Bukefalos 28 år!

Behandla eller inte? *långt*

hjärter_dam

Trådstartare
Historien är rätt så lång, men jag ska försöka vara så kortfattad som möjligt.

Medryttarpållan har tidigare lidit av svår ishias och rejäla snedheter i bäckenet, vilket ledde till fruktansvärda bråk på träning. De som såg henne ridas på den tiden hade nog kört henne till scan direkt, så som hon höll åpå, bockade, stegrade etc etc, men tack och lov har hon en klok och förståndig ägare, som tillsammans med tränaren, som vi fortfarnade tränar för, kom fram till att hon måste ha ont nån stans, en frisk häst beter sig inte så. Kiropraktorn kom ut och kände igenom hästen, och när han kom till ett visst ställe, så vibrerade hela hästen och håll på att ramla omkull. Efter två behandlingar var hon enligt kiropraktorn helt rak, och helt fri ifrån sin ishias. Hur länge hon gått med det här kan vi bara gissa, men förmodligen i flera år.

Efter att ha blivit friskförklarad sattes hon igång lite försiktigt igen, och har aldrig visat några tecken på att ha ont i ryggen, eller blivit oförklarligt småhalt, som hon tidigare blev ibland.

Ägarens tidsbrist gjorde att hon bara gått väldigt sporadiskt det senaste året, men nu i somras blev jag medryttare på henne. Hon har ett temperament som inte är av denna värld, dessutom är hon duktig på att testa hur mycket som tolereras osv, så i början tog vi det väldigt lugnt, dessutom hade hon ju stått länge. När hon började komma upp i kondition och hade satt lite muskler så åkte vi iväg och tränade, för samma tränare som under "ishiasen" och han trodde knappt att det var samma häst. Nu var hon lugn, inte alls så hetsig som tidigare, gjorde det man bad henne om och kom ner i varv väldigt fort. Dock märkte vi båda två att det fanns en rätt rejäl oliksidighet hos henne, som tyvärr förstärktes av att jag själv är lite sned i mitt bäcken. Jag går regelbundet till kiropraktorn, men jag antar att det sitter muskulärt också, inte bara i skelettet.

Redan från början hade vi problem med öppna för vänster skänkel. Först lotsas hon inte lyssna/förstå vad jag vill, när jag begär lite till så går hon emot skänkeln istället, så att det blir någon slags sluta av det hela i stället. Efter en stunds tragglande (20-25 min i skritt och trav) med uppmjukande och lösgörande övningar så går hon undan för skänkeln, men inte lika bra som för höger. Ibland känns hon väldigt liksidig från början, ibland väldigt bråkig i vänstervarvet. Först misstänkte vi starkt att det var snedhet/spänningar etc som gjorde det svårt för henne, men har man sett den här hästen röra sig, rakt fram, i öppna, sluta, skänkelvikning etc så börjar man faktiskt tvivla. Hon rör sig med lätthet, swung och ett häng i steget som en häst med låsningar/snedheter inte borde göra.

Jag, tränaren och hästägaren har diskuterat detta problem om och om igen, och vi är tämligen (men inte helt, iaf inte jag) säkra på att det som gör det svårt för henne är att hon är spänd mentalt. Ishiasen "försvagade" (hittar inte bättre ord) vänster bak, och nu är hon rädd för att det ska göra ont igen, och att det ska bli bråk, för även om hon är tuff så gillar hon inte att bråka.

Så, ska hon undersökas igen, isf av vem (kiropraktor, et etc)? För unegfär ett halvår sen gick kiropraktorn igenom henne och då var hon helt utan anmärkning sas. Visst har hon blivit bättre ju mer vi har tränat, men hon "slår fortfarande knut på sig själv" när det kommer till den där vänsteröppnan. Vad tror ni?

Hemskt tacksam för svar, ni är duktiga om ni orkat läsa ända hit
 
Sv: Behandla eller inte? *långt*

Har hon haft detta problemet hela tiden sen hon behandlades av kiropraktor eller har det kommit nu? Har det komit nu skulle jag gissa på att det är skevheten i bäckenet som har kommit tillbaka, men inte alls lika mycket som innan. Det kan också va så att hon är stel i muskulaturen i detta benet pga av att hon inte har gått som hon skulle innan. Testa att "stretcha" henne och jämför dom båda sidorna. Har hon svårt att flytta det ena bakbenet in under sej kan du testa att dra benet framåt innåt. Stå tex på höger sida och dra vänster bakben framåt mot dej. Detta var det enda min equiterapeut kunde hitta på min häst som han behandlat för skev korsbensled upprepade gånger. Sist va hon inte skev men hade mycket svårare för att sträcka ena benet in under sej. Naturligtvis kan det va något annat som spökar som du inte kan kolla själv men har dom en sån här stelhet kan man ju alltid försöka stretcha hästen jämnare.
 
Sv: Behandla eller inte? *långt*

Det är väll bra om kiropraktorn får titta på hästen igen. Finns väll ingen nackdel med att låta hästen undersökas igen?
 
Sv: Behandla eller inte? *långt*

Mitt sto är likadan. Hon har inte varit så båkig som din utan jag märkte det på att hon inte fick bakbenen med sig på böjt spår och att hon gick med rumpan till vänster på rakt spår. Vet sa direkt när hon skulle böjas bak att stoet hade en låsning i ryggen, rekomenderade en equiterapeft. e.t hittade snett bäcken som dragit ett tornutskott snett. Efter 2 behandlingar sa et att backenet var rakt igen. Vid ridning kändes stot mycket bättre men gick fortfarande snett bak på rakt spår. Efter samrådan med et kom vi fram till att musklerna var olika starka bak och det gällde att bygga jämna muskler för att bli av med problemet. Av olika anledningar har jag inte hunnit rida jättemycket så helt bra har det inte varit. För 2 veckor sedan var hon sämre igen, gick snett och ville inte böja sig - ringde et. Då var stoet lite snett igen, har blivit behandlad två gånger igen. Andra gången sa et att stoet inte var snett så et ägnade 1½ h åt att massera och köra med ultraljud. Som "glad amatör" masserar och stretchar jag mitt sto och har känt att runt höftbenet har hon ont vid massage, mest på ena sidan - den som varit "högst vid sneheten" i bäckenet. Där sitter ju massor av muskelfästen. Någon olikhet vid stretching har jag inte tänkt på men det låter interssant med "snedstretching" som Orkan beskrev, det låter som om det borde "ta" de muskler mitt sto har ont i. Jag tänker fortsätta massage och stretching några veckor, hjälper det inte blir det vet igen. Fast vet hittade inget vid böjprov (förutom diagonala framknät som vet sa garanterat kommer av snedbelastning pga sneheten) för flera månader sedan och mitt sto har inte belastats hårt sedan dess så jag tror faktiskt inte vet kan göra så mycket mer.
 
Sv: Behandla eller inte? *långt*

Det låter som att du har hittat en bra veterinär iallafall! Jag har aldrig träffat på någon som har rekommenderat e.t.... Fast jag har haft sneda hästar..
 
Sv: Behandla eller inte? *långt*

Orkan skrev:
Det låter som att du har hittat en bra veterinär iallafall! Jag har aldrig träffat på någon som har rekommenderat e.t.... Fast jag har haft sneda hästar..
:bow:
Håller fullt med!
Ingen av hästarna jag har varit inne med har blivit rekomenderade et, trots att många verkligen behövt det!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 398
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 333
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp