Behandling av fotskabb...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jossan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 4 375
J

Jossan

Min ena häst har symtom som liknar fotskabb. Hon är ordentligt mjällig i hela pälsen och manen, och har "mugg" på alla ben, mest bak, där det ser riktigt illa ut (svart, svampigt, svullet, sårigt).
Har fått rådet att skaffa Cebasil, och behandla hela hästen med.
Detta ska enligt flera vara den mest effektiva behandlingen, och dessutom inte lika dyrt som vissa andra.
Ringde 2 veterinärer idag, ingen av dem ville skriva ut Cebasil.
Den ena sa åt mig att köpa en receptfri salva, Tenutex, och smörja karlederna med (resten av kroppen då....?)
Den andra hade någon annan lösning, dock ej Cebasil.

Vad tycker ni jag ska göra?

Någon som känner till nån vet. som skulle kunna tänkas skriva ut Cebasil åt mig, eller någon annan EFFEKTIV behandling, som tar hela kroppen.
Jag finns i Linköping, Östergötland.

MVH/

Josefine

Sv: Behandling av fotskabb...

Receptfritt anses nog Frontline vara bäst mot fotskabb men för dyrt att ta på hela kroppen. Fotskabb går inte på hela kroppen så jag förstår att vet inte vill skriva ut Sebacil på din beskrivning, kanske inte skulle skada med en diagnos.
PL

Switch-pour on fungerar också mot fotskabben,finns att köpa i ridsportbutiker.

För att fastställa om det verkligen är fotskabb måste du göra ett skrapprov. Du ska inte använda Sebacil hur som helst. Det finns ju en anledning till att veterinärerna råder dig att starta mjukt istället för att ta till stor släggan på en gång. Det finns många bra receptfria saker att tillgå före Sebacilet. Men du ska ju först VETA om det verkligen är fotskabb eller annat. Sebacil är ju ett nervgift i grund och botten, och även om det inte rapporterasts så många fall av biverkningar ska det användas med försiktighet.

Jag förstår er, jag var (och är) lika kritisk till att kleta in min häst med en massa gifter som ni själva säger.
Det är bara det att jag pratat med många som har egna erfarenheter av fotskabb, och de har rådit mig till den behandlingen. Dessutom har jag själv läst mig till en del, bla på Tinkersällskapets hemsida, en jättebra och informativ artikel.
Jag menat alltså självklart inte att behandla ALLS mot fotskabb, om det nu inte är det.
Hade bara tänkt mig att få lite mer info från veterinärerna, inte bara frågan om hästen i fråga har mycket hovskägg, och nehej, det har hon inte, då är det nog inte fotskabb alls...
Jag struntar i VAD jag behandlar med, bara hon blir bra, dvs pälsen blir blank och fin och omjällig och karlederna läker.

MVH/

Josefine

Fot/hovskabb går på hela kroppen på flertalet hästar..Det kan sätta sig på benen, man, svans, bringa, huvud och rygg samt under magen och runt skap.

Vi är flera bara runt om kring hos mig som har har/haft hästar med detta så att säga att det inte sätter sig på hela kroppen är rent nonsens. En häst "utomsocknes" fick t.o.m. tas bort p.g.a av följderna efter att gått med detta i år utan att bli behandlad, den hästen var helt söndertrasad enl. hörsägen som såg henne. Denna häst smittade i sin tur ner andra hästar i min bekantskapskrets och detta tack vare att det finns för lite kunskap om att detta faktiskt har kommit tillbaks i lavinfart bland våra hästar.

När det sedan gäller diagnos så är det inte 100% säkert att det visar på skabb, vilket är olyckligt när alla andra symtom visar på detta och man kanske inte får hjälp bara för att det inte fanns att finna i ett prov. Prov i all ära men om alla människor med skabbhästar skulle låta bli att behandla för att provsvaret är negativt när hela hästen skriker av symtom så skulle det vara än mer utbrett än vad de redan är.

De personer med bl.a. Thinkerhästar sitter inne med STOR kunskap om detta i samarbete med veterinär/er, kolla gärna in på deras hemsida om det inte redan är gjorts för uppdateringar som hela tiden trillar in.

MVH/

Peter, varför tror du jag ringde till vet. om inte för att få en diagnos?
Fotskabb kan visst sätta sig på hela kroppen, lössen kan vandra uppåt. Därav anledningen till att vissa behandlar med Switch utmed hela hästen.

MVH/

Josefine

TACK, Sissu!

Varma hälsningar/

Josefine

Fel av mig skabbdjuren (inga löss) vandrar över hela kroppen men "bosätter" sig huvudsakligen där det finns hovskägg od eftersom de behöver den miljön.
Jag uppfattade det som att du ville ha Sebacil utskrivet per telefon dvs utan diagnos.
Ivomec kan fungera men det finns blandade meningar hur effektivt det är.
PL

det där med CB prov kan vara lurigt..vet omett fall där det inetsyntes något alls,men nog fanns de små rackarna där ändå..Till fårgaren så rådre jag dig att kontakktaSVA.
Det har förekommit mycket knpeig information av "kris och panik"art där dte bla rekommenderats total karantän av stallar,anmälan till smittskyddsenhet,massiva doser avd et ena od et andra påalla hästar osv..natulrigtvis var inget va dte här nödvändigt...

Dock skal man ta symptomen påallvar,mend te finsn idag scheman man kan gå efter som är kollade av parasitologen på SVA så de funkar,och man kan hålla sig på rätt moderata doser av tex Frontline eller switch..och så håller man ögonen öppna för all åverkan på päls på föttermkliande,hur vädret är osv....

De är svåra att bli av med,men går tat hålla på en för hästan komfortabel nivå...

Vi är nog rätt många som behandlar det framgångsrikt

THina

Funkar switch?
Min sköthäst har antagligen fotskabb, det är inte uppkollat, men han har "mugg/rasp" och det kliar på benen på honom. Vi tvättar med en tjärtvål och han blir bättre. Han kliar även svansen och på nacken.
Han har ju switch på sommaren (Från öron till svans). Ska man sätta det på benen för att det ska hjälpa?

Jag hade vet. ute nu på fm, och hon sa förljande:
För att få bort den akuta klådan fick jag kortison, men varken vet. eller jag lyckades få i henne sprutan, så hon fick vara utan (om jag inte försöker igen imorrn). Detta gjorde inte så mycket, stressen hon upplever när man försöker spruta henne kanske är lika jobbig som klådan den skulle förhindra.
Sedan skulle jag, om jag ville, shamponera benen med klorhexidin, virkon eller dylikt.
Vidare fick jag antibiotika, Tribrissen (pasta), för att hon var så svullen i bakbenen. Under tiden jag ger penicillinet, dvs 6 dagar, fick jag gärna ge filmjölk för magen.
Sen ska jag behandla henne med Switch, för att få bort vad det nu är som kliar. Hon hittade inga löss eller annan ohyra, men det betyder ju inte att de inte finns.
Karlederna ska jag smörja med en salva, Celeston valerat, och försöka hålla så rena och torra som möjligt.

Istället för Switchen hade jag lika gärna kunnat använda Cebasil, men vet. tyckte jag skulle försöka med Switch först, eftersom det är smidigare (speciellt nu när det börjar bli kallt).

MVH/

Josefine

Fotskabben syns inte för ögat..

Skönt att du hittade ngn. som ville hjälpa dig på vägen.. Hoppas det blir tillfälligt bra nu så hon år må bra igen.

Svullna ben är inte alls ovanligt i detta sammanhang.

Lycka till..

MVH/

Sissu, lite snabbt innan jag åker till stallet:
Ska, jag ta switchen i en sträng utmed hästen eller som någon skrev, utspätt i en sprayflaska och spraya överallt?

MVH/

Jossan

Det låter vettigt men be vet att få kortison i tablettform tex opticorten.
Om du använder switch på kroppen o frontline på karlederna får du troligen en säkrare effekt.
PL

Ok, inte switch på benen?
Vet. sa att jag skulle ta där också, men det är bättre med frontline? Pris....?
(Det blir ingen billig historia det här, märker jag.... :( )

Nu har du säkert redan åkt.. Klockorna stämmer ju inte här längre så man har ju noll koll.

Gör som Peter säger och som vi även diskuterade tidigare i veckan för bästa resultat utan Sebacil..En sträng Switch från öra till svansrot och det skadar inte med en sträng från halsgrop till juver också, å så Frontline på alla fyra. Se till att det verkligen kryper in ordentligt, men det ska nog inte bli några problem eftersom du har en "hårlös" häst.

MVH

En fördel med frontline är att det lagras i talgkörtlarna i hårsäckarna o det är just kvalstren i hårsäckarna som är svåra att komma åt.
PL

Prova ringa närmaste atg-klinik. Där är de oftast förstående o skriver ut om de anser befogat..

Ser nu att du fått hjälp.. skönt

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 160
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej.. min foderhäst fick för ett par månader sen problem med sitt bakben, det började med mugg och när vi fått bort det mesta så blev... 2
Svar
26
· Visningar
3 525
Senast: Babybluiee
·
Hästvård Vi har vi ett par tillfällen haft problem med hovskabb på vår ena ardenner. Vi har prövat det mesta i preparatväg och endast träffat på...
Svar
17
· Visningar
2 677
Senast: Pudlan
·
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband

Hästrelaterat

Tillbaka