behandlingsmetoder vid skador

Takire

Trådstartare
Jag har nyss läst en sammanställning av en undersökning som en shetland sheepdog-uppfödare gjort angående skadan slipped tendon i rasen. 57 personer har svarat på enkäten.

Det är tydligt att det finns olika metoder och att det kan gå såväl bra som dåligt med dessa.

Några av hundarna hade inte opererats alls, varav någon var fullt frisk(!) redan efter fem månader, medan en annan efter ett helt år fortfarande visade symtom.

Någon som opererats fick inte gå i djup(?) snö eller på risig mark sedan operationen. Ytterligare andra, både opererade och icke opererade, tävlas aktivt i agility sedan skadan läkt ut. En hund avlivades då den fick allvarliga problem på grund av att benet var gipsat för rakt och för hårt för länge. (Gipset byttes ofta!)

Min hund är opererad flera gånger och det kan inte göras ogjort, men jag undrar hur sjutton ska man veta vad som är rätt när man står där?

korsbandsskada? operation eller inte? (Är bekant med en matte till en jack russel-terrier som ska opereras i nästa vecka). @russinbulle rVisst hade du erfarenhet av lyckad behandling utan operation (av mindre hund)?

patella luxation? Går det att komma tillrätta med utan operation? Finns det olika metoder? Jag läste att flera här haft dåliga erfarenheter av patellaoperation.

Jag blir så förtvivlad när jag läser om de som tvingats avliva hunden efter misslyckad behandling :(:cry: Just slipped tendon är ändå något som hunden nog oftast kan leva med även om det inte läker helt. Men har man varit inne och grejat och sytt först kanske risken är större att det bara inte går sedan...
 
Jag har en släkting vars flatt hade patella – den hunden opererades 2 gånger. Tyvärr blev det inget bra, och unghunden fick tyvärr avlivas :cry:

Jag håller tummarna för att allt ordnar sig för din fina vovve :heart
 
Min förra hund fick slipped tendon när hon var två, (ingen ras där tillståndet är vanligt, veterinären trodde på yttre våld som orsak). Det tog två veckor innan hon diagnosticerades, eftersom senan halkade rätt, och hon var symptomfri vid de två första veterinärbesöken.

Hon opererades, och fick kallbrand för att gipset skavde, så sedan fick hon klara sig utan gips. Sprang på tre ben i fyra månader, och det gick så ansträngningsfritt att jag trodde att hon aldrig skulle använda sitt bakben igen. Men så satte hon ned det, och sedan var hon hältfri och besvärsfri resten av livet. Ingen sjukgymnastik eller terapi. Och hon tog sig fram överallt i högsta hastighet till sista dagen i livet.

Vill lägga till att min hund inte hade kunnat leva ett vettigt liv utan operation, för hon fick mycket ont när senan halkade ur läge. Lycka till med din hund!
 
Senast ändrad:
Vill lägga till att min hund inte hade kunnat leva ett vettigt liv utan operation, för hon fick mycket ont när senan halkade ur läge.

Jo, så kan det förstås vara, det beror nog på. Menar såklart inte att man ska strunta i att hunden har ont. Härligt att det gick så bra till slut! :heart
 
Jag har en släkting vars flatt hade patella – den hunden opererades 2 gånger. Tyvärr blev det inget bra, och unghunden fick tyvärr avlivas :cry:

Jag håller tummarna för att allt ordnar sig för din fina vovve :heart

Det var nog den hunden jag tänkte på då. Känner igen att det handlade om en flatte.

Tack :heart
 
@russinbulle[/USER] rVisst hade du erfarenhet av lyckad behandling utan operation (av mindre hund)?

patella luxation? Går det att komma tillrätta med utan operation? Finns det olika metoder? Jag läste att flera här haft dåliga erfarenheter av patellaoperation.

Vet om flera (eller några stycken i alla fall) där dom opererat ena korsbandet och sen när det andra gått av låtit bli operera och det har inte blivit någon skillnad i slutänden !
 

Liknande trådar

K
Hundhälsa Jag läste precis dom nya villkoren som gäller i agrias försäkringar from den 1 april 2009. Ett utav dom nya villkoren är detta...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Kreditkort
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp