Behöver hjälp att brainstorma fram ett företagsnamn!

Johanna_B

Trådstartare
Ja, som rubriken säger: jag behöver hjälp att komma vidare i tankedjungeln kring företagsnamn!
Dessvärre är jag inte av den kreativa typen och hoppas därför att jag kanske kan få lite input från lite kreativa själar här inne :)

Så, mitt företag då. Jag är utbildad hundmassör och utbildar mig även till sjukgymnast på humansidan för nuvarande och har som förhoppning att kanske kunna komma in inom veterinärmedicin och rehab i slutändan (men först och främst är det ju humansidan som gäller). Dock kommer det ta ett par år innan jag är färdig där. Inom kort kommer jag även att vara certifierad massör på humansidan.
Min förhoppning är nu att jag ska kunna ha ett företag som innefattar allt detta, dvs både djur (är inte säkert att det bara kommer vara hund, utan har planer på att dels gå hästmassage och dels vidareutveckla hundutbildningen) och människor.

Nyckelord jag tänker mig är hälsa, styrka, välmående, energi, alltså ord som förmedlar en hälsosam känsla, men som inte berättar för mycket om vad företaget är. Jag har även varit inne på Wellness, sanitas fortis, health och liknande...Har även blandat in mitt förnamn (Johanna) och Nordic/Scandinavian/Swedish.
Att föredra är att namnet inte är typiskt svenskt, då jag skulle vilja kunna använda det internationellt i framtiden.
Helst vill jag ju såklart ha något som står ut i mängden, det får gärna vara ett "hittepå-ord", där man kanske lekt med lite ord om ni förstår vad jag menar? :) Framöver kommer ju förhoppningsvis ordet i sig att få en laddning genom företaget, så att alla inte klockrent förstår vad ordet betyder till en början spelar kanske inte en så stor roll, huvudsaken är att det förmedlar en positiv känsla.

Ja, jag vet att detta är jätterörigt och det är minst lika rörigt i mitt huvud och jag känner helt enkelt att jag har kört fast och behöver hjälp att komma på rätt spår om inte annat.

Så snälla, har ni lite input att ge mig - säg till! :)
 
Sv: Behöver hjälp att brainstorma fram ett företagsnamn!

Är det ingen som vågar sig in i brainstorming-djungeln med mig?:p
 
Sv: Behöver hjälp att brainstorma fram ett företagsnamn!

Jag föredrar om företag som arbetar med sig själva som instrument (hovslagare, veterinärer som inte är anslutna till klinik, tandläkare etc) har ett så torrt och konkret namn som möjligt. Då känns det för mig mera seriöst än när företag heter bla bla Health center eller kristallen Wellness eller något sådant. Jag vill att det ska heta Johanna_Bs sjukgymnastik eller liknande. Konkret och tydligt, to the point för att använda ett engelskt uttryck. Så trist är jag.
 
Sv: Behöver hjälp att brainstorma fram ett företagsnamn!

Jag föredrar om företag som arbetar med sig själva som instrument (hovslagare, veterinärer som inte är anslutna till klinik, tandläkare etc) har ett så torrt och konkret namn som möjligt. Då känns det för mig mera seriöst än när företag heter bla bla Health center eller kristallen Wellness eller något sådant. Jag vill att det ska heta Johanna_Bs sjukgymnastik eller liknande. Konkret och tydligt, to the point för att använda ett engelskt uttryck. Så trist är jag.

Ja men jag håller med.

TS: Jag har haft tjänsteföretag och när jag startade det hittade jag på ett lagom hippt namn och använde det under alla år. MEN skulle jag starta åter nu skulle jag ge företaget mitt namn, eftersom jag insåg så småningom att det var jag själv som var "varumärket".

Så jag tycker att du ska kalla det för typ Johanna Svensson Massage (nu tog jag Svensson ur luften :) ). Eller på sin höjd JS Massage. Ser proffsigare ut så :)
 
Sv: Behöver hjälp att brainstorma fram ett företagsnamn!

Det där får du ta med folket på Kolla Om Namnet Redan Finns-avdelningen. Jag jobbar bara på Brainstormingsavdelningen. Sorry. ;)
 
Sv: Behöver hjälp att brainstorma fram ett företagsnamn!

Tänk på att du inte får välja företagsnamn helt fritt, det är lite trist om man kommer på ett jättebra namn och sen får man inte registrera det av en eller annan anledning. Följande ska man tänka på:

*Namnet ska göra det möjligt att skilja ditt företag från andra företag, föreningar och varumärken (särskiljningsförmåga).

*Namnet ska inte kunna förväxlas med andra företagsnamn eller varumärken (förväxlingsbarhet).

*Namnet får inte innehålla något som kan uppfattas som någon annans egenartade efternamn om användningen av det kan vara till nackdel för den som har det namnet.

*Uppgifterna i namnet ska stämma med verkligheten och företagets verksamhet.

*Namnet får inte innehålla något som kränker någons upphovsrätt.

*Namnet får inte innehålla diskriminerande eller förolämpande ord och uttryck.

Källa: https://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/namn/valja
 
Sv: Behöver hjälp att brainstorma fram ett företagsnamn!

Svarar både dig och Tussinussen :)

Tack för ert input!
Det enda "svåra" är ju då att just nu är jag "bara" massör och om några år är jag sjukgymnast/fysioterapeut (det är ju ett namnskifte på g där). Så att ha massage som namn blir nog inte helt bra då jag gärna håller allt under samma tak så att säga :) Och frågan är om man kan kalla företaget ex. Johannas fysioterapi, ens innan jag är färdigutbildad inom det området? Eller vad tror ni?
 
Sv: Behöver hjälp att brainstorma fram ett företagsnamn!

Tack för att du vill vara en del av brainstormingavdelningen ;)
Har du koll på betydelserna av orden?
 
Sv: Behöver hjälp att brainstorma fram ett företagsnamn!

Ja, jag har läst detta också och förmodligen lär inte första eller kanske ens andra eller tredje namnförslaget godkännas. Därför känns det bra om man har några som känns bra, innan man skickar in namnet för godkännande hos bolagsverket. Vore ju som sagt tråkigt om man exempelvis skulle börja trycka visitkort och skaffa sig ett domännamn till hemsidan och sedan inte ens kunna använda sig av företagsnamnet :)
 
Sv: Behöver hjälp att brainstorma fram ett företagsnamn!

Tack för att du vill vara en del av brainstormingavdelningen ;)
Har du koll på betydelserna av orden?
Salus - hälsa, välmående (latin)

Salubris - hälsosam (latin)

Salubrious - hälsosam, sund (eng)

My pleasure. :)
 
Sv: Behöver hjälp att brainstorma fram ett företagsnamn!

Tackar! Jag lägger till dem i min lilla lista :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag skulle behöva lite hjälp gällandes hur man ska tänka nu efter gymnasiet. Som person har jag länge varit väldigt studieinriktad...
Svar
10
· Visningar
1 429
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 532
Senast: Zewz
·
Skola & Jobb (På förhand, sorry för wall of text.) Kära bukefalos, jag behöver er hjälp så jag inte tjatar hål i huvudet på mina stackars vänner...
Svar
13
· Visningar
1 021
Senast: Wysiwyg
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp