Behöver hjälp med ny bilbarnstol!

majola

Trådstartare
Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa den i bilen tyvärr. Och det är väldigt fullt i bilen...

Vi har en Volvo V70 årsmodell 2006.
Idag har vi en bältesstol (Britax) bakom föraren. En Britax Hiway i mitten och en Britax TwoWay bakom passagersätet.

Nu börjar lillebror bli för stor för att sitta bekvämt o Hiwayen, plus att det är väldigt tungt och otympligt att lyfta in honom i mitten. Han sitter som smäck i syrrans TwoWay (blir 2 i juli, 86 cm, 11 kg). Syrran (precis blivit 3, 90 cm, 12 kg) sitter också bra i den.

Vi har ytterligare en TwoWay i farmors bil, men den blir ju svår att montera eftersom den inte har stödben. Min man och jag kör bilen båda två och det vore praktiskt att kunna ändra förarsätet... Jag vill inte ha en bakåtvänd stol fram eftersom sikten blir så dålig. Helst vill vi ha alla tre barnen i baksätet, men till nöds kan äldsta sitta fram.

Vad bör vi välja?

Tillägg: Bilen har inte Isofix!
 
Axkid minikid? Jag avskydde min Twoway och fick aldrig mina barn att sitta vettigt i twoway.
Ja, just nu tittar jag på den och på Britax Multitech. Det som gör mig lite tveksam är att vi har en Axkid hos morföräldrarna och i den har mina barn suttit så illa. Vi har nog väldigt olika barn. :D Men den verkar ju väldigt smal och bra.
 
Britax Maxway kanske ocksa är ngt att titta pa, lik hiway men högre rygg. Pa facebook finns en grupp "Bilbarnstolar", där finns manga duktiga som kan ge tips
 
Maxway eller multitech? Eller Maxi cosi mobi. Våra barn har kunnat sitta i alla tre till 4.5 år utan bekymmer. Svårt att lyfta in i mitten blir det ju hur som; sätt bältesstolen i mitten o de bakvända på sidorna tycker jag. Lycka till!

Förresten tycker det är dåligt av tillverkarna om ett så litet barn verkligen vuxit ur stolen! Det är ju inget babyskydd liksom.
 
Maxway eller multitech? Eller Maxi cosi mobi. Våra barn har kunnat sitta i alla tre till 4.5 år utan bekymmer. Svårt att lyfta in i mitten blir det ju hur som; sätt bältesstolen i mitten o de bakvända på sidorna tycker jag. Lycka till!

Förresten tycker det är dåligt av tillverkarna om ett så litet barn verkligen vuxit ur stolen! Det är ju inget babyskydd liksom.

Hur långa/korta barn har du haft då? Syftar på din maxi cosi mobi, för tvååringen är snart för lång för sin stol så den får lillebror ta över när han byter från babyskyddet. Och vi får leta efter annan stol till tvååringen, inte lätt då han väger 18 kg och det är maxvikten på många stolar :meh:
 
Maxway eller multitech? Eller Maxi cosi mobi. Våra barn har kunnat sitta i alla tre till 4.5 år utan bekymmer. Svårt att lyfta in i mitten blir det ju hur som; sätt bältesstolen i mitten o de bakvända på sidorna tycker jag. Lycka till!

Förresten tycker det är dåligt av tillverkarna om ett så litet barn verkligen vuxit ur stolen! Det är ju inget babyskydd liksom.

Han har inte vuxit ur den, men det är trångt och stökigt att få i honom i den. Vilket säkert också hänger ihop med att jag ju måste böja mig över en annan bilstol under tiden. Har kollat igenom alla stolar på en internetshop flera gånger nu och det lutar nog trots allt mot Twoway bakom föraren. Sedan femåringen i mittern eller fram. Ogillar tanken på att han ska hålla på och klättra över de andra stolarna för att komma in, men är inte helpepp på att själv klättra in i mitten när min man kör heller...

Måste hämta stolen och testköra så ett tag innan jag åker till Sverige. Blir det för stökigt lutar det mot Mayway eller Multitech.
 
Vi tröttnade ocksa pa kranglet med att fa in tre barn i bilstolar bak sa idag köpte vi en 9sitsig minibuss sa nu kan vi sprida ut oss över tre rader :)
 
Vi tröttnade ocksa pa kranglet med att fa in tre barn i bilstolar bak sa idag köpte vi en 9sitsig minibuss sa nu kan vi sprida ut oss över tre rader :)

Min man måste lämna in sin bil på verkstaden nästa vecka eftersom ett mårdelände har varit inne och knaprat i den. Jag föreslog att vi kanske kunde byta in våra två bilar (Toyota Auris + Volvo V70) mot en Polo och en Multivan, men det är väl inte riktigt planerat i årets budget så att säga (inte i nästa års heller...). Men det vore skönt...
 
Vi bytte en liten bil och en mellanstor mot en stor (vi klarar oss med en bil). Multivan är väldigt dyr, vi köpte en Fiat Scudo. Det kommer en ny modell nu i sommar sa vi fick tag i en nästan ny av gamla modellen till ett bra pris.
 
Hur långa/korta barn har du haft då? Syftar på din maxi cosi mobi, för tvååringen är snart för lång för sin stol så den får lillebror ta över när han byter från babyskyddet. Och vi får leta efter annan stol till tvååringen, inte lätt då han väger 18 kg och det är maxvikten på många stolar :meh:
Extremt normallånga (nästan skrattretande mitt på medelkurvan) . Huvudet får ju sticka upp men inte öronen.
 
Hur långa/korta barn har du haft då? Syftar på din maxi cosi mobi, för tvååringen är snart för lång för sin stol så den får lillebror ta över när han byter från babyskyddet. Och vi får leta efter annan stol till tvååringen, inte lätt då han väger 18 kg och det är maxvikten på många stolar :meh:

Vi har minikid 25kg och utrymme att växa till vår snart fyraåring. Han är ca 110 vet inte vad det innebär kurvmässigt då vi inte varit hos bvc de senaste 1,5 året.
 
Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa den i bilen tyvärr. Och det är väldigt fullt i bilen...

Vi har en Volvo V70 årsmodell 2006.
Idag har vi en bältesstol (Britax) bakom föraren. En Britax Hiway i mitten och en Britax TwoWay bakom passagersätet.

Nu börjar lillebror bli för stor för att sitta bekvämt o Hiwayen, plus att det är väldigt tungt och otympligt att lyfta in honom i mitten. Han sitter som smäck i syrrans TwoWay (blir 2 i juli, 86 cm, 11 kg). Syrran (precis blivit 3, 90 cm, 12 kg) sitter också bra i den.

Vi har ytterligare en TwoWay i farmors bil, men den blir ju svår att montera eftersom den inte har stödben. Min man och jag kör bilen båda två och det vore praktiskt att kunna ändra förarsätet... Jag vill inte ha en bakåtvänd stol fram eftersom sikten blir så dålig. Helst vill vi ha alla tre barnen i baksätet, men till nöds kan äldsta sitta fram.

Vad bör vi välja?

Tillägg: Bilen har inte Isofix!

Britax maxway sitter ypperligt i mitten bak. Eller axkid minikid. Ett så litet barn behöver mer stöd under längre resor. Därav rekomenderar jag inte twoway till barn under 4-5 års ålder.
 
Britax maxway sitter ypperligt i mitten bak. Eller axkid minikid. Ett så litet barn behöver mer stöd under längre resor. Därav rekomenderar jag inte twoway till barn under 4-5 års ålder.

Tack för att du kom in tråden! Men är det egentligen så stor skillnad på Hiway och Maxway? Jag kanske kan sätta Hiwayen bakom förarsätet istället? (den lösningen hade jag inte tänkt på). Mayway ser också ut att ha ganska höga sidor och det är ju det som gör det kompicerat att få in gossebarnet. Eftersom jag är ute och åker med tre barn så är det jättestressigt när det är krångligt att få in dem och man inte ser vad de andra håller på med under tiden (på parkeringsplatser, vägkanter osv.) De är ganska väldresserade när det gäller att stå still men det kan man ju inte lita på.

Vi kör sällan väldigt långa sträckor, några gånger om året bara (men då rejält långt i och för sig).
 
Vi har minikid 25kg och utrymme att växa till vår snart fyraåring. Han är ca 110 vet inte vad det innebär kurvmässigt då vi inte varit hos bvc de senaste 1,5 året.

Tack för tipset, vi ska ge oss ut på ny bilbarnsstol i höst när jänkaren ställs in för hösten. Fram till dess har vi en bilbarnstol i varje bil som passar :)
 

Liknande trådar

Småbarn Vår 2 åring väger ca 18 kg och är 94 cm lång. I min bil sitter en Maxi Cosi Mobi, en stol som vi är riktigt nöjda med men vi tror att...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: keilir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp