Begränsa trådlöst nätverk?

snurpe

Trådstartare
Vi har idag köpt hem och installerat ett trådlöst nätverk. Detta sitter med kabel till en "stationär" bärbar dator och har två nya mini-pc som använder detta nätverk. Vi har fått det hela att fungera men har just nu ett öppet nätverk. Jag skulle vilja höja säkerhetsgraden så att inte alla kan komma in på vårt nätverk.

Vart ställer man in detta?

/snurpe

Sv: Begränsa trådlöst nätverk?

Det är la bara sätta lösenord på nätverket så kommer inga andra åt att åka snålskjuts..
Hur man gör detta vet jag dock inte.

hur ska vi kunna tala om för dig hur du skall göra detta då vi inte har en aning om vad du har för switch/router?

det finns många sätt att begränsa på.

att sätta lösenord, spärra antal användare, spärra vissa mac-adresser, tillåta enbart vissa macadresser.

allt detta gör du på den enheten som delar ut ipnummer.. troligtvis en router.

jag skulle själv köra wpa2 kryptering med ett vettigt lösenord.. sedan så kan man även stänga ute alla datorer förutom era egna (mha av att stänga ute alla andra mac-adresser)..

Först tar du reda på vilken ip- adress du har, det kan du göra här: http://www.visaminip.se/
Sedan tar du en nätverkskabel (http://www.scandinavianphoto.se/img/img_large/304400.jpg) och kopplar ihop nätverket med routern, du måste först koppla ur modemet (du sätter sladdenfrån datorn i samma som modemet satt i)
sedan måste du logga in på routern och det gör du genom att: öppna webbläsaren och sedan knappa in hela ip-adressen.
Då bör du komma in, därifrån så finns det antagligen en guide om hur du lösenordsskyddar ditt nätverk

Lycka till // Knugen

Nej nej nej. Även om man förutsätter att AP:n är dum nog att hålla kvar sin automatiska ip när den kopplas in på nytt nätverk får man verkligen hoppas att den inte tillåter inloggningar från den publika sidan.

Den IP du ska gå till med webbläsaren (och det går utmärkt göra det via trådlöst, men lite dumt om du faktiskt ska ändra inställningar för trådlösa så gör det istället från den stationära) är istället den som står om du tar fram kör (i startmenyn, eller win+r) och kör kommandot "cmd /k ipconfig" och letar efter Standard-gateway (troligen 192.168.0.1).

Kör på WPA2-PSK med CCMP (om AP:n tillåter så detaljerade inställningar) och använd ett bra lösenord.

Att stänga av broadcast SSID, bara tillåta specifika MAC-adresser etc skadar inte, men är med dagens säkerhetssystem onödiga och krånglar mest till den vanliga användningen av nätverket om man tillfälligt vill släppa in en annan dator. (Dessutom inget hinder i sig om någon vill in, endast krypteringen/autentiseringen skyddar där.)

Nej nej nej. Även om man förutsätter att AP:n är dum nog att hålla kvar sin automatiska ip när den kopplas in på nytt nätverk får man verkligen hoppas att den inte tillåter inloggningar från den publika sidan.

Den IP du ska gå till med webbläsaren (och det går utmärkt göra det via trådlöst, men lite dumt om du faktiskt ska ändra inställningar för trådlösa så gör det istället från den stationära) är istället den som står om du tar fram kör (i startmenyn, eller win+r) och kör kommandot "cmd /k ipconfig" och letar efter Standard-gateway (troligen 192.168.0.1).

Kör på WPA2-PSK med CCMP (om AP:n tillåter så detaljerade inställningar) och använd ett bra lösenord.

Att stänga av broadcast SSID, bara tillåta specifika MAC-adresser etc skadar inte, men är med dagens säkerhetssystem onödiga och krånglar mest till den vanliga användningen av nätverket om man tillfälligt vill släppa in en annan dator. (Dessutom inget hinder i sig om någon vill in, endast krypteringen/autentiseringen skyddar där.)

Rena grekiskan för fan

Logga in i din router på 192.168.0.1 eller 192.168.1.1
Så här kan inställningarna se ut:
netgearWPA.jpg

1203dlinkWPA-PSK.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 602
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 071
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 336
IT & mobiler Jag behöver lägga över filer från min gamla till min nya dator (en 500 gb antagligen) till min hjälp har jag en ethernet sladd och...
Svar
4
· Visningar
707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka