Behöver hjälp med ett avtal!

Lupin

Trådstartare
Hur formulerar man bäst ett köpeavtal, där man köper något av någon man känner (inte för att det spelar någon roll?), och där priset är överenskommet och betalningen av varan ska ske när köparen har möjlighet, troligtvis blir det en summa då och en annan summa då etc.

Tacksam för hjälp! :)
 
Sv: Behöver hjälp med ett avtal!

Vad är det för typ av vara? Risk att den går sönder innan den är fullbetald?

Ägandeskap övergår direkt och du får driva till inkasso om betalning krånglar.
Alternativt att ägandeskap övergår när full betalning är erlagd och ingen återbetalning om de har sönder under tiden.

Även om ni är vänner, fundera igenom worst case scenario och hur du isf skulle vilja lösa det.
 
Sv: Behöver hjälp med ett avtal!

Jag ska köpa min pojkväns bil. Jag får den till kompispris och han har sagt att jag kan betala när jag har möjlighet. Bilen gick igenom bes idag och vi kommer att skriva över den på mig när vi ses ikväll + något om betalning såklart.

Han bryr sig inte om sista-datum, vill bara ha något papper på det vi kommit överens om. Jag med, såklart.
 
Sv: Behöver hjälp med ett avtal!

Ni bör ändå ha ett sista datum, eller skriv att kontraktet kan omförhandlas detta datum. Detta för att förhindra att det blir en evighetsaffär - vad händer om han ångrar sig/ni gör slut? Det är alltid bäst att inte vara skyldig någon pengar.
 
Sv: Behöver hjälp med ett avtal!

Fundera igenom en avbetalningsplan som funkar för din ekonomi, om det så är en struntsumma varje månad som du MINST kan betala. Kalkylera hur lång tid det skulle ta och utgå från det, med möjlighet att betala mer vissa månader förstås.

Om ni inte bryr er om sista datum, summa osv så vad finns det kvar att skriva ner...? Ett papper med "bilen ska betalas när möjlighet finns" är ju värdelöst.
 
Sv: Behöver hjälp med ett avtal!

För delbetalningarna hade jag gjort rader med datum, summa och signatur (från båda). Då ser man precis i avtalet när betalning gjordes, hur mycket som gjordes och att båda är medvetna om betalningen.
 
Sv: Behöver hjälp med ett avtal!

För delbetalningarna hade jag gjort rader med datum, summa och signatur (från båda). Då ser man precis i avtalet när betalning gjordes, hur mycket som gjordes och att båda är medvetna om betalningen.

Smart! Då kan det inte bli något kludd heller. Tack för tipset. :)
 
Sv: Behöver hjälp med ett avtal!

Tack för era svar och tips! Berättade om kontraktet och det där med raderna och han tyckte det var en bra idé.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 163
Senast: Migo
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 474
Senast: Bison
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 175
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 409
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp