Hur ska jag hjälpa/bemöta min 8-åring?

Jag vill bara skicka lite pepp och säga att hon ska vara glad att hon har dig som mamma. Jag fyller 40 i sommar och fick min ADHD-diagnos förra året. Hade jag fått hjälp när jag gick i skolan hade mina betyg varit bättre och jag hade nog haft lättare att förstå varför jag var så mobbad som jag var. Minns att jag tänkte att jag bara ville vara normal och hade så otroligt svårt att knäcka koden. Mamma förstod inte alls varför mitt humör var så ojämnt men hon förstod att det gick ut över mina relationer och resultat.

Jag vill rekommendera fysisk aktivitet, så att kroppen blir ordentligt trött. Det är det enda som funkat bra under mitt liv för att jag ska kunna sova ordentligt. Min hjärna är så aktiv så den drar igång av minsta lilla. Och är det någon sorts NPF-diagnos i sikte är det väldigt viktigt med sömn för att minska ångest och liknande som ofta kommer som ett brev på posten för tjejer med NPF-diagnos.
 
@Inte_Ung
Att vara mogen för sin ålder, smart och lätt för att lära, vara lillgammal och verbal måste inte betyda särbegåvning utan kan vara tecken på en ojämn begåvningsprofil, om man har svårigheter inom anda områden. Det är typiskt vid autism.
Särbegåvning är väl väldigt ovanligt?
 
@Inte_Ung
Att vara mogen för sin ålder, smart och lätt för att lära, vara lillgammal och verbal måste inte betyda särbegåvning utan kan vara tecken på en ojämn begåvningsprofil, om man har svårigheter inom anda områden. Det är typiskt vid autism.
Särbegåvning är väl väldigt ovanligt?
Särbegåvning är inte alls speciellt ovanligt. Eller så har jag bara av en slump råkat på så många.
 
Om korrekt utbildning skulle krävas för att alls få ge råd på Bukefalos, så kan nog Gunnar stänga ner siten tror jag.

Eller det kanske bara gäller för de ämnen som Du bestämmer eller just bara Mig?
Råd om hur folk ska bemöta barn med problem är nog inget man ska ge om man inte är rätt säker.
 
@Inte_Ung
Att vara mogen för sin ålder, smart och lätt för att lära, vara lillgammal och verbal måste inte betyda särbegåvning utan kan vara tecken på en ojämn begåvningsprofil, om man har svårigheter inom anda områden. Det är typiskt vid autism.
Särbegåvning är väl väldigt ovanligt?
Inom Autismspektrat är det inte ovanligt att vara särbegåvad inom vissa nivåer men inte alls lika begåvad inom andra ämnen. Jag är tillexempel riktigt bra på att se strukturer och om layouter linjerar, men jag skulle inte klassa mig själv som särbegåvad. Det har jag för mkt andra svagheter för att kunna kompensera för.
 
@Inte_Ung
Att vara mogen för sin ålder, smart och lätt för att lära, vara lillgammal och verbal måste inte betyda särbegåvning utan kan vara tecken på en ojämn begåvningsprofil, om man har svårigheter inom anda områden. Det är typiskt vid autism.
Särbegåvning är väl väldigt ovanligt?
Nej särbegåvning är ganska så vanligt.
Men missuppfattas ofta som andra problem.
 
Inom Autismspektrat är det inte ovanligt att vara särbegåvad inom vissa nivåer men inte alls lika begåvad inom andra ämnen. Jag är tillexempel riktigt bra på att se strukturer och om layouter linjerar, men jag skulle inte klassa mig själv som särbegåvad. Det har jag för mkt andra svagheter för att kunna kompensera för.
Jo jag vet. Själv har jag lätt för språk och att uttrycka mig i skrift. Psykologen som utredde mig sa att jag fick mycket högre resultat på det verbala än på de andra testmomenten. Jag är bra på att se detaljer också, det var både bra och dåligt när jag jobbade som hotellstäderska. :arghh:
 
@Inte_Ung
Att vara mogen för sin ålder, smart och lätt för att lära, vara lillgammal och verbal måste inte betyda särbegåvning utan kan vara tecken på en ojämn begåvningsprofil, om man har svårigheter inom anda områden. Det är typiskt vid autism.
Särbegåvning är väl väldigt ovanligt?
Drygt 10% av befolkningen är särbegåvade.

Mer info finns på https://www.anitakullander.se/begåvade-barn-i-skolan om man är intresserad ☺️

Det är dock ett rent helvete att försöka få anpassningar i skolan till SB-barn viket ofta leder till att de får problem.
 
@Inte_Ung
Att vara mogen för sin ålder, smart och lätt för att lära, vara lillgammal och verbal måste inte betyda särbegåvning utan kan vara tecken på en ojämn begåvningsprofil, om man har svårigheter inom anda områden. Det är typiskt vid autism.
Särbegåvning är väl väldigt ovanligt?
En av sex är särbegåvade, dvs i en klass på 24 elever är fyra i snitt klassade som särbegåvade. Det är mao väldigt vanligt och dessa elever får ofta alldeles för lite stimulans i skolan, eftersom resurser läggs på att få alla att nå kunskapskraven, inte på att se till varje elevs potential och egna utveckling.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 122
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 628
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 137
  • Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp