begreppet kvaliltét

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare melev
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 023
M

melev

När vi pratar om sadlar handlar det ofta om kvalitétssadlar och skräpsadlar, men jag funderar på vad som räknas in i ordet kvalitét ?
Är det utifrån hästen eller ryttarens perspektiv ?
Jag menar alltså:

- Är en dyr lädersadel mer skonsam för hästens rygg än en syntetsadel eller billigare sadel (under förutsättning att sadeln ligger bra och passar ) ?

-eller handlar kvalitétsbegreppet mer om hållbarhet/livslängd, utseende (hållbar färg osv....)

Om jag t.ex har en häst som är 20 år och promenadrider kanske det räcker att köpa en Griffin, Wintec eller någon billigare lädersadel med en kortare livslängd (sadeln behöver inte hålla längre än hästen)
MEN samtidigt är man ju rädd om sin häst även om den är gammal och promenadrids och vill inte köpa en skräpsadel om det begreppet handlar om "skräp mot hästens rygg"

Synpunkter på mina tankar tack :D

Sv: begreppet kvaliltét

kvalite för mig är en välgjord sadel som passar med i slitstarkt materialö sen om det är läder lr syntet skitsamma

Jag ser det såhär:

En kvalitetssadel är gjord av ett märke som har försökt ta fram en bra bom som är stötdämpande, fjädrande och som är skonsam för hästens rygg (om den passar). Det är för mig inte bara hållbarheten som utmärker en kvalitetssadel, även materialet som bommen är gjord av, och hur den är konstruerad och tänkt att fungera.

Jag har ju haft billiga lädersadlar som Globus, och den var helt okej när den fortfarande passade, men om jag fick välja skulle jag hellre köpt en Albion till hästen, men under omständigheterna var det bättre med en Globus. Inte för att Albion var bättre för mig eller skönare, utan för att jag tror att deras bom är betydligt bättre och att det hade varit bättre för hästen i längden. Framförallt vid hoppsadlar hade jag mycket hellre köpt ett kvalitetsmärke än ett billigt märke, då den måste klara av såna påfrestningar som hoppningen innebär.

Sen om sadeln är gjord av läder eller syntet spelar ingen roll för mig, dock tycker jag att lädersadlarna är skönare och man får bättre grepp, och tycker även att det är snyggare.

Jag "köper" att man får det man betalar för kvalitetsmässigt, men frågan är om en promenadhäst i aktningsvärd ålder mår sämre av en sadel som är av billigare kvalite än en sadel av de dyra (bättre) märkena.

När jag åker runt och pratar med ryttare i olika delar av landet verkar det som om många (främst i större städer) är helt fixerade vid sadlar och att det går lite mode i att skrämma folk att billiga sadlar förstör hästarnas ryggar per automatik.

Är det bevisat att hästarnas ryggar mår bättre i de dyra sadlarna ?

Eller är det så att de billiga sadlarna helt enkelt har en sämre livslängd, men duger åt hästen så länge man regelbundet kollar att den ligger ok, är jämn i stoppningen osv ?

Visst blir det billigare för ägaren i längden att satsa på en kvalitétssadel, men hur är det för hästen ur hälsosynpunkt ?

Blir lite bekymrad över att så många hästägare med små plånböcker verkar ha jättedåligt samvete över att köpa en billig sadel.

Själv rider jag i en gammal Stübben med skönhetsfel (repig) och är jättenöjd :D

Kvalitet ligger i utformning, materialval och arbete.

Sadeln ska vara utformad på ett sätt så den fyller sin funktion på ett bra sätt. Det ska inte vara konstiga lösningar för att kunna tillverka den billigare. Man ska välja hållbara typer av hopfästningar.

Materialet ska inte vara det man råkar komma över billigast, utan ett genomtänkt val där det är lämpat för sin funktion.

Arbetet ska utföras väl. Sömmar ska vara symmetriska, inte gå upp direkt osv.

Sadeln ska även vara konstruerad så den går att laga och stoppa om (om det är en stoppad sadel) av en normal sadlemakare utan en massa märkesspecifik utbildning. Är även trevligt om det är ett stabilt företag som fortsätter tillverka sadlar, tyder på att de gör rätt bra grejer som folk fortsätter köpa.

Sedan kan det ju vara så att en billig sadel råkar passa bättre på en viss häst, man ska ju inte köpa en sadel som inte passar bara för att den är dyrare.

Bara några tankar :smirk:
/Ida

Jättebra tankar och jag håller med.

MEN det jag tänker mest på är hästen !!!

Är ett billigt material sämre för hästens hälsa ?

Om sömmarna är osymmetriska.... saknar det betydelse ur hälsosynpunkt för hästens del ?

Om en söm går upp är det jätteirriterande för ägaren, men påverkas hästen negativt ?

Om sadelmakaren får ett slitgöra är det synd om honom, men är det synd om hästen ?

För människan är det nog bättre och billigare i längden med en sadel av god kvalité, men är det bevisat att hästen mår sämre med en billig sadel på ryggen, tro ?

Vart jag vill komma är.....bör folk vara oroliga för att skada hästen bara för att de väljer en billigare sadel ?

Jag tycker synd om alla oroliga hästägare som tror att hästen kommer att gå en tidigare död tillmötes för att den har en billig sadel (lite överdrivet) .

Senast ändrad av en moderator:

melev skrev:
Vart jag vill komma är.....bör folk vara oroliga för att skada hästen bara för att de väljer en billigare sadel ?

.
Nej, inte så länge den passar hästen och är symmetrikt byggd. det är väl det som är de stora problemen med billiga sadlar. Man måste kunna se felen, annars kan de skada hästen. Typ snesydda bossor m.m.

JA det är bevisad! En billig sadel, tex Kingston, så är bommen så klent och dåligt konstruerad, och bossorna så tokigt utformade att den är en ren hälsofara för hästen. :crazy:

Om man ser bort från syntetsadlar, så kan jag upplysa om att enbart lädret på en kvalitetssadel kostar ca 6000kr.... Då säger det sig själv att en sadel som kostar 3000 inte kan vara bra.

Det är ju en anledning till att vissa märken är dyrare än andra - dom brukar massa pengar på att forska och utveckla så bra sadlar som möjligt.

Har man inte råd att köpa en vettig sadel (den behöver ju inte vara ny, finns massa begagnade!) så har man inte råd att ha häst.

Det handlar inte om att ha råd eller ej.
Att man får sämre läder , sömmar osv om man köper en billig sadel är helt självklart, men lider hästen av det ????

Om det stämmer att bommen är klen är det ju en sak som kan skada hästen ........ skadar den för att den är klen.......eller går den sönder och skadar för att den är klen ?

Alltså på vilket sätt skadar den hästen ?

Skadar den om ägaren inte är observant eller är det skadligt från början med en klen bom ?

Mitt mått på billiga sadlar är väl kanske inte så billiga som Kingston utan mer i 5-8 tusenkronorsklassen plus Griffin, Wintec som ligger ännu lägre pga att de är syntetsadlar.

Senast ändrad av en moderator:

Det viktiga för hästen är ju att sadeln passar, och då finns det tillfällen när en billigare sadel kan vara bättre. Hästen lär inte ta någon skada av att en söm ovanpå går upp eller sitter snett, däremot om hela sadeln är sned är det inte lika lyckat. Sedan kan det hända att billigare sadlar har andra typer av hopfästningar, tänker då främst på metallklamrar, som kan trilla ut och skada om man har otur.

En annan sak jag funderade tidigare på att skriva, handlar om passformen. Ska man tycka att en riktigt bra sadel är en sadel som passar på många hästar? Eller ska man tycka att den sadel som sitter smäck på en rygg man haft svårt att hitta sadel till är bättre, även om den inte passar på någon annan häst?

Sedan kan det ju vara så att om sadeln går att stoppa om så kan en sadelmakare få den att passa bättre till en specifik häst, vilket var anledningen till att jag tog med det.

/Ida

Liknande trådar

Utrustning hej! går i tankarna att skaffa en bomlös sadel och för mig är det "helt nytt" så jag har inte så jättestor kunskap om alla märken...
Svar
6
· Visningar
1 754
Senast: bigganl
·
J
Utrustning Är inne på att köpa en syntetsadel med koppjärn till min unghäst, Wintec, Griffin, Knights Lady Hawk eller kanske en Globus. En...
Svar
5
· Visningar
895
Senast: mahlmt
·
Utrustning Hopplöst att hitta sadel pga att min häst tydligen har ett "ovanligt utseende" på rygg o manke... Eftersom jag studerar har jag inte råd... 2
Svar
35
· Visningar
2 302
Senast: Immer
·
Utrustning Det här så här att en kompis har en ny syntet sadel. Innan hade hon en gammal lädersadel som var aldelses för liten, den låg benhårt an...
Svar
10
· Visningar
1 200
Senast: Splittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka