Bukefalos 28 år!

Behöver AKUT hjälp,hur skulle ni göra? *bild*

Fibusen

Trådstartare
Var in och drog ut en tand på våran hund i Tisdags,i går var han torr och varm på nosen,brukar ha normaltemp på 38,4,har nu 38,8.

Hade blödigt i natt lite gran,i morse så dregglade han,vilket han INTE brukar göra,kollade i munnen,och det STANK! Ringde veterinären direkt,men eftersom dom bara ha jour på helgen så var dom inte så jättesugna på att ta emot oss,men jag skulle återkomma nu vid tre igen.

Hur skulle ni göra,skulle ni avvakta,eller åka ca 3 timmar för att åka in till strömsholm? I fall jag inte får komma in på djursjukhuset här alltså? Har ca 45min - en timme till sjukhuset jag ringde till.

Jag känner att jag så klart vill kolla upp det,tycker inte att det ska stinka nästan ruttet ur munnen,samt att han verkar lite trött,och med torr nos,men samtidigt så kanske det är lite väl att åka in till strömsholm för "bara" detta,fast som så klart KAN bli värre. han ligger en meter bort och sover med munnen lite öppen,stinker enda hit.

Någon här som kan säga vad ni skulle ha gjort om skadan ser ut så här,och kanske någon som dragit ut en tand,och vet hur det "ska" se ut?

kan tillägga att vi fick lov att dra en tand till,men där det det inte alls lika "slemmigt" och mörkt ut,där är det torrt,fint och rosa.

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/009-3.jpg?t=1299937737

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/011.jpg?t=1299937782
 
Sv: Behöver AKUT hjälp,hur skulle ni göra? *bild*

Kan tillägga att vi vet att han har dåliga tänder,som vi naturligtvis håller på att kämpa med för att få dom att klara sig så länge det bara går. Tyvär så har han jättekänslig mage,vilket veterinären tror att pga det så har han dåliga tänder.
 
Sv: Behöver AKUT hjälp,hur skulle ni göra? *bild*

Eftersom det luktar illa så bör nog hålet där tanden suttit rengöras ordentligt. Har han överlag dåliga tänder så har han ju en del bakterier i munnen. Det låter som om det har blivit en infektion. Min lillasyster fick för övrigt en infektion i hålet där tanden suttit efter att hon dragit ut en visdomstand.
 
Sv: Behöver AKUT hjälp,hur skulle ni göra? *bild*

Fick inte komma in...... Vi skulle avvakta,pga av när jag tempade i samtalet så var det 38,1,jag var inte välkommen förrens 39 grader eller mer,fick iallafall en tid på Måndag,i fall det inte blir värre,då åker jag in direkt. Lukten tyder ju på att något är fel. Dom hade ju borrat ur det sista,så det kan ju lika gärna sitta kvar nån bit också.
 
Sv: Behöver AKUT hjälp,hur skulle ni göra? *bild*

Fick du ingen antibiotika ? Med så kraftigt infekterade tänder så ska han ha det (anser nu jag ) Mina gamla vovvar som jag rensat tänderna på har alltid fått detta även innan vi har tagit tänder och tandsten på dom ,
Men kanon att du ska in med honom igen :)

Jag har två 13 åringar som jag dragit hörtänder på och det blir grymma hål efter dom :crazy:

Men fortsätt att ta tempen och stiger den så in med honom .

Lycka Till Tesora
 
Sv: Behöver AKUT hjälp,hur skulle ni göra? *bild*

Nej,hon jag pratade sa samma sak,Fick ni ingen antibiotika?! Men nej,vi fick Rimadyl bara..

Nu är det inte huggtanden vi tagit ens,utan den har vi tagit för ca 3 år sen,är en liten framtand vi tagit,och hålet har blivit större,så ja,hålet är stort för en liten tand... :crazy: Känns som om det blir större och större,även fast jag påpekade detta fick jag inte åka in i dag.

Tandsten hade han knappt någon alls nu,fattar inte hur tänderna kan fortsätta "rasa samman"...
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver AKUT hjälp,hur skulle ni göra? *bild*

SHit pomfritt!! Jag trodde det var hörntands hål !!! När jag dragit framtänder på mina gammeltjejer under alla år med hundar så har det aldrig sett ut så??
Har du pratat med den vet som drog ut tänderna ? Tänkte om h*n kunde ringa in ett recept på medecin i alla fall ?

Usch stor kram till vovven
Tesora
 
Sv: Behöver AKUT hjälp,hur skulle ni göra? *bild*

Det är därför jag är så orolig... :cry:

Jag fick bara prata med en veterinär assistent,men när jag förklarade hur stort det verkligen var så gick hon och hörde med veterinären,men han sa också att jag kunde avvakta så länge han inte får feber (39+),men jag vet inte om dom verkligen förstår hur stort det har blivit,och hur stort kommer det inte vara på måndag liksom....

Nej,dom ville inte skriva ut något utan att ha sett det,jag frågade om jag kunde ge han lite mer rimadyl då,då han går på lite underdos såg jag,men det tyckte hon inte heller...
 
Sv: Behöver AKUT hjälp,hur skulle ni göra? *bild*

Ring igen! Stå på dig. Kanske du kan fråga om du åtminstone kan få mejla bilden du lade ut här?

Jag tror att många hundägare överdriver och att de tyvärr är vana vid det. När min förra hund fick fel ordination på sin epilepsimedicin och blev som sederad :crazy: och jag ringde och ville in så fick jag svaret att "det är vanligt att de är lite vingliga i början, men det går över". Jag stod på mig och sa att jag åker och sätter mig på akutmottagningen så att de åtminstone får titta på hunden eftersom jag ville sätta ut medicinen. När de fick syn på hunden så blev de faktiskt förfärade över att först ha bett mig avvakta.

Lita på din magkänsla!
 
Sv: Behöver AKUT hjälp,hur skulle ni göra? *bild*

Hade jag varit du hade jag åkt in med det där, de kan inte precis neka dig.
Jag hade en hund som jag drog ut de undre framtänderna på och det såg baske mig inte ut så, inte i närheten och den hunden hade också en ganska irriterad munhåla. Spruta i väteperoxid i hålet om ni har hemma, det dödar bakterier på ett skonsamt sätt.
 
Sv: Behöver AKUT hjälp,hur skulle ni göra? *bild*

Det där var kanske inte så snyggt. Så särskilt inflekterat ser det inte ut och jag tror inte att du behöver åka in akut under helgen. Det blir alltid en inflammation som kan lukta lite illa och så länge hunden äter/dricker och är feberfri kan du avvakta. Fortsätt med Rimadyl och skölj munhåklan med klorhexidin (outstanding i munhålor, inget väteperoxid!)

Däremot bör du åka till en veterinär med erfarenhet och tandröntgen i början på nästa vecka för att kolla hur käkbenet ser ut och om det ev finns några rotrester kvar. På bilden ser det ut som om roten på intilliggande 102 är blottad och där borde man ha sytt igen hålet (använt en annan teknik). Det kanske inte var ett alternativ om tanden var rutten. Tänderna ser inte särkilt eländiga ut (men på röntgen kan de ju vara hemska ändå förstås), vad är problemet?

Apropå att han inte har mycket tandsten - det är inte tandstenen utan de mjuka bakterieplacken som kan "äta" sig ner i tandköttsfickan och ge upphov till parodontit och tandlossning. För att förhindra detta bör ni borsta tänderna varje dag, det fungerar i de allra flesta fall utmärkt.
 
Sv: Behöver AKUT hjälp,hur skulle ni göra? *bild*

Det där var kanske inte så snyggt. Så särskilt inflekterat ser det inte ut och jag tror inte att du behöver åka in akut under helgen. Det blir alltid en inflammation som kan lukta lite illa och så länge hunden äter/dricker och är feberfri kan du avvakta. Fortsätt med Rimadyl och skölj munhåklan med klorhexidin (outstanding i munhålor, inget väteperoxid!)

För att? Jag har efter flera veterinärenrs inrådan använt väteperoxid för att behandla inflammationer i munnen (bla tandköttet på min förra whwt) och det gav alltid ett fint resultat.
 
Sv: Behöver AKUT hjälp,hur skulle ni göra? *bild*

För att? Jag har efter flera veterinärenrs inrådan använt väteperoxid för att behandla inflammationer i munnen (bla tandköttet på min förra whwt) och det gav alltid ett fint resultat.

Lite förlegat. Klorhexidin är betydligt bättre och mer skonsamt mot vävnaderna. Här handlar det dessutom om läkning efter en tandextraktion där man helt normalt får en igenfyllning med granulationsvävnad av hålet.
 
Sv: Behöver AKUT hjälp,hur skulle ni göra? *bild*

Han har sköra tänder,så dom är väldigt väldigt nerslipade,vilket du kan se på den nedre huggtanden under hålet,den är alldeles platt (han fick bo i ett garage som unghund,och bet på betonggolvet/väggarna för att försöka få i sig något att äta),och pga att dom är så nerslipade,så är dom så känlsliga,och tar mycket stryk pga den känsliga magen...Han rötgades,och det finns inget hål i nån tand nu.

Anlednigen att vi drog ut den första tanden (huggtanden) för ca 3-4 år sen beror på olycka,varpå vi tror att även denna tand vi drog nu beror på den olyckan,eftersom den är intilliggande,men det har inte synts något på det förens bara för några veckor sen,då den började bli missfärgad,vid närmare koll ser vi att hela baksidan "rammlat av",och bokar en tid och fick alltså komma in i tisdags.

Anledningen till att det vart en till tand dragen beror på att han hade en jättedjup ficka i tandköttet,antagligen pga en trä/ben flisa som han tuggat in,och som skapat problem,inget som vi har sett,då det gällde tanden i överkäken,längst in. Det har inte luktat speciellt illa heller,bara nån gång har man kännt att det luktat (morgonandredräkt), och veterinären sa att det hade inte luktat förrens dom tog den tanden,och "öppnade" fickan,då hade det luktat rutten i hela rummet nästan! :crazy:

Han har ju luktat illa enda sen vi kom hem i tisdags,och man har ju trott att det berodde på den gamla fickan,men i dag kikade jag igenom ordentligt,och såg att den tanden vi tog pga fickan,där har det läkt JÄTTE fint,är rosa och torrt där.

Därför så måste något ha hänt med såret fram i munnen,då det blivit minst dubbelt så stort,och ser ut att vara lite gojs i det..

Borstar tänderna gör vi redan för fullt för att rädda det som finns kvar.

Glömde; Ja,tandhalsen är helt blottad på tanden brevid!

Typiskt att inte försäkringen tar tänder,känner på mig att det kommer sluta på en rejäl summa innan allt detta är klart...
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver AKUT hjälp,hur skulle ni göra? *bild*

Väteperoxid har vi hemma,men har inte vågat använda det,det svider ju till som F*N när man har på det,lär ju ila enda upp i hjärnan om man har det i det där jättehålet.
 
Sv: Behöver AKUT hjälp,hur skulle ni göra? *bild*

Huggtanden i underkäken, 404:an, är visserligen sliten, men en sådan skada fylls snabbt med sekundärt dentin (brunt) och brukar inte ge upphov till problem. Dock är det lämpligt att röntga tänder med sådana aberationer på årsbasis eftersom det kan tränga ner bakterier som ger upphov till en pulpit/pulpadöd. Hål brukar det inte bli.

Djupa tandfickor beror uteslutande på att bakterier "ätit" sig ner i fickan och förstört det täta sambandet där tandköttet normalt sluter dikt an tanden. Då kommer bakterier ner i perspalten runt tanden och orsakar en parodontit. Några träflisor har jag varken hört talas om eller sett, låter mycket märkligt?

jag hoppas att ni har fått hjälp av veterinär att åtgärda den där kratern. Skulle tro att man lika gärna kan plocka ut 102 direkt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund In med dagsfärska bilder på era hundar! Ohh so smart Akilles...
Svar
2
· Visningar
1 031
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Gammlingen har alltid haft känslig mage så länge jag har haft honom,tror att det beror på hans uppväxt,när jag tog över han (när han var...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: Fibusen
·
Utrustning Verkar som om många haft stubben och hubertus på sina araber,är det något som ligger bra? Zaldi sadlarna,är det bara att glömma...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: Ramba
·
Övr. Hund I dag tog jag några nya bilder på vovven,varsågod och njuuuut! :d...
2
Svar
30
· Visningar
1 929
Senast: Amanda_Bisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp