Hjälp oss tolka!

antiloop8

Trådstartare
I min andra tråd om denna shettis står det ju att prov är tagna på hästen.

Nu har proven kommit. Men det står så jäkla konstigt, är det någon som kan hjälpa oss lite. Jag tolkar provet som positivt, men det verkar lite luddigt :crazy:

"Anaplasma phagocytophilum, antikroppar påvisade, titer 1:40*

Som positivt räknas en titer 1:40 eller högre.

*Ackrediteringen omfattar endast djurslagen häst och hund.
Om djuret är eller har varit infekterat med aktuellt smittämne kan antikroppar påvisas. Långt ifrån alla djur utvecklar sjukdom efter att ha träffat bakterien. Att antikroppar finns är alltså inte liktydligt med att djuret har sjukdomen granulocytär anaplasmos (f.d. ehrlichios). Behandling sänker inte antikroppshaten. Prov för att kontrollera svar på behandling rekommenderas därför inte."

:confused: :confused:
 
Sv: Hjälp oss tolka!

Vad är det du undrar över med svaret mer specifikt?
Det står att titern är 1,40, och alltså är positiv för anaplasma.

Sedan står det att titern inte kommer sjunka med behandlingen, dvs om ni väljer att behandla sjukdomen med antibiotika.

Det beror på att titern visar kroppens svar mot infektionen, dvs mäter antikropparna. Inte själva bakterien.

Antikropparna finns kvar länge efter en infektion, därför kan man vara immun mot sjukdomar man haft, och vaccination fungerar likadant. Försvaret finns kvar fast infektionen är borta.

Det betyder också att infektionen redan kan vara avläkt, och inte behöver behandlas, eftersom du inte visar om bakterien finns kvar utan bara att den har funnits i kroppen.

Dessutom står det att många hästar har antikroppar = titer mot anaplasma utan att ha varit sjuka.

Antikroppsmängden sjunker med tiden.

Blev det något begripligare?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp oss tolka!

1:40 är en låg titer. Om provet är taget tidigt, alltså om hästen nyligen är smittad så kanske inte antikropparna har hunnit stiga så mycket ännu. Om man fortfarande misstänker Ehrlichia (eller Anaplasma som det nu heter) Kan det vara bra att ta ett s.k parprov, dvs ett nytt blodprov ca 10-14 dagar efter det 1:a. Har man då fått en tydlig stegring av antikroppstitern kan man misstänka att hästens symptom beror på denna sjukdom. Är hästen dålig och symptomen stämmer med Ehrlichia så måste man kanske behandla före man får provsvaret på prov 2.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag bara måste få starta en tråd och klippa in följande citat från SWA: "Vanligt penicillin används i stor utsträckning inom...
Svar
13
· Visningar
3 413
Hästvård Då min häst inte vill lägga på sig några muskler på ryggen och har tappat i vikt på betet så bestämde jag mej för att ta prover på...
Svar
5
· Visningar
1 044
Senast: tello
·
Hästvård Eller, Anaplasma phagocytophilum (f.d. Ehrlichia) som det så fint står på provsvarspappret jag fick idag. Anaplasma phagocytophilum...
Svar
17
· Visningar
1 720
Senast: pedal
·
Hästvård Min häst har varit dålig i ett ben nu ett par månader minst.. vi lät våran veterinär komma ut och hon tyckte att hältan satt längre...
Svar
18
· Visningar
1 495
Senast: Netted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp