Behöver hjälp med ny bilbarnstol!

Tack för att du kom in tråden! Men är det egentligen så stor skillnad på Hiway och Maxway? Jag kanske kan sätta Hiwayen bakom förarsätet istället? (den lösningen hade jag inte tänkt på). Mayway ser också ut att ha ganska höga sidor och det är ju det som gör det kompicerat att få in gossebarnet. Eftersom jag är ute och åker med tre barn så är det jättestressigt när det är krångligt att få in dem och man inte ser vad de andra håller på med under tiden (på parkeringsplatser, vägkanter osv.) De är ganska väldresserade när det gäller att stå still men det kan man ju inte lita på.

Vi kör sällan väldigt långa sträckor, några gånger om året bara (men då rejält långt i och för sig).


Skriver korta svar pga jag för tillfället har en arm att skriva med.

Skillnad i Max-Way å hiway hittar du på Www.bilbarnztolar.se sök på Max-Way så kommer det upp en jämförelse. Är minst 1 års längre användning i Max-Way. Våra barn har från ca 2 års ålder själva satt sig i stolarna. Köp sätesskydd så skyddar man bilen. Tänker inte bära in barnen

Det är inte bara komfort i Max-Way å Axkid. Jämför sidoskydd så är de minimala i Two-Way och vid sidokrock kommer selen få ta upp i princip hela smällen. Medens i en annan stol hjälper sidoskydd till. Även huvudet saknar skydd i Two-Way.
 
Kikade lite på Max-way, men blev lite förvirrad! På ett test som jag hittade står det att det inte går att luta stolen under bilfärden men på deras hemsida får jag intryck av att det går? Vilket stämmer?

Har en Maxi Cosi Mobi till dottern idag, kollar på andra stol till kommande barn. Gillat verkligen dotterns stol, enda nackdelen är att det inte finns någon nackkudde..
 
Kikade lite på Max-way, men blev lite förvirrad! På ett test som jag hittade står det att det inte går att luta stolen under bilfärden men på deras hemsida får jag intryck av att det går? Vilket stämmer?

Har en Maxi Cosi Mobi till dottern idag, kollar på andra stol till kommande barn. Gillat verkligen dotterns stol, enda nackdelen är att det inte finns någon nackkudde..
På nya modellen finns det nackkudde!

Mvh Miks
 
Skriver korta svar pga jag för tillfället har en arm att skriva med.

Skillnad i Max-Way å hiway hittar du på Www.bilbarnztolar.se sök på Max-Way så kommer det upp en jämförelse. Är minst 1 års längre användning i Max-Way. Våra barn har från ca 2 års ålder själva satt sig i stolarna. Köp sätesskydd så skyddar man bilen. Tänker inte bära in barnen

Det är inte bara komfort i Max-Way å Axkid. Jämför sidoskydd så är de minimala i Two-Way och vid sidokrock kommer selen få ta upp i princip hela smällen. Medens i en annan stol hjälper sidoskydd till. Även huvudet saknar skydd i Two-Way.

Tack Maromer! Ska använda långa pingsthelgen till att städa bilen och möblera om och testa med de stolar vi har och läsa fler tester. Maxway har absolut blivit mer interessant!
 
Kikade lite på Max-way, men blev lite förvirrad! På ett test som jag hittade står det att det inte går att luta stolen under bilfärden men på deras hemsida får jag intryck av att det går? Vilket stämmer?

Har en Maxi Cosi Mobi till dottern idag, kollar på andra stol till kommande barn. Gillat verkligen dotterns stol, enda nackdelen är att det inte finns någon nackkudde..
Nej Maxway går inte att luta under färd. Enda sättet att öka lutningen (som inte blir särskilt mycket, Max 30 grader) är genom att dra ut stödben framtill på stolen.
 
Kikade lite på Max-way, men blev lite förvirrad! På ett test som jag hittade står det att det inte går att luta stolen under bilfärden men på deras hemsida får jag intryck av att det går? Vilket stämmer?

Har en Maxi Cosi Mobi till dottern idag, kollar på andra stol till kommande barn. Gillat verkligen dotterns stol, enda nackdelen är att det inte finns någon nackkudde..


Max-Way går ej ändra lutning under färd. Enbart vid montering.

Maxi Cosi Mobi har inget nackstöd. Däremot finns det att köpa till. Maxi Cosi Mobi XP och Mobi XPC levereras med nackstöd och de är rymligare än Mobi. Därav rekommenderar jag någon av de modellerna före Mobi.
 
Hmm... Möblerade om i bilen idag och satte Hiway bakom föraren och Twoway bakom passagerarsätet. Får då precis in bältesstolen i mitten, men man kan inte spänna fast barnet, för stolen står på spännet till bältet. Alltså inget lyckat alternativ. Satte bältestoeln fram istället. Testade med bälteskudde i mitten (samkör en gång i veckan till gympan och har då fyra barn i bilen) men den gick inte in alls.

Jag kan precis spänsta in mig i mitten om hela familjen ska åka (åtminstone i mjukisbyxor, i kjol vore det nog kört), ut var lite svårare, men det gick till slut. Allt som allt blev det inte helt optimalt...
 
Hmm... Möblerade om i bilen idag och satte Hiway bakom föraren och Twoway bakom passagerarsätet. Får då precis in bältesstolen i mitten, men man kan inte spänna fast barnet, för stolen står på spännet till bältet. Alltså inget lyckat alternativ. Satte bältestoeln fram istället. Testade med bälteskudde i mitten (samkör en gång i veckan till gympan och har då fyra barn i bilen) men den gick inte in alls.

Jag kan precis spänsta in mig i mitten om hela familjen ska åka (åtminstone i mjukisbyxor, i kjol vore det nog kört), ut var lite svårare, men det gick till slut. Allt som allt blev det inte helt optimalt...


Vad har du för bältesstol? Har du testat hiway i mitten och Two-Way bakom passageraren?
 
Det är en Britax Adventure.
Vi hade så först, men mitt problem var att det blev så knöligt och tungt att få inte yngsta barnet i mitten.

Testa Maxi Cosi Rodifix som bältesstol, den har flexibla sidor. Och jag hade lätt yngsta barnet att klättra i själv. Alternativt satt den stolen fram. Bältesstolar bör sitta bak.
 
Testa Maxi Cosi Rodifix som bältesstol, den har flexibla sidor. Och jag hade lätt yngsta barnet att klättra i själv. Alternativt satt den stolen fram. Bältesstolar bör sitta bak.

Ja, vi möblerade tillbaka idag när min man skulle ut och köra med bilen full. Inte bra men ändå bäst.
Tusen tack för dina råd.
Nästa bil blir minst sjusitsig... :mad:
 

Liknande trådar

Småbarn Vår 2 åring väger ca 18 kg och är 94 cm lång. I min bil sitter en Maxi Cosi Mobi, en stol som vi är riktigt nöjda med men vi tror att...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: keilir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp