Bukefalos 28 år!

Behöver er hjälp

HannaPP

Trådstartare
Hej! Jag har en halvblods vallack på 19 år, han har förr i tiden varit hopphäst och gått medelsvår. Jag köpte honom för 4 år sedan då hade han nyligen blivit "frisk" från hasledsinflamation båda bak. Något som varit svårbehandlat.
Han har under dom här åren jag haft honom varit ok, lite knackig ibland och lite halt på ett bakben som kom på höstarna dom 2 första åren men gick över.

Han är väldigt pigg och glad när man rider, ska säga att han rids i princip från i höstas nästan bara ut i skogen. Ej i paddock.

Hela denna vintern har han varit svullen i sitt enda vita bakben nattetid då han står inne. Från början var han svullen runt kotan men sedan kanske februari är han mkt svullen från hasen och ner till hoven och även svullen på dom andra 3 benen men där mycket mindre och bara på "skenbenet" Han hade mugg på det vita i höstas men det fick jag ordning på efter några månader.

Svullnaden på dom andra 3 benen går ner när han rör på sig och det vita benet minskar i svullnad men inte helt och mest bara när han rids. Det hjälper inte heller att linda honom, inget ben blir bättre.

Vad tror ni det beror på? Visst dålig blodcirkulation ,
men varför? och varför svullnar han så mkt i det vita benet? Tror ni det kan vara så att det är en signal om att kroppen börjar sakta bli sämre(gammal), tänker på organ och sånt.

Jag har pratat med veterinär men dom säger att så länge han inte är halt så behöver jag inte oroa mig men hmm.

Han har gått ute nattetid i några dagar och men i natt stod dom inne för vi tog maskprov på alla hästar och i morse var det vita benet dubbelt så stort.

Erfarenheter? :confused:

Mvh Hanna
 
Sv: Behöver er hjälp

Jag hade hand om en häst som hade problem med mugg på sitt vita bakben. Det var väldigt svullet varje dag (gick ner när man red) även fast vi efter mycket om och men fick bort muggen synligt, benet var fint på utsidan så var det fortfarande svullet. Vi hade ute vet och efter lång tid blev det bättre hade penicillin salvor och en annan salva som jag inte minns namnet på. Kanske att det är något sådant din häst har?

Spånar lite bara
 
Sv: Behöver er hjälp

Är det helt säkert att all mugg är borta? Det kan ju ha olika former menar jag behöver inte vara krustor
Annars tycker jag det låter som någon slags ödem som blivit kroniskt om hästen har haft lymfangit.
 
Sv: Behöver er hjälp

Ja muggen är borta sedan länge, jag funderar också på om det är något kroniskt tex lymfangit men vad gör man då?

Jag hade veterinär som tittade på muggen, smörjade med pencillin salva osv. Han var inte kraftigt angripen men ändå.
 
Sv: Behöver er hjälp

blev hästen tjock i benet innan muggen eller blev det så efteråt?När hästen blev så svullen ända upp till hasen, behandlades det då? Penecillin+ antiinflammatoriskt?
 
Sv: Behöver er hjälp

Måste göra klart för er att han svullnade ändå upp till hasen efter muggen försvunnit i januari någon gång. Jag tror inte det har med muggen att göra.
 
Sv: Behöver er hjälp

Min förrahäst som var ett svenskthalvblod på 22år. (19år då jag fick henne.)
Hon var en hopphäst hade även hon tidigare gått medelnivå hoppning.
Hon fick svullna ben under natten, men släppte så fort hon fick komma ut i hagen och röra sig.
Pratade med veterinär som sa att det är inte så ovanligt att gamla hopphästar kan bli svullna i benen och det var inget farligt.

Vad det beträffar det vita benet har jag ingen anning. :confused:
 
Sv: Behöver er hjälp

antagligen har din häst fått ödem av att inte lymfangiten behandlats i tid... ta ut en annan veterinär, kanske är det inte försent att behandla med antibiotika
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 442
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 230
Senast: Robina
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 904
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 773
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp