Bukefalos 28 år!

Behöver hjälp med att tolka provsvar.

lis

Trådstartare
Då min häst inte vill lägga på sig några muskler på ryggen och har tappat i vikt på betet så bestämde jag mej för att ta prover på borrelia & mask & ehrlichia.Hon påvisade inga parasit ägg.Inga antikroppar borrelia.Men anaplasma (fd.ehrlichia) påvisade hon titer 1:160.
Som positivt prov räknas en titer 1:40 eller högre. Ackriditeringen omfattar endast djurslagen häst och hund.
Om djuret är eller har varit infekterat med aktuellt smittämne kan antikroppar påvisas. Långt ifrån alla djur utvecklar sjukdom efter att ha träffat bakterien.Att antikroppar finns är alltså inte liktydigt med att djuret har sjukdomen granulocytär anaplasmos(f.d. ehrlichios).
Behandling sänker inte antikroppshalten.Prov för att kontrollera svar på behandling rekommenderas därför inte.
Vad menar dom? Ska hon behandlas eller inte? Vad hade ni gjort? Hon är vet besiktigad utan anm. Så hon är inte halt eller vinglig eller har feber.Hon har gått upp i vikt igen.Hon har däremot inga ryggmuskler! Hjälp mej!
 
Sv: Behöver hjälp med att tolka provsvar.

Hej
För att vara på den säkra sidan hade jag ringt en veterinär och frågat. Men om det ska vara minst 1,40 för att det ska vara positivt och hon hade 1,160 så är det ju inte positivt - och därmed behövs väl ingen behandling? Hoppas det löser sig för er!
 
Sv: Behöver hjälp med att tolka provsvar.

Aha,är det jag som fattar siffrorna fel? För det står ju 1:40 är positivt.Då borde ju 1:160 vara mer eller? Hade det stått 1:400 hade jag förstått att det var lugnt, är det jag som har fel? Jag hoppas att det är jag som har fel.
 
Sv: Behöver hjälp med att tolka provsvar.

Provsvaret visar en antikroppstiter där 1:40 är lägre än 1:160. Din häst har alltså ett positivt prov för erlichia. MEN det innebär inte att den har sjukdomen erlichia utan bara att den har träffat på bakterien och kroppens egna immunsystem har svarat med att bilda antikroppar. Så bara ett positivt prov säger ingenting. För att behandling ska vara indikerat krävs att hästen ären har symtom för sjukdomen eller att man tar ett parprov vilket innebär att ett nytt prov tas ca två veckor efter det första då ska titern mer än fördubblas för att man ska säga att hästen har en aktiv infektion.

Utifrån det du skrivit tycker inte jag att din häst har erlichia och alltså inte ska behandlas. Men det borde din veterinär kunna svar bättre på.
 
Sv: Behöver hjälp med att tolka provsvar.

Okej,då känner jag mej lite lugnare. Jag ska ringa min vet och höra med honom om han tycker vi ska ta ett prov till om 2veckor.
 
Sv: Behöver hjälp med att tolka provsvar.

Hej!

Min häst hade titer 1:40 och det tog minst 1,5 år att få henne i tävlingskondition igen. Ehrlichia är skitlurigt och kan sätta de mest konstiga spår i kroppen. Min vet ville behandla direkt eftersom hästen också visade symptom på att något var fel.

Jag tror att de "gamle" kallade det betesfeber, jag har för mig att jag har läst det någonstans...

När du rider hästen, blir den extra anfådd? Extra svettig? Om du tar temp vid lite högre puls är den då runt 39? Har den varit konstigt mystiskt halt lite ibland, ibland inte? Har den ont i ryggen? Har du haft problem med hovarna, hovslageri? Har den varit stel och konstig? Har den varit känslig för infektioner? Har den hostat? Har den andats annorlunda? har den bukandats?

Jag skulle behandla direkt eftersom den ju har symptom, men kolla med din vet.

Ehrlichasdrabbade hästar ligger mig varmt om hjärtat och jag råder dig att ta det supervarsamt under en lång, lång tid...:love:
 

Liknande trådar

Hästvård I min andra tråd om denna shettis står det ju att prov är tagna på hästen. Nu har proven kommit. Men det står så jäkla konstigt, är...
Svar
3
· Visningar
921
Senast: Quinn
·
C
Hästvård Jag har testat min häst och sitter med provsvaret i handen. Men jag får inte tag i någon veterinär som kan svara mej på vad proverna i...
Svar
8
· Visningar
1 340
Senast: Colansmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp