammanhanget än din eftersom vi utgår från den sport vi diskuterar.

Det är roligt när det kommer synpunkter från andra håll än vanligt här på forumet men du kan ju inte förvänta dig att det du skriver ska tas emot som gospel och inte bli ifrågasatt?

F ö är jag i likhet med Alexandra rätt övertygad om att om problemet så enkelt kunde lösas genom att korta stiglädren så hade det redan gjorts. Worldwide.
 
Jag är inte makaber, utan jag vet verkligen inte.
Hur kommer hästen på bilden "fortsätta"? Nosen ned i backen med bringan i hindret,
eller nosen in i hindret och landa på rygg? Eller kommer den projektila snett fram ned
i backen?
Vilken obehaglig bild, min respekt/beundran för fälttävlansryttare växer lite till, om DET
DÄR är vad man (medvetet) riskerar. Blä...

Den bilden är vidrigt obehaglig ja. Man får ont i magen av att se den. Men visar så himla tydligt att man som ryttare inte märker att det gått åt helvete förrän det är på tok försent.

En studie visade att från det att hästen hakar i tills den landar på marken vid ett rotationsfall så tar det en sekund. Mänsklig reaktionstid är 0.8 sekunder. Dvs man hinner inte reagera, det finns inte ens chans. Utan man hinner kanske tänka "helvete" innan det är över. (Fast jag hoppas man inte hinner tänka det ens...)

Är ju svårt säga säkert hur det fortsätter men risken är ju stor för just ett rotationsfall där hästen slår runt och landar på rygg. Beror på om den hinner fälla ut frambenen innan marken.
 
Senast ändrad:
Den bilden är vidrigt obehaglig ja. Man får ont i magen av att se den. Men visar så himla tydligt att man som ryttare inte märker att det gått åt helvete förrän det är på tok försent.

En studie visade att från det att hästen hakar i tills den landar på marken vid ett rotationsfall så tar det en sekund. Mänsklig reaktionstid är 0.8 sekunder. Dvs man hinner inte reagera, det finns inte ens chans. Utan man hinner kanske tänka "helvete" innan det är över. (Fast jag hoppas man inte hinner tänka det ens...)

Är ju svårt säga säkert hur det fortsätter men risken är ju enorm för just ett rotationsfall där hästen slår runt och landar på rygg.
Jag säger det igen : jag har inte sagt att man hinner kasta sig av men att man sitter ju lite mer ovan när man trilla av.Ovan har jag berättat att jag slagit runt rejält när jag hoppat långsamt o kommit iväg från hästen när jag ridit med något kortare läder.Jag har hoppat nedhopp o jag förstår man inte kan rida i hyperkorta läder men jag behöver inte "långa" läder.Jag har inte sagt att det löser allt.När jag svor till var för att jag försökte ge er en annan synvinkel men det möttes av arrogans!Jag förstår att man måste ha flera parametrar.Sen gäller det väl inte bara eliten ?Sen bara för att det finns en lösning på något är det inte samma sak som ryttare använder det.Har ju funnits tex säkerhetsväst hur länge som helst.Men förr red jag bara med det när jag red terräng men sen jag börjat rida galopphästar använder jag det hela tiden.Med det vill jag säga att bara för att något korta läder skulle hjälpa ärxdrt inte samma sak som att alla vill ha det
 
På 1.5s är ett hopp och eventuella (rotations)fall över och förbi. På den tiden är det mer vanligt än vad man tror att ryttarens airjackets MOT försäljningsargumenten inte löst ut. Men bara för att det ser ut sådär på en ruta i en bildserie innebär det inte att det blir något fall.

Hästars förmåga att få ut landningsställen slutar aldrig att förvåna vilket gör att det sker färre rotationsfall än vad man kanske skulle kunna tro med alla bilder man kan fånga som ser ut som den i den här tråden.

Däremot gällande det här med längden på stigläder så känns väl jockeylängd inte som idealet men det är faktiskt en hel del därute på alla nivåer som skulle behöva korta sina läder några hål för att få en bättre balans.
 
Jag är inte makaber, utan jag vet verkligen inte.
Hur kommer hästen på bilden "fortsätta"? Nosen ned i backen med bringan i hindret,
eller nosen in i hindret och landa på rygg? Eller kommer den projektila snett fram ned
i backen?
Vilken obehaglig bild, min respekt/beundran för fälttävlansryttare växer lite till, om DET
DÄR är vad man (medvetet) riskerar. Blä...
Det där händer i parti och minut och oftast är ryttarna inte ens medvetna om att det hänt förrän man påtalar det efteråt och visar dem bilderna. Summa sumarum i nio fall av tio händer ingenting medan det i tionde fallet blir någon form av fall som inte alls behöver vara särskilt dramtiskt.
 
Det där händer i parti och minut och oftast är ryttarna inte ens medvetna om att det hänt förrän man påtalar det efteråt och visar dem bilderna. Summa sumarum i nio fall av tio händer ingenting medan det i tionde fallet blir någon form av fall som inte alls behöver vara särskilt dramtiskt.
Jaha!! Jag trodde loppet var kört då. Dom kan alltså hinna vika ut frambenen ändå?
Tror jag ska börja snatta erat träningsschema också då, dom måste vara snuskigt
starka/snabba, och inte bara eran efterträningsvård samt avsök.. :D
 
Jaha!! Jag trodde loppet var kört då. Dom kan alltså hinna vika ut frambenen ändå?
Tror jag ska börja snatta erat träningsschema också då, dom måste vara snuskigt
starka/snabba, och inte bara eran efterträningsvård samt avsök.. :D

Den kommer ju få benen över hindret eftersom den inte fastnat "högt upp" på benet. Och de fäller ut kvickt. Så är det vara en bit till marken - vilket man inte ser man kan gissa - så hinner den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp